Sydämen mekaniikka

Mathias Malzieu
fantasia, steampunk, romantiikka
Sydämen mekaniikka - Mathias Malzieu6.34

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Jenni Toivonen. Kansi: Jenni Noponen. Nidottu.

Aikuisten satu toivottomille romantikoille

Edinburgh, 1874. Jack syntyy maailman kylmimpänä yönä, sydän jäässä. Hänet auttaa maailmaan langenneiden naisten, orpojen ja muiden hylkiöiden suojelija, noitatohtori Madeleine, joka pelastaa vastasyntyneen asentamalla tämän rintaan tahdistimeksi käkikellon.

Äitinsä hylkäämä Jack jää asumaan Madeleinen orpokotiin, eikä kukaan halua adoptoida tikittävää ja kukkuvaa kummajaista. Madeleine varoittaa Jackia yhä uudestaan: pojan sydän on aivan liian heikko kestämään vahvoja tunteita, hän ei saa tuntea vihaa eikä etenkään rakastua. Mutta 10-vuotiaana Jack kuulee ikäisensä, puolisokean Miss Acacian esiintyvän, laulaa tämän kanssa dueton ja rakastuu toivottomasti.

Vuosikausia Jackin mielen täyttää vain tuo ohimennen tapaamansa tyttö, jota hän vartuttuaan lähtee etsimään ensin Pariisista ja sitten tytön kotiseuduilta Andalusiasta. Kumppaniksi matkalleen Jack löytää Mélièsin, lemmenkipeän taikurin. Donquijotemainen retki avaa Jackille niin rakkauden ilot kuin sen raakuuden, ja tunteiden sekamelska sotkee Jackin käkikellosydämen hienon mekaniikan.

Sydämen mekaniikka on synkänkaunis, vinksahtanut rakkaustarina, joka huokuu timburtonmaista tunnelmaa, omintakeista huumoria ja runollista taikaa.

”Ensinnäkin, älä kajoa viisareihisi. Toiseksi, hillitse vihasi. Kolmanneksi, älä anna itsesi ikinä, kuuna päivänä rakastua. Sillä silloin sydämesi kellon suuri tuntiviisari puhkoo ikuisesti ihoasi, luusi luhistuvat ja sydämesi mekaniikka risahtaa rikki uudelleen.”

Julkaistu: lokakuu 5, 2011
Kustantaja: Gummerus
Tyylit: fantasia, steampunk, romantiikka
Avainsanat: 1800-luku, elokuva
Alkuperäinen nimi: La mécanique du cœur
Käännetty englanniksi: The Boy with the Cuckoo-Clock Heart
Arvosanalla: 6.34/10
Arvosanoja: 36
Muokattu: maaliskuu 30, 2017

Kirja-arvioita

6/10 |
huhtikuu 12, 2012
Itse henkilökohtaisesti olin odottanut kirjalta paljon. Luettuani sen kuitenkin jäi melkoisen 'tyhjä' olo, aivankuin en olisi ollenkaan lukenut mitään. Tarinasta mieleen jäivät vain Jackin kellosydän ja.. siinä se olikin. Kirja oli itselleni ...
4/10 |
marraskuu 04, 2011
Jack syntyy Edinburghissa vuoden 1874 kylmimpänä päivänä. Yliluonnollisen kireä pakkanen vaurioittaa pienen pojan sydäntä, ja hänen kasvattiäitinsä, tohtori Madeleine, joutuu asentamaan hänen sydämensä paikalle käkikellon. Madeleine ...