Smaragdiatlas (Kirja aikojen alusta, #1)

Smaragdiatlas

John Stephens
Julkaistu: syyskuu 13, 2011 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: The Emerald Atlas

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Kaisa Kattelus. Sidottu, kansipaperi.

Eräänä kylmänä talvi-iltana kolme sisarusta tempaistaan kodin lämmöstä yön selkään...

Kate, Michael ja Emma ovat kiertäneet kymmenen vuoden ajan orpokodista toiseen mutta eivät vieläkään tiedä, miksi heidät erotettiin vanhemmistaan. Kaikki kuitenkin muuttuu, kun sisarukset päätyvät salaperäiseen Cambridge Fallsin pikkukaupunkiin ja löytävät ikivanhan smaragdinvihreän karttakirjan.

Kirja vie lapset maagiseen ja vaaralliseen maailmaan, jonka olemassaolosta vain harvat tietävät. Matkalla he kohtaavat vihollisia, liittolaisia, taikuutta ja taikavoimia. Ja mikäli muinaiseen ennustukseen on uskominen, heillä on käsissään voima muuttaa menneisyyden tapahtumia ja korjata Cambridge Fallsia kohdanneet väärydet. Voisivatko he myös vihdoin löytää kadonneet vanhempansa?

Smaragdiatlas aloittaa Kirja aikojen alusta -trilogian. Se on vauhtia, jännitystä ja huumoria pursuava huikea seikkailu C. S. Lewisin, J. R. R. Tolkienin, J. K. Rowlingin ja Philip Pullmanin hengessä.

''Smaragdiatlaksen' lukeminen on äärimmäisen viihdyttävää. Teos on koko perheen satu, joka jättää jälkeensä lempeän ja avoimen mielen.'' – Anni-Helena Leppälä, Kansan Uutiset Viikkolehti 21.10.2011

''Luvassa on vauhtia, huumoria ja jännitystä. Kansikuva on taianomainen.'' – Tuula Pelttari, Pohjolan Työ 18.10.2011

''John Stephensin fantasia vetää hyvin.'' – Vesa Sisättö, Helsingin Sanomat 18.12.2011

(muokattu 13.06.2017)

Salamurhaajan oppipoika (W.A.R.P., #1)Pimeän käskyläiset (Viisi vartijaa, #3)Kapinalliset (Talon-saaga, #2)Myrskyn aika (Soturikissat: Klaanien synty, #2)Uhanalainen (Susiraja, #2)

Riley Charlotte avatar
Sain tämän kirjan lahjaksi, ja aluksi ajattelin, että tämä tuskin on kovin hyvä. Vaikka kirjassa olikin kaikenmaailman kääpiöitä, peikkoja ja rääkyjiä, se oli silti tosi hyvä. Kate, Michael ja Emma ovat 10 vuoden ajan kiertäneet orpokodista toiseen, eivätkä tiedä paljoakaan vanhemmistaan. Kate yrittää pitää sisarukset yhdessä. Kirja oli perinteisen fantasia kirjan tapainen ja henkilöt olivat aitoja ja teksti värikästäNo odotan kuitenkin innolla toista osaa , suosittelen!
Brea-Marie avatar
4.5
Suosittelen kirjaa lämpimästi! Sitä lukiessa ei taatusti kyllästy, sen verran tapahtumarikas se on. Juonen käänteet osasivat monesti yllättää aika lailla. Alun perin syy siihen, että luin kyseisen kirjan oli, että rakastan kaikenlaisia satuolentoja, joita tässä kyseisessä kirjassa esiintyy monipuolinen joukko! Nyt odottelen jo malttamattomana kolmannen osan suomennosta..
bambi avatar
3.5
Pidin tästä kirjasta kovin, etenkin pikkusisko Emmasta. Hän oli suloinen ja pippurinen. Äiti valitsi kirjan minulle joskus, ja suhtauduin aika epäilevästi siihen. Mutta kun aloitin lukemisen, en kyennyt lopettamaan. Erilainen kirja, suosittelen :)
Ruusy avatar
4.5
Mukaansatempaava tarina joka imaisi mennessään, tuntui melkein kuin olisi jo ollut Cambridje Hillsissä kokemassa kaiken. Sujuvaa kirjoitusta ja jännitystä.
Truuners95 avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Sipe avatar
4.5

Paras kirja! Pidän paljon näistä aikamatkustuskirjoista, koska niissä on sitä jotain. Aloitin sarjan lukemisen, koska kaverini suositteli sarjaa minulle. Olisin katunut jos en olisi lukenut tätä kirjaa.

Remnant#1 avatar
Ihan hyvä, parempi kuin toinen ja kolmas. Tuntui jotenkin teennäiseltä, en tiedä. Paikoin vähän tylsä.
everythingisdamblue avatar
3.5
Ihan hyvä kirja, mutta ai että otti päähän ne Michaelin kääpiösepustukset. Muuten ihan hyvä kirja, vaikka se joissain kohdissa olikin tylsä ja sekava.
Alicel avatar
Niin voin sanoa että kirja OLI hyvä. Huonoja kirjoja ei nimittain minulla onnistu lukea loppuun. Juoni oli hyvä ja kirjoitus myös vaikka siinä on vielä vähän parantamisen varaa. Huomasin joitain kohtia joitten ilmaisemisia olisi voinut hioa. Kirjassa oli monia hauskoja kohtia joille nauroin ääneen. Raukka Emma. Ymmärrän häntä. Michaelin iänikuiset kääpiöpölinät ottaa kyllä päähän. Ajasta toiseen siirtyminen oli kirjoitetty hyvin.
Jenni M avatar
2.0
Takakansi lupaili jotain Potterien henkistä - jotain josta nauttisi sekä kohderyhmä, eli esiteinit, että vanhempi yleisö. Metikköönhän se vaikutelma sitten meni, tämä on selkeästi tarkoitettu nuorille, ehkä jopa enemmän pojille tai poikatytöille. Kirjassa on muutama melko raju kohtaus, mutta kirjoitustyyli vaikuttaa siltä, kuin kirjailijakin olisi ollut kirjoittaessaan teini, tai sitten suomennoksessa on toivomisen varaa sanavalintojen puolesta. Aikuiset hahmot eivät ole ... (lisää)
zaza avatar
Kirja oli minusta ihana <3 Luin myös sen toisen osan ja en jaksaisi odottaa kolmatta...
Haldir avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Amelie avatar
1.5
Toivoin tätä lahjaksi hienon kannen perusteella. Petyin pahasti luettuani kirjan. Kirjassa oli kyllä melko jännittävä juoni,mutta päähenkilöt jäivät etäisiksi. Lisäksi kirja oli mielestäni tarkoitettu melko nuorille. Juoni oli ennalta arvattava ja päähenkilöt eivät olleet mielenkiintoisia vaan tylsähköjä. En luultavasti lue seuraavaa osaa,mutta suosittelen tätä nuorille,jotka pitävät yksinkertaisesta juonesta pienellä huumorilla höystettynä.:)
Pisania, Orduuka, Skie, Fievre
Uusin jäsen: Aada