Keskiyö ylläni (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #5)

Keskiyö ylläni

Terry Pratchett
Julkaistu: elokuu 11, 2011 (Karisto)
Alkuperäinen nimi: I Shall Wear Midnight
Tyylit: fantasia, nuoret, seikkailu
Avainsanat: huumori, nebula-palkinto, noidat

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuva: Paul Kidby. Sidottu.

Andre Norton -palkinto 2010. Mythopoeic-palkintoehdokas 2011 (nuortenkirjat), toinen sija Locus-palkintoäänestyksessä 2011 (nuortenkirjat).

Hilpeän terävä nuorten Kiekkomaailma-fantasiatarina tunnustetulta kertojamestarilta

Kuusitoistavuotiaalla Tiffany Särkysellä on huolia. Hän ahkeroi jo melkein täysinoppineena noitana kotiseudullaan Liitumaalla, mutta viime aikoina ihmisten asenteet ovat muuttuneet oudon noitavihamielisiksi. Lisäksi hänen vanha ystävänsä, melkein poikaystävänsä, paronin poika Roland on kihlautunut herttuattaren vetistelevän tyttären kanssa. Varsinainen noitavaino alkaa, kun vanha paroni kuolee ja syy yritetään sälyttää Tiffanyn harteille. Selviytyäkseen tästä sotkusta Tiffany tarvitsee noitien parhaita aseita: tervettä järkeä ja kykyä nähdä harhakuvien läpi. Apuaan yrittävät antaa myös Tiffanyn ainaiset seuralaiset, kilttiin pukeutuvat siniset vapaat pikkumiehet.

Keskiyö ylläni on jatkoa teoksille Vapaat pikkumiehet, Tähtihattu ja Talventakoja. Kiekkomaailman luoja, kirjailija Terry Pratchett sai elämäntyöstään vuonna 2010 World Fantasy Awardin. Keskiyö ylläni on puolestaan voittanut Science Fiction & Fantasy Writers of American jakaman Andre Norton -palkinnon.

(muokattu 05.01.2019)

Prinssi Kaspian (Narnian tarinat, #2)Sinitähden tarina (Soturikissat-erikoisseikkailut, #3)Yhdeksän maailman sankaritLegioona (Talon-saaga, #4)Loppusoitto (Langennut enkeli, #4)

Jussi avatar
Keskiyö ylläni on upea kirja, kevyesti viiden tähden arvoinen. Tiffanyn tarina sai arvoisensa päätöksen. Eniten teoksessa yllätti erään vanhan tutun hahmon paluu. En kuitenkaan osaa sanoa, onko tämä paras Tiffany-romaani. Pidin kovasti Tähtihatusta ja Talventakojasta, joiden lukemisesta on jo useampi vuosi. Tarina oli sisällöltään edellisiä osia aikuisempi, päähenkilökin oli kirjan lopussa jo 16-vuotias. Jos pitää Kiekkomaailmasta mutta ei ole viitsinyt tarttua sarjan nuorille suunnattuihin osiin, suosittelen mielenmuutosta. Keskiyö ylläni voitti ansaitusti Andre Norton -palkinnon.
LordStenhammar, Kuurankukka, Freyja
Uusin jäsen: Antero Stenhammar