Paranormaali (Paranormaali, #1)

Paranormaali

Kiersten White
Julkaistu: heinäkuu 29, 2011 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: Paranormalcy
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Terhi Leskinen. Sidottu.

Kansainvälinen myyntimenestys

Kuusitoistavuotias Evie haluaisi olla ihan tavallinen nuori. Mutta normaalielämä on hieman hankalaa, kun ex-poikaystävä on keiju, Evie on kovaa vauhtia retkahtamassa muodonmuuttajaan, ja hänen työnään on yliluonnollisten olentojen kiinni ottaminen.

Eviellä on oma erityinen kykynsä: hän näkee vampyyrien, ihmissusien, noitien ja muiden olentojen naamioiden läpi. Yhtäkkiä olentoja alkaa kuolla ja kaikki todisteet viittaisivat siihen, että Evie on muinaisen ennustuksen keskiössä. Se siitä tavallisesta elämästä...

Kiersten Whiten esikoisromaani ampaisi ilmestyessään suoraan New York Timesin bestseller-listalle. Se on lukijoiden suosikki, jonka käännösoikeudet on myyty yhteentoista maahan.

”Esikoiskirjailija White kirjoittaa kuin ammattilainen.” – Publishers Weekly

”Nopeatempoinen, viihdyttävä esikoinen. Vuoroin hauska, vuo­roin surullinen mutta ei koskaan siirappinen.” – Booklist

”Erinomaista, romanttista viihdettä.” – Kirkus

Muokannut Jussi (02.03.2016)

Taivaallisen tulen kaupunki (Varjojen kaupungit, #6)Puoliksi paha (Half Bad -trilogia, #1)Ilki ihana (Ilki ihana, #1)Muistojenlukija (Väki, #1)Vaihdokas (The Body Jumper, #1)

Q_Black avatar
Täytyy taas ihailla kirjailijaa, joka on keksinyt täysin uuden maailman kirjaansa. Evie asuu ja työskentelee yhtiössä, jonka tavoitteena on ottaa kiinni yliluonnollisia olioita ja "merkitä" heidät, jotta he eivät voi tehdä pahaa viattomille. Evie suhtautuu hiukan yliolkaisesti paranormaaleihin olioihin, kunnes hän nappaa mystisen pojan kiinni suoraan pomonsa toimistosta. Tämän kirjan pisteet nousi silmissäni jo siksi, että pidän nopeatempoisista ja helppolukuisista kirjoista, ... (lisää)
Kiatipoti avatar
Kun sain kirjan, ja luin takakannen, muodostin heti siitä ennakkokäsityksen. Luulin että se olisi jokin typerä lässätys, jossa on liikaa yliluonnollista hömppää. Mutta koska olin päättänyt lukea kirjan, aloitin sitä lukemaan. Kello oli ehkä noin 18,kun käperryin sängylleni lukemaan, ja jossain vaiheessa tajusin oikeasti lukevani kirjaa innolla. Illalla noin kahdeksan aikaan, äiti koputti selkääni, ja kysyi aionko tänään nousta ollenkaan sängystä. Ellasta kuullessani ... (lisää)
bananasplit avatar
Kirjakaupassa käydessä sattui tämä hehkutettu nuorten uutuus ja arvostelujen rohkaisemana ostin tämänkin. Takakansi arvelutti aluksi, mutta juoni olikin mahtava ja kirjaa lukiessani nauroin useampia kertoja! Evíe oli söpön tyttömäinen ja hänen pinkki-hehkutuksensa oli yksi hienoimmista luonteenpiirteistä (kyllä, pinkki on lempivärini). Todella hauska idea tämä paranormaalien sieppaamiseen värvätty tyttö, joka näkee liikaa. Eviessä onkin kunnon teinitytön elkeitä, vaikka elää eristyksissä KPHV:n valvonnan alla. Sainpa pari kaveriakin lukemaan tämän kirjan ja lisää jään odottamaan.
loraliz avatar
Kirja oli ihan viihdyttävä lukukokemus. Minulla oli kirjaa kohtaan pieniä ennakkoluuloja, mutta kirja yllätti ihan positiivisesti. Kirjoitus tyyli oli aika teiniä, mutta päähenkilön ikään ja luonteeseen sopivaa. Henkilöt olivat kivan omaperäisiä ja juoni mukavan vauhdikasta. Mahtavinta kirjassa oli se kun tyypillisille "perus" yliluonnollisille (vampyyreille, muodonmuuttajille, keijuille) oli keksitty taas uusia ominaisuuksia ja piirteitä, mutta ei siitä enempää, ettei kenenkään lukukokemus mene vain pilalle..
Adolfina Romanov avatar
2.0

Ostin kirjan kirpparilta koska oli melko halpa, teki äkkiä hirveästi mieli uutta painolastia kirjahyllyyn ja samasta pöydästä löytyi pari muutakin teosta mukaan. Olen lukenut koko trilogian ja täytyy sanoa, että tämä oli kenties paras. Joskaan ei millään tavalla häävi. Olisin varmaan rakastunut tähän pienempänä, mutta nyt päällimmäisenä jäi minulta mieleen lähinnä ärsyttävä ja naiivi päähenkilö, joka luuli olevansa jotenkin erityinen ja erilainen. Olikin, mutta ... (lisää)

Sh avatar
lolde avatar
4.5
Kiersten White on onnistunut luomaan piristävää vaihtelua yliluonnollisten olentojen maailmaan ja keksinyt aivan toisenlaisen tarinan. Kirjan juoni on mukaansatempaava ja innostaa erilaisuutensa takia lukemaan kirjan vauhdilla loppuun.
darlah-01 avatar
3.5
Kokonaisuudessaan kirja on hyvä ja koukuttava. Mutta päähenkilöön ei oikein voi samastua. Lend oli oikein hyvä hahmo. Päähenkilöstään huolimatta tämä kirja on oikein hyvää luettavaa. Suosittelen!
Riley Charlotte avatar
4.5
Minulla oli pitkään ollut jostain syystä sellainen käsitys, että tämä kirja tuskin on kovin hyvä, mutta se olikin hyvä ja mukansatempaava kirja. Kirjan kansi kuvan kuvitus oli onnistunut täydellisesti, värit sopivat hyvin yhteen ja se hyvin kirjan tarinaan. Evie oli ihan mukava hahmo, mutta sisälsi vähän liikaa kaikkea pinkkiä. Raquel ja Reth puolestaan olivat ärsyttäviä. Vivieniä kävi sääliksi, ja sen kohtalo oli aika surullinen. Lish oli aivan ihana hahmo ja oli surullista, että se kuoli. Myös Lend oli mukava hahmo. Tykkäsin aika paljonkin kirjasta ja aion kyllä lukea jatko-osatkin.
Ida avatar
Eka kun tartuin kirjaan ei oikein kiinnostanut. Tai siis olen lukenut monia tän tyyppisiä ja kirjojen laatu on mitä on. Rakastan fantasiaa, mutta jos se on kirjotettu tylsäksi kukaan ei jaksa lukea kirjaa. Yllätykseksi pidin tästä kirjasta ja se oli kaikkea muuta kun tylsä. Pidin hahmosta, mutta tämä pinkki tyyli ei mielyttänyt minua. Kuitenkin pidin kirjasti. Ei ehkä maailman paras mutta ihan kiva. Pidin.
Lexei avatar
Aikalailla tasaista teinihömppää. Olisin pitänyt kirjoista enemmän paljon nuorempana. Kirja on hyvin helppolukuinen ja aika nopeatempoinen. Jatko osat luen vain periaatteen vain takia, että koko sarja on luettava. Muuten saattaisin jättää lukemisen tähän kirjaan.
July avatar
Kevyttä, helppolukuista, ehkä vähän liian yksinkertaista luettavaa. Olisin varmaan pitänyt 13-15 vuotiaana enemmän, mutta tämä sopi hyvin väsyneeseen ja päänsärkyiseen päivään. Kirjoitustyylistä tuli mieleen Finfanfunin Hunajaherttua-osasto. Pörröisenpehmoista hömppää erilaisilla otuksilla höystettynä.
CookieCandyCat avatar
Lilli avatar
Alkuun tuli sellainen tunne että tämä kirja ei vaan voi olla hyvä, mutta loppuakohden tarina tempaisi mukaansa! Lopputulos oli ihan mukiinmenevä! Ei mikään mestariteos, mutta ihan hyvä kuitenkin. Rinnakkaismaailma oli jotenkin tosi heppoinen, ja yleensäkin ajatus että alaikäinen olisi jossain "vaarallisissa virastohommissa" oli vähän liian utopistinen. Ja siis ajatus että vampyyreille pärjäisi tainnuttimella.. Plaah.. Myös minua ärsytti Evien pukeutumistyyli, voi hyvää ... (lisää)
Rauros avatar
Ei kyllä ihan paras avaamani kirja! En voinut olla ajattelematta, että Evien pukeutumistyyliä! Se on hirveää jotkut pinkit saappaat ja minimekko! Kun itse olen musta-fani niin tää kirja ei ollut ihan mun tyyliin :(! Odotin kirjalta aika paljon mutta, jouduin pettymään !
Sointulause avatar
Janski_ avatar
4.5
Ihana! Tosi koukuttava kirja. Kansi on tosi hieno, ja kannen perusteella valitsinkin tämän kirjan. Juoni oli tosi hyvä eikä se ollut mielestäni ennaltaarvattava. Evie oli lopussa turhan ärsyttävä Lendille, kun se vaan sanoi, että en voi olla kanssasi ja plääh.. No kokonaisuus oli kuitenkin kaiken arvoinen, eli kannattaa lukea. Odotan innolla että pääsen lukemaan seuraavan osan. :)
The Big Bad Wolf avatar
1.5
Ei nyt huonoin kirja, jonka olen avannut, mutta... Evie oli turhan ällöpinkki, Lend rasittavan ujoileva, koko höskä hahmojen välillä liian naiivi. "White kirjoittaa kuin ammattilainen." Huvittaisi tietää millä periaatteella Publishers Weekly luokittelee ammattilaisen. Osittain kömpelöä, tökkivää, liian yksinkertaista. Vitsit huonoja, kulutettuja.Ei ehkä siirappinen, ei oikein mitään muutakaan, ärsyttävä ehkä. Juonessa ei mitään poikkeuksellista, peruskuvio ilman ... (lisää)
kpoplovercutie avatar
3.5
Ihana kirja. Rakastuin siihen, mitä Evien ja Lendin välillä tapahtui. Se ei ollut heti muutaman luvun jälkeen, että 'rakastan sinua ah', vaan suhde eteni rauhallisesti ja normaaliin tahtiin. White todellakin osaa kirjoittaa hyvin etenevää teksti, joka pitää koukussa aivan loppuun asti. Tosin muutamissa kohdissa vähän sekosin, enkä saanut kunnolla selvää Evien ajatuksenkulusta tai Lendin taustasta, koska kaikki meni suoraan ohitse. Mutta lukulistalla tämä on, luen uudestaan ja ajattelin lukea sarjan muutkin osat, että saisi tämän vihdoin päätökseensä.
Villapumi avatar
Tiger avatar
Mahtava & mielenkiintoinen alku sarjalle. Kannattaa ehdottomasti lukea!
Dark_Queen avatar
Paranormaali on luettava niin hauska ja koominen kaikkien muiden fantasia kirjojen jälkeen! Evie on hahmona raikas ja erilainen ja rakastaa pinkkiä etteio lukeminen käy tylsäksi! Rakastan myös sitä kun kirjailijat keksivät uusia myyttisiä hahmoja ja uusia ominaisuuksia vanhoille. Mahtavaa luettavaa, mutta jatko-osat olivat hienoinen pettymys, sääli sinäänsä.
Sigrid avatar
Kirjassa oli todella käytetty mielikuvitusta ja keksitty uusia ominaisuuksia vanhoille taruhahmoille kuten vampyyreille ja keijuille... Kirjassa on juuri sopivasti "kapinointia" joten juoni ei käy tylsäksi. Joistain hahmoista olisi voinut kertoa enemmänkin,mutta ei siitä sen enempää. kokonaisuudessa kirja oli viihdyttävä ja sisälsi sopivissa määrin myös huumoria ja romantiikkaa. Suosittelen, jossei muuten niin vaikka sadepäivien iloksi.
MintFirefly avatar
Pidin selkeästä tekstistä, jota vain ahmi eteenpäin, eikä juoni tuntunut tylsältä missään vaiheessa. Tasapainoinen paketti huumoria, fantasiaa ja romatikkaa. Rethistä olisi voinut olla enemmän,mutta alkaa jo vähitellen tuntua että kiinnostun aina eniten sivuhenkilöistä .Tosin pidin myös paljon Lendistä. Eviessä oli joitain ärsyttäviä piirteitä, mitkä häiritsivät minua PALJON lukiessa.Esimerkikisi pinkki etälamautin nimeltään Ella. Kuka edes antaa tavaroilleen kutsumanimiä? Onneksi kekseliäs fantasiamaailma korvasi ärsykkeet. Mukavaa seuraa hiljaiselle sadepäivälle.
Fallen angel avatar
Olin päättänyt jättää tämän kirjan kokonaan lukematta hitusten ennakkoluulojen tähden. Kuitenkin se jäi käteeni kirjastossa. Samana iltana aloinkin jo lukea tätä. En halunnut jättää kirjaa kesken joten tuli luettua se samana iltana. Fantasia kirjana tämä on minusta onnistunut ja ehdottomasti mukavaa vaihtelua. Kirja on minusta kokonaisuutena erittäin mielenkiintoinen. Ikävä kyllä muutamat henkilöt tai ei henkilöt vaan asiat häiritsivät minua. Olisin ehdottomasti ... (lisää)
kyyhkynen avatar
Perushyvä fantasiakirja, joka koukuttikin ihan mukavasti. Evien ajoittainen lapsellisuus ärsytti välillä, ja Vivian jäi aika epäselväksi henkilöksi. Lendistä tykkäsin kovasti, samoin keijuista. Mukavaa luettavaa, muttei mitään kovin erityistä. Odotan kuitenkin innolla jatko-osaa.
Dark.princess avatar
Ihan ok kirja, joka kandee kyllä lukea. Vaikka ehkä jossain suhteessa Eviestä on tehty vähän lapsellinen, mutta pidin kyllä kirjasta.