Eksynyt sankari (Olympoksen sankarit, #1)

Eksynyt sankari

Rick Riordan
Julkaistu: syyskuu 14, 2011 (Otava)
Alkuperäinen nimi: The Lost Hero
Tyylit: fantasia, nuoret, seikkailu
Avainsanat: antiikin mytologia

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Sidottu.

Minne katosi Percy Jackson?

Percy Jacksonin katoaminen pakottaa uuden sukupolven puolijumalat tositoimiin maailman pelastamiseksi

Kun Jason herää bussissa, hänellä ei ole aavistustakaan, missä hän on. Vieressä istuu kaunis tyttö Piper ja edessä ilvehtii ylivilkas teini, joka väittää olevansa hänen paras ystävänsä Leo. Auto kuljettaa luokkaretkelle ongelmanuoria ja nuorisorikollisia, joita opettaja pitää kurissa pesäpallomailan avulla.

Jason ei muista tyttöä eikä Leoa eikä sitäkään, miksi istuu bussissa. Hän ei edes tiedä, kuka hän itse on. Ainoa joka uskoo Jasonia on kilipukkia muistuttava opettaja, joka mäkättää tunnistavansa puolijumalan kilometrien päähän, ja että Jasonin sietää olla varuillaan.

Kun bussiin iskee pyörremyrsky, jonka ainoana kohteena ovat Jason ja hänen uudet ystävänsä, Jason alkaa ymmärtää, mitä opettaja tarkoitti. Hän, Piper ja Leo ovat puolijumalia, joiden on estettävä maailmaa luhistumista. Ja he todellakin ovat suuressa vaarassa.

Rick Riordanin kreikkalaista mytologiaa ja nykyamerikkalaisten varhaisnuorten elämää taitavasti yhteen punova sarja Percy Jacksonista on voittanut lukuisia palkintoja. Sen ensimmäisestä osasta on tehty myös elokuva Salamavaras. Uusi viisiosainen sarja lääkitsee Percy Jackson -fanien fantasian nälkää.

(muokattu 30.03.2017)

Labyrinttitaistelu (Percy Jackson, #4)Haadeksen talo (Olympoksen sankarit, #4)Vaiennut oraakkeli (Apollon, #1)Palava labyrintti (Apollon, #3)Hirviöidenmeri (Percy Jackson, #2)

Juuso001 avatar
En ole parempaa lukenut. Mä niin toivoin, että Percy Jackson sarja jatkuu, mutta en mä oikeesti odottanut et se jatkuis. Kirjan ilmestyminen oli mulle kun maailman lotto voitto. Suosittelen lämpimästi lukemaan. Kiitos Rick, kun siunaat meitä vielä moderneilla kreikan tarinoillasi.
siisbu54 avatar
Kun mä luin koko Percy Jackson sarjan loppuun, niin mua vähän harmitti et se loppu. mut sit ku mä kävin kirja-kaupassa, niin sain melkein sydärin ku kuulin et ne jatkuis vielä mut uusilla henkilöillä! No mä tottakai ostin sen ja kun olin lukenu sen, niin kyllä pidin ihan hitsin paljon! Mä Palvon, Rick Riordania, koska se on vaan niin hiton hyvä kirjailija! Jään innolla odottamaan seuraavaa osaa Olympoksen sankareista!!! :D
Viltsu292 avatar
Luin tän ja tää on kylä aivan hirveen hyvä! muuta en osaa sanoa.
ano avatar
No olen paatunut Percy Jackson fani joten odotukseni olivat aika korkeat. Kirja on hyvä ja juonnikin mukaansa tempaava petyin tietysti hieman kun Percy ei esiintynyt kirjassa (ja kun Jason sanoi kirjan lopussa Peter Jackson. Inhottavaa!), mutta Jason, Piper ja Leo ovat myös mielenkiintoisia ihmisiä. Kirja on kaikin puolin hyvä ja susittelen sitä kaikille, kunhan luet ensin Percy Jackson sarjan. :)
Catherine avatar
Yksi niistä kirjoista, jotka Percy Jackson fanien on aivan pakko lukea. Yhdyn Juuso001 :n kanssa, tuohon "Mä niin toivoin, että Percy Jackson sarja jatkuu, mutta en mä oikeesti odottanut et se jatkuis. Kirjan ilmestyminen oli mulle kun maailman lotto voitto." Suosittelen kaikille ('modernin') fantasian ystäville:) Jatko osaa odotellessa...
Indeed avatar
Oli lähellä, etten kiljunut kirjakaupassa kun näin että tämä oli suomeksi. pulla sanon minä. Hyvä kirja, vaikka olikin uudet *päähahmot*.
Forever Young avatar
Aivan ylihyväihanaparas ja sitärataa :-) Muuta ei voi sanoa, paitsi että Leo Valdez saa aina nauramaan.
Nannapus avatar
Taattua herkkua PJ-faneille uusilla ihanilla henkilöillä. Ei tosin yllä ihan PJ;den tasolle, mutta tämän kirjan paras juju on siinä, että sivuhahmotkin saavat paljon syvyyttä!
Lukutoukka8 avatar
Tää on kyllä tosi hyvä kirja. Äitini osti tän ja jäin heti koukkuun. Luin samantien Percy Jackson-sarjan ja odottelen jo seuraavaa kirjaa Olympoksen sankarit- sarjasta.
tiinuli avatar
yks maailman parhaista kirjoista! rick riordan on toosi hyvä! :) kun luin percy jacksonit ajattelin että tää on kyllä maailman paras sarja ja että harmi kun se loppu.mut sitten yhenä päivänä näin tän kirjan kirjastossa.ajattelin että ei voi olla totta!? lainasin sen heti ja en kyllä yhtään pettyny :) kirjan taso ei oo ainakaan laskenu percy jacksoneistä.ainot huono puoli on että percy puuttuu..mutta on uudetkin pää henkilöt ihan hyviä..varsinkin Leo :) Jäin sitten ... (lisää)
Lexei avatar
4.5
Tätä sarjaa aloin lukea kaverin suosituksesta, ja kyllä kannatti. Rick Riordan ei pettänyt vieläkään. Sarja alkoi heti lupaavasti, ja yksi positiivinen yllätys oli, että Percy Jackson sarjan hahmot ovat vielä mukana tässäkin tarinassa.
Kyrim_the_dark avatar
Siis ihan paras kirja. PARAS AVAUSOSA mahtavalle kirjasarjalle. Kiitos Riordan!!!!!!
shewolf avatar
olihan tää hyvä. täytyy kyllä myöntää että meni 2 päivää ennen kun pystyin siihen tarttumaan, koska ajattelin että mahtaakohan olla yhtä kun ei oo percyä ollenkaan. oli jokseenkin outo lukee, kun oli siinä kuitenkin annabeth ja rachel ja kaikki muut edellisestä sarjasta mutta ei percyä.. suosittelen kyllä kaikille ketkä tykkäsivät edellisestä sarjasta, mukaansa tempaava kirja, kivat henkilähahmot.
Saki avatar
4.5
Tosi hyvä kirja ja mielenkiintoinen :) Vähän miinusta tulee siitä että Percy ei ollut tässä kirjassa ja siitä että loppui vähän tyhmästi.. Hyvää jatkoa Percy Jackson sarjalle. Leo on aivan ihana ja tuo isoa plussaa :3 Suosittelen kaikille jotka ovat jo lukeneet Percy Jackson sarjan :)
Kastehelmi avatar
Percy Jackson palasi! Heti, kun olin lukenut Percy Jackson-sarjan, etsin muita Rick Riordanin kirjoja ja löysin tämän. Epäilin aluksi kirjaa, koska siinä ei näyttänyt olevan tuutuja henkilöitä ja aluksi minua harmittikin se, ettei kirjassa näyttänyt olevan Percy Jacksonia, jonka seikkailuista halusin lukea. Onneksi epäilyni osoittautuivat turhiksi. Kirja oli mielenkiintoinen ja ahmin sen kertaheitolla.
Lonely Reader avatar
Siis ihan mahtavaa oli että percy jacksonin seikkailut eivät loppuneet vaikka se kirjasarja loppui. Tässä uudessakin sarjassa on percy joten se tuo isoa plussaa, vaikkei juuri tässä nimenomaisessa kirjassa. Olen lukenut kaikki percy jacksonit ja jo kaikki olympoksen sankaritkin. Sen vaan voin sanoa etten koskaan lakkaa fanittamasta Rick Riordania.
Dark Angel avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Pirita avatar
Kirja on tietenkin onnistunut, koska Riordan on kirjoittaja. Juoni on hauska sekä tietenkin jännittävä, mutta ei mielestäni silti aivan yhtä hyvä kuin alkuperäiset Percy Jacksonit tai Kanen Aikakirjat. On kuitenkin ihanaa, että Jacksonit ja Kreikkalainen tarusto jatkuu vielä!
PercyJacksonfani avatar

Kun olin lukenut Percy Jacksonit, aloin kuumeisesti etsiä lisää luettavaa. Etsiessäni törmäsin tähän kirjaan. Se oli mielenkiintoisen kuuloinen ja se sisälsi vanhojen suosikkieni lisäksi uusia hahmoja. Lainasin kirjan ja aloin lukea. Mielestäni Riordan on tehnyt oikein, kun on kirjoittanut tämän kirjan ja sen jatko-osat. Kun olin lukenut koko sarjan, suosikkejani olivat ehdottomasti Eksynyt sankari ja Athenen merkki. Lempihahmojani ovat Jason, Piper, Leo, Boreas ja ehdottomasti myös Festus.

Ida avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Daniel.Kivenpää avatar
Oon lukenut Percy sarjasta/sarjoista Salamavarkaan, Hirviöidenmeren, Titaanien kirouksen, Labyrintti taistelun, Jumalten sodan. Kysyisin että ovatko nämä ''uudet'' Percy kirjat/sarjat että ovatko siinä/niissä samat pää henkilöt.
Elyon avatar
Toistaa Percyjä, mut kerronta on tässä mun mielestä parempaa, ja hahmot mielenkiinoisempia.
Jussi, Alkemisti, haplotus, KiLLPaTRiCK, Eija
Uusin jäsen: Anton Niinikoski