Kuulen kutsun metsänpeittoon (Jouni, #1)

Kuulen kutsun metsänpeittoon

Sari Peltoniemi
Julkaistu: syyskuu 8, 2011 (Tammi)
Avainsanat: kotimainen

Kansi: Ea Söderberg. Sidottu.

Topelius-palkintoehdokas 2012.

Miksi outo, puita halaava nainen ilmestyy hänen tielleen niin Lapin tuntureilla kuin kotikaupungissa?

– Luulenpa, että on käynyt sillä tavalla, että sinä olet saanut perääsi hengen, sanoo Romppainen, kun Jouni uskoutuu entiselle opettajalleen. Sitä en osaa selittää, miksi niin on käynyt ja mitä se sinusta haluaa.

Jounin äiti on kolttasaamelainen ja hän on kadonnut kun Jouni oli pieni. Liittyvätkö salaperäiset tapahtumat jotenkin äitiin, onko hän joutunut metsänpeittoon vai mitä hänelle on tapahtunut? Jounin kotipihaan asettuva huuhkaja osaisi varmasti vastata, kun sitä vain ymmärtäisi.

Jouni alkaa selvittää arvoitusta yhdessä ystävänsä Mikon kanssa. Apuna hänellä on Siisjoen Siidan jäsenluettelo ja Romppainen, josta paljastuu yllättäviä samaanin taitoja.

Yliluonnollisten tapahtumien lisäksi Jounin pää joutuu pyörälle myös luonnollisten tapahtumien takia. Romppaisen tytär Matleena on Jounin rinnakkaisluokalla ja ensirakkaus iskee Jouniin moukarin lailla. Pelko ja rakkaus, salaisuudet ja tosi muuttavat Jounin elämän.

Huima tarina joka vie mukanaan kuin myrskytuuli.

(muokattu 26.04.2017)

Tuulien koti (Vuorileijonan varjo, #8)Stravaganza: Miekkojen kaupunki (Stravaganza, #6)Aamunkoi (Soturikissat: Uusi profetia, #3)Aika taistelun ja tähtivalon (Karou-trilogia, #2)Ikuisuus (Väristys, #3)

Vanda avatar
0.5
Huono. minusta molemmat kirjat olivat huonoja. En vain päässyt mukaan kirjaan. Ei ole minun kirjoja kumpikaan.
Ruusy avatar
Kirja oli nopeatempoinen. Itse yllätyin sillä harvoin luen tälläistä kirjaa pojan näkökulmasta mutta ehkäpä se toikin siihen jotain kun yleensä tyttö olisi aivan hädissään tälläisessä. Sitten tää kirja käsittelee hyvin nykymaailmankin nuoria toi yrittää esittää kovaa on tosi yleistä ja kiva kun kirjailija toi sne esille.:) Olisin kaivannut äitiä tähän kirjaan konkreettisesti sillä se ois käynnistäny sitä sukulaisdraamaa mistä mä tykkään mutta hyvä näinkin.
Matti Karjalainen avatar
3.5
Sari Peltoniemen "Kuulen kutsun metsänpeittoon" (Tammi, 2011) on mainionpuoleinen kauhua ja fantasiaa yhdistelevä nuortenromaani, joka hakee aineksensa harvemmin käsitellystä aiheesta, nimittäin kolttasaamelaisten myyteistä. Lähimpänä vertailukohteina voisivat kai toimia Mikael Niemen nuorille suunnatut kauhuromaanit. Lukija koukutetaan nopeasti, sen verran vauhdilla tapahtumat polkaistaan käyntiin, eikä tahti ehdi hyytyä missään vaiheessa. Kiinnostavaa kyllä, aivan kaikkiin ... (lisää)
Eiska avatar
Kiinnostava ja sympaattinen nuorten seikkailutarina, jossa kolttasaamelaisten luonnonmagia tulee yllättäen osaksi nuorukaisen elämää. Kirjan ohessa huomaa sivistyvänsä myös kolttasaamelaisista. Arjen ja koulumaailman tasolla kerrotaan mielenkiintoisella tavalla pojasta, jolla on ilahduttavan hyvä itsetunto, älykkyyttä ja käytöstapoja ja rohkeutta näyttää ja tunnustaa myös tunteensa - myös epävarmuutensa. Nopealukuinen ja hyvin sujuvasti kirjoitettu kirja, jossa myös vilahtelee hauskoja viittauksia muihin tarinoihin - ovathan ne meille kaikille aika tuttuja.
LordStenhammar, KiLLPaTRiCK
Uusin jäsen: chong wen