Sydämen mekaniikka

Sydämen mekaniikka

Mathias Malzieu
Julkaistu: lokakuu 5, 2011 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: La mécanique du cœur
Tyylit: fantasia, steampunk, romantiikka
Avainsanat: 1800-luku, elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Jenni Toivonen. Kansi: Jenni Noponen. Nidottu.

Aikuisten satu toivottomille romantikoille

Edinburgh, 1874. Jack syntyy maailman kylmimpänä yönä, sydän jäässä. Hänet auttaa maailmaan langenneiden naisten, orpojen ja muiden hylkiöiden suojelija, noitatohtori Madeleine, joka pelastaa vastasyntyneen asentamalla tämän rintaan tahdistimeksi käkikellon.

Äitinsä hylkäämä Jack jää asumaan Madeleinen orpokotiin, eikä kukaan halua adoptoida tikittävää ja kukkuvaa kummajaista. Madeleine varoittaa Jackia yhä uudestaan: pojan sydän on aivan liian heikko kestämään vahvoja tunteita, hän ei saa tuntea vihaa eikä etenkään rakastua. Mutta 10-vuotiaana Jack kuulee ikäisensä, puolisokean Miss Acacian esiintyvän, laulaa tämän kanssa dueton ja rakastuu toivottomasti.

Vuosikausia Jackin mielen täyttää vain tuo ohimennen tapaamansa tyttö, jota hän vartuttuaan lähtee etsimään ensin Pariisista ja sitten tytön kotiseuduilta Andalusiasta. Kumppaniksi matkalleen Jack löytää Mélièsin, lemmenkipeän taikurin. Donquijotemainen retki avaa Jackille niin rakkauden ilot kuin sen raakuuden, ja tunteiden sekamelska sotkee Jackin käkikellosydämen hienon mekaniikan.

Sydämen mekaniikka on synkänkaunis, vinksahtanut rakkaustarina, joka huokuu timburtonmaista tunnelmaa, omintakeista huumoria ja runollista taikaa.

”Ensinnäkin, älä kajoa viisareihisi. Toiseksi, hillitse vihasi. Kolmanneksi, älä anna itsesi ikinä, kuuna päivänä rakastua. Sillä silloin sydämesi kellon suuri tuntiviisari puhkoo ikuisesti ihoasi, luusi luhistuvat ja sydämesi mekaniikka risahtaa rikki uudelleen.”

(muokattu 30.03.2017)

Mifongin aika (Mifonki-sarja, #2)Oscar ja Lucinda (Keltainen kirjasto, #230)Sammunut sydän (Musta mandala, #2)Ajan täytyy seisahtaaKolmas konstaapeli

Matti Karjalainen avatar
2.0
Jack syntyy Edinburghissa vuoden 1874 kylmimpänä päivänä. Yliluonnollisen kireä pakkanen vaurioittaa pienen pojan sydäntä, ja hänen kasvattiäitinsä, tohtori Madeleine, joutuu asentamaan hänen sydämensä paikalle käkikellon. Madeleine varoittaa, ettei poika saa rasittaa sydäntään liikaa, eikä missään tapauksessa rakastua, sillä silloin sydämesi kellon suuri tuntiviisari puhkoo ikuisesti ihoasi, luusi luhistuvat ja sydämesi mekanismi risahtaa rikki uudelleen. Ei liene ... (lisää)
Oda avatar
Itse henkilökohtaisesti olin odottanut kirjalta paljon. Luettuani sen kuitenkin jäi melkoisen 'tyhjä' olo, aivankuin en olisi ollenkaan lukenut mitään. Tarinasta mieleen jäivät vain Jackin kellosydän ja.. siinä se olikin. Kirja oli itselleni suuri pettymys. Jollekulle, kuka ei odota kirjalta mitään, tämä on ihan mukava katsaus menneeseen aikaan. Päähenkilö on jollakin tapaa ihan sympaattinen, mutta Miss Acacia jäi ärsyttämään. Loppu ei sopinut kirjaan.
KiLLPaTRiCK, Thialfi, Mareena
Uusin jäsen: Jarkko Nevalainen