Tähystäjäneito (Kuparisaari #1) - Anneli Kanto, Terhi Rannela 6.84   70

Sidottu.

Kaksi suosittua kirjailijaa yhdistivät voimansa – tuloksena upea fantasiaromaani

Vauraan Sarmatian tähystäjäneito, 17-vuotias Amaya, matkustaa kolkolle Khalkoksen saarelle osallistuakseen valtiollisiin hautajaisiin. Oppaakseen suloinen Amaya saa hallitsijahuoneen töykeän neuvonantajan, Miroslavin, joka tutustuttaa Amayan saaren kummallisuuksiin, mm. Korkeaan Puolisoon, jolla on outoja harrastuksia ja kaksi eriskummallista poikaa. Mutta kun Amaya on edustusvelvollisuutensa hoitanut ja valmis palaamaan kotiin, selviää, että Khalkoksen hovilla on neidon varalle pahaenteinen, pelottava suunnitelma, joka muuttaa Amayan elämän peruuttamattomasti…

Tähystäjäneito aloittaa uuden, jännittävän fantasiatrilogian, jossa seurataan nuoren Amayan kasvua tytöstä naiseksi valtapelien varjossa. Seikkailua, huumoria ja romantiikkaa yhdistelevän tarinan takaa löytyy kaksi nuortenkirjallisuuden huippunimeä – Tähystäjäneito on Anneli Kannon ja Terhi Rannelan onnistunut loikka fantasiamaailmaan.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu syyskuu 15, 2011 (Karisto)
Tietoja muokattu maaliskuu 30, 2017

Kuparisaari -kirjasarja

Sarja sisältää 3 pääteosta ja yhteensä teoksia 3 kpl.

Tähystäjäneito (Kuparisaari #1) 6.84   70

Kirja-arviot 66
Viestit 45
tammikuu 9, 2016
9 / 10

Tähystäjäneito oli iloinen yllätys! Minulla ei ollut minkäänlaisia ennakkokäsityksiä kirjan suhteen, ja kirjastosta tämä tulikin napattua huvin vuoksi. Alku vähän takkuili ja kesti, että juonenpäästä saa kiinni, mutta kirjan edetessä ja juonikuvioiden avautuessa tarinasta tuli tosi kiinostava. Khalkoksen ja Sarmatian lähes pänvastaiset erot mm. sukupuolessa ja tasa-arvossa ovat erikoisia, mutta niillä on tärkeä rooli tarinan kannalta. Ehdottomasti täytyy lukea trilogia loppuun!

Ruusy
Arvosanat 125
Kirja-arviot 66
Viestit 5
marraskuu 7, 2014
8 / 10

Hovielämää ja nuortenkirjallisuutta voi vitsit tää oli hyvä! Suosittelen!!

Celestine
Arvosanat 234
Kirja-arviot 50
Viestit 430
maaliskuu 26, 2013
10 / 10

Kirja oli mahhtava! Rakastuin oitis henkilöihin, vaikka alussa Amanya olikin vähän ärsyttävä. Mutta luin kirjan lähes yhden illan aikana, joka kertoo osittain juonen vetävyydestä. Rakkaustarina on ehkä vähän ennalta-arvattava, mutta se ei haittaa, kun vauhtiin pääsee.

Orduuka
Arvosanat 242
Kirja-arviot 16
Viestit 11
helmikuu 12, 2013
6 / 10

Tämä oli ihan kiva lukukokemus. Mitään kovin erityistä tai ihmeellistä ei tässä kirjassa ole. Tarina käynnistyy hitaasti ja eteneekin samaa vauhtia koko kirjan matkalla. Paikkojen kuvauksiin keskitytään enemmän kuin henkilöhahmojen rakentamiseen. Hahmot jäävätkin etäisiksi ja vähän kylmiksi. Khalkoksen ihmisten ja tapojen erilaisuuden kuvailuun on hyvin panostettu. Kieli on sujuvaa ja virheetöntä. Valitettavasti tarina ei ole kovin mukaansatempaava ja juonikin on vähän hontelo. Tämä on helposti ja nopeasti luettava kirja. Ajanvietettä. Ei vaadi mitään suuria älyllisiä ponnistuksia. Tähystäjäneito on ehdottomasti suunnattu nuorille naisille tai varttuneemmille tyttösille.

MintFirefly
Arvosanat 113
Kirja-arviot 31
Viestit 0
elokuu 29, 2012
6 / 10

Pakotin itseni ottamaan tämän kirjan kirjastosta, vaikka juoni takakannen perusteella ei oikein kiinnostanut. Onneksi tein niin, tämähän osottautui ihan hyväksi kirjaksi. Alussa juoni hieman tökki, mutta sitten se alkoikin luistaa. En erityisemmin välittänyt kirjan "kirjeosista". Henkilöt olivat persoonallisia, jotkut ehkä vähän liiankin outoja minun makuuni. Oli asioita jotka arvasin ennalta, mutta myös niitä, jotka pääsivät täysin yllättämään. Harmistutti kun rakkaustarina oli suurimman osan melkein muun juonen peitossa ja sitten loppu tuli liian ryminällä. Nyt sitten odottelemaan seuraavaa osaa.

Fallen angel
Arvosanat 69
Kirja-arviot 36
Viestit 1
huhtikuu 12, 2012
8 / 10

Kirjan luin yhdeltäistumalta ja kyllä pidin. Alun luettuani epäilin aika paljonkin, mutta tarina oli kuitenkin hyvä ja mielenkiintoinen. Jotkut asiat oli arvattavissa,mikä on aina vähän huono, mutta se ei kuitenkaan vaikuttanut kovinkaan paljoa. Kirja jää jännittävään kohtaan ja seuraavaa osaa odotankin kovasti, jotta selviää miten tässä sitten oikeasti käy.

Matti Karjalainen
Arvosanat 437
Kirja-arviot 136
Viestit 4
marraskuu 8, 2011
9 / 10

Terhi Rannelan ja Anneli Kannon "Tähystäjäneito" (Karisto, 2011) aloittaa uuden kotimaisen fantasiasaran Kuparisaaret. Ennakko-odotukset kirjaa kohtaan eivät olleet erityisen korkealla, mistä osakiitos Risingshadow.netin nuivalle arvostelulle. Alku ei myöskään antanut odottaa mitään erityisen kiehtovaa lukukokemusta, mutta mitä pidemmälle kirja eteni, sen tiukemmin se tempaisi mukaansa. Sarjan avausosan perusteella kirjan kohderyhmä löytynee ensisijaisesti yläkoululaisista, mutta kaipa tätä voisi jo kuutosluokkalaisillekin suositella. Väkivaltaa ei mukana juurikaan ole, mistä kirjailijoille täytyy antaa pisteet, joskin sen uhka on tavallaan läsnä koko ajan. Seksuaalisuutta käsitellään, osin melko hillitysti, osin vähän suorasukaisemminkin vihjaten. Lopputulosta olisi näiltä osin voinut hieman hioa yhteneväisemmäksi. Naisnäkökulma on "Tähystäjäneidossa" voimakkaasti läsnä. Sukupuoleen liittyvistä perinteisistä asetelmista on pyöräytetty nurinniskoin, osa aika suorasukaisesti ja itsetarkoituksellisestikin; muun muassa Saramatian valtakunnan miehillä on paljon naisellisia ominaisuuksia, ja näiden sanotaan "flirttailevan, pynttäytyvän parhaimpiinsa, kikattelevan keskenään ja luovan tyttöihin ujoja katseita" (s. 37). Lisäksi päähenkilö tekee runsaasti töitä murtaakseen khalkoslaisten perinteiset käsitykset naiseudesta ja naisen asemasta sekä parantaakseen näiden asemaa. Rannelan ja Kannon välinen yhteispeli sujuu saumattomasti, ja olisikin kiinnostavaa tietää enemmän romaanin kirjoitusprosessista. Lopputulosta voi mielestäni pitää kiinnostavimpana kotimaisena lasten ja nuorten fantasiasarjan avauksena sitten Reetta Aarnion "Maan kätkemien".

Ruttola
Arvosanat 32