Teemestarin kirja

Teemestarin kirja

Emmi Itäranta
Julkaistu: tammikuu 26, 2012 (Teos)
Käännetty englanniksi: Memory of Water

Tyylit: scifidystopia
Avainsanat: kalevi jäntin palkinto, kotimainen, nuori aleksis -palkinto

Graafinen suunnittelu Ville Tiihonen. Sidottu, kansipaperi.

Kalevi Jäntin palkinto 2012, Nuori Aleksis -palkinto 2013. Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2013, Philip K. Dick -palkintoehdokas 2014, Arthur C. Clarke -palkintoehdokas 2015.

Maailmasta on loppumassa vesi. Suunnattoman katastrofin – ehkä ilmastonmuutoksen, ehkä jonkin muun – läpikäynyt ihmiskunta sinnittelee veden vähyyden ja sen säännöstelyä hallitsevan diktatuurin vallan alla. Vain kaatopaikoille hautautunut teknologia ja teemestarien sukupolvien ajan pitämät päiväkirjat muistuttavat entisistä ajoista.

Noria on teemestarien sukua, ja pian on hänen vuoronsa ottaa vastaan täysivaltaisen teemestarin arvo – ja hänen edeltäjiensä tarkkaan varjelema salaisuus. Aikana, jona veden kätkeminen on rikoksista pahin, sotilasvallan katseet kiinnittyvät väistämättä teemestarin taloon...

Emmi Itärannan esikoisromaani Teemestarin kirja on harvinaisen uskottava ja pelottava kuvaus mahdollisesta tulevaisuudestamme. Samalla Itärannan kieli on kuitenkin kuulasta, tarkkaa ja paisuttelematonta. Esikoiskirjailijalta todellinen taidonnäyte!

Teemestarin kirja voitti 2010–2011 järjestetyn Teoksen suuren fantasia- ja scifi-kirjoituskilpailun, johon osallistui yli 350 käsikirjoitusta.

"Voittajateksti on sekä kieleltään että tulevaisuusvisionsa rakennuksen suhteen eheää, vaikuttavaa työtä. Kuten kaikki hyvä tulevaisuusfiktio, myös tämä teos käy dialogia tämänhetkisen todellisuutemme kanssa: tekee näkyväksi maailman, jota kohti voimme tahtomattamme olla jo kulkemassa. Kun luin käsikirjoitusta, huomasin välillä reagoivani fyysisesti - istuin tuolin reunalla kaikki lihakset jännittyneinä, kiihkeää pelkoa ja toivoa kokien. Se osoittaa, miten mestarillisesti Emmi Itäranta luo emotionaalisen siteen lukijansa ja päähenkilönsä välille." – Johanna Sinisalo

"Emmi Itäranta luo Teemestarin kirjallaan hyytävän vaikuttavan tulevaisuuskuvan." – Liisa Talvite, Apu 11/2012

"Teemestarin kirja on Teos-kustantamon scifi- ja fantasiakilpailun voittajateksti. Voitto on helppo ymmärtää: Itäranta kirjoittaa sujuvasti, tarina on ehyt, kuvattu maailma todentuntuinen. Teksti on paisuttelematonta, tilanteet realistisia." - Jarmo Papinniemi, Parnasso 2/2012

"Itärannan esikoiskirjaa on hehkutettu monissa kritiikeissä, eikä syyttä. (–) Kieli on hiottua, kirkasta, lähes lyyristä." – Pirkko Soininen, Expressi

5/5 tähteä. "En muista milloin viimeksi olisin lukenut näin kauniisti kirjoitetun ja viisaan tarinan! Emmi Itärannan esikoinen vie heti mukanaan, vaikka luulin inhoavani scifiä." – Susanna Laari, Me Naiset 10/2012

"Vaikka romaani on kerrottu esikoisteoksille ominaisesti minä-muodossa, ei Teemestarin kirjassa ole minäkeskeisyyttä, vaan päinvastoin yhteisöllisyys korostuu. Kirjoitus on kielellisesti kauniisti soljuvaa ja romaanissa ajatellaan syvästi. Teemestarin kirja onkin kokonaisuudessaan todella upea esikoisromaani." – Turun Sanomat, Kaisa Kurikka 26.1.2012

"Itärannan kieli on lähdeveden kirkasta. – Itärannan hieno oivallus on yhdistää teeseremonian ikiaikaisuus kadonneeseen aikaan. Seremonia symboloi ihmisen sidosta toisiin ihmisiin ja luontoon. Kuten tarinassa todetaan, seremonia on ohi, kun vesi on lopussa." – Savon Sanomat, Helena Miettinen 26.1.2012

"Teemestarin kirja on emotionaalisesti vivahteikas moraalitutkielma, joka ammentaa jännitteensä rakkaudesta, valinnoista ja jäljestä, jonka jokainen jättää maailmaan. Eettisistä ratkaisuista, jotka on tehtävä, vaikka ne tulisivat kuinka kalliiksi." – Helsingin Sanomat, Toni Jerrman 30.1.2012

"Itäranta kirjoittaa esikoiskirjailijaksi yllättävän syvällistä tekstiä. Esimerkiksi ihmiselämän ja veden kohtalonyhteyden pohdiskelu on häneltä hyvä kirjallinen oivallus." – Erkki Widenius, Lapin Kansa 7.2.2012

"Tästä esikoiskirjailijasta tullaan varmasti vielä kuulemaan, sillä hänen kynänsä jälki soljuu kauniisti ja hänen aihevalintansa on viiltävän ajankohtainen." – Marjo Pihlajaniemi, Ilta-Sanomat 18.2.2012

"Teemestarin kirja on harvinaisen uskottava ja pelottava kuvaus mahdollisesta tulevaisuudestamme. Esikoiskirjailija Emmi Itärannan kieli on tarkkaa ja paisuttelematonta." – Kulttuurihaitari 1/2012

"Teemestarin kirja on palkintonsa ansainnut. (–) Kertomus tiivistyy lujasti loppua kohti. Viimeiset pisarat ovat kyyneliä." – Lauri Sihvonen, Seura 6/2012

"Romaanista löytyy viisautta ja kauneutta, josta kyllä nauttivat muutkin kuin scifi-harrastajat." – Anelma Järvenpää-Summanen, Maaseudun Tulevaisuus 1.2.2012

"Itäranta rakentaa tarinansa hienosti ja uskottavasti. (–) Itäranta kuvailee vettä runollisen kauiniisti." – Hanna-Riina Aho, Keskipohjanmaa 26.1.2012

"Teemestarin kirja on upea lisä suomalaisen spekulatiivisen kirjallisuuden kentällä ja antaa odottaa kirjoittajaltaan paljon myös tulevaisuudessa." – Sanna Sevänen, Aamulehti 4.2.2012

"Teemestarin kirja on ehjärakenteinen ja uskottava tieteisromaani, joka koukuttaa lukijansa jo toiselta sivulta. Vaikkei olisi ollut pakko, huomasin lukevani kirjan yhdessä illassa. Sitä kai voi pitää hyvän romaanin merkkinä." – Tero Hautamäki, Ilkka 10.2.2012

"Emmi Itäranta on kirjoittanut taitavan science fictionia ja ikiaikaista utopiaperinnettä yhdistelevän dystopiakuvauksen, johon peilataan aikamme suuria yhteiskunnallisia ja ympäristöllisiä haasteita." – Kalevi Jäntin palkinnon perustelut

"Zen-filosofinen moraalitutkielma nuoren tytön eettisistä valinnoista maailmassa, jossa puhdas vesi on käynyt harvinaiseksi." – Tähtivaeltaja-palkintoraati

Muokannut Hiistu (30.03.2017)

Vieterivoiman valtakuntaNälkäpeli (Nälkäpeli-trilogia, #1)Tähtikirkas (Tähtitrilogia, #1)Liekehtivä LaitilaHe eivät tiedä mitä tekevät

Nafisan avatar
Itärannan teoksen kieli on paikoin hyvin runollista ja teksti virtaa kuin vesi. Kirjailija on onnistunut löytämään zeniläisen tietoisen läsnäolon ja kirjoittamaan sen rivien väliin. Se tulee esiin muun muassa hiljentymisenä teeseremoniaan, sen arvokkuudessa ja rauhallisuudessa. Kyseessä on siis kertomus ajasta sen jälkeen, kun ihmiset haavoittivat maailmaansa ja menettivät sen. Kertomus, joka voi sijoittua joko muutaman sadan tai tuhannen vuoden päähän. Itäranta kertoi ... (lue lisää)
JohnnyDay avatar
Luulin joskus, että en pidä dystopiasta. Tämä teos kuitenkin osoittaa toista. Itäranta on saanut kirjoitettua realistisen tulevaisuuskuvan maapalloltamme. Hän ottaa kantaa niin kiinalaiseen invaasioon, ilmaston lämpenemiseen kuin öljyn ja muiden luonnonvarojen loppumiseenkin. Sotilasdiktatuurin johtamassa maailmassa tietoa menneestä historiasta voi yrittää muutaa tuhoamalla kaiken paperille kirjoitetun. Ja kun historiankirjoitukset ovat sähköisenä, on niiden muuttaminen helppoa. Suosittelen, kirja avartaa maailmankuvaa ja tulevaisuus-skenaarioita taas hieman.
Puolikuu avatar
Teemestarin kirjassa on paljon hyvää, mutta se jäi silti kohdallani tasolle "ihan kiva". Päähenkilö on hieman etäinen, eikä hän reagoi dramaattisiin tapahtumiin kovinkaan dramaattisesti. Kerronta on paikoitellen hyvinkin lyyristä, mutta tämä ei mielestäni tee kirjasta varsinaisesti parempaa. Pidin kuitenkin kirjan juonesta ja erittäin paljon myös loppuratkaisusta. Myös dystopia-yhteiskunnan kuvaus oli itselleni mieluisa: karu, mutta ei toivoton ja synkkyydellä mässäilevä. PS. Kirjasta on olemassa painos, jossa on huomattavasti kauniimpi kansi kuin tässä...
Pääskynen avatar
Nuoret naiskirjailijat näyttävät ponnistavan pinnalle, myös tieteiskirjallisuuden ja fantasian puolella. Yksi heistä on Emmi Itäranta, jonka Teemestarin kirja ylittää genrekirjallisuuden rajat. Itärannan teos kertoo nuoren Norian kautta ihmisyyden selviytymisestä diktatuuriin vaipuneessa maailmassa, josta vesi on käynyt vähiin. Noria asuu jossakin kaukaisessa tulevaisuudessa maassa, joka ennen oli Suomi. Monet asiat ovat toisin kuin tuntemassamme maailmassa. Suurta osaa siitä ... (lue lisää)
rahanpesukarhu avatar

Koskettava, mahtava ja paljon ajatuksia herättävä. Tämä nousi yhdeksi suosikkikirjakseni. Vaikka alku onkin hitaanpuoleinen niin suosittelen jatkamaan lukemista, sillä ainakin minut tämä kirja yllätti täysin. Kirja sai pohtimaan paljon sitä miltä tulevaisuus näyttää ilmastonmuutoksen jälkeen ja mitä sen ajan ihmiset tulevat ajattelemaan meistä. Sen takia minulle onkin jäänyt mieleen kohta, jossa Noria seisoo kaatopaikan vierellä ja ajattelee "Ei heitä kannata ajatella. Eivät hekään ajatelleet meitä".

Olen varma, että tämän kirjan tulen lukemaan vielä uudestaankin.

Poison Girl avatar
3.5
Tämä on erilainen kirja, joka ei asetu mihinkään muottin vaan se on kuin omanlaisensa yksilö. Lukeminen vaati aika paljon keskittymistä, ja varsinkin runolliset kielikuvat ovat jotenkin tosi omituisia, mutta eivät kuitenkaan tökeröitäkään. Enimmäkseen kirja herätti kysymyksiä kuin antoi vastauksia, ja moneen asiaan olisin halunnut lisätietoa. Lisäksi olisin mielenkiinnosta kaivannut karttaa liitteeksi.
Hömis avatar
2.5
Tämä kirja ei ollut niin hyvä kuin oletin. Teemstarin kirjasta on puhuttu paljon hyvää ja kehuttu kirjan kieltä, mutta minuun se ei uponnut, vesikuvaukset tulivat ulos korvista ja tarinassa edettiin liian hitaasti. Välillä oli kiva lukea pelkkää tunnelmointia ja kuvailua, mutta pidemmän päälle se oli pitkästyttävää. Olin myös pettynyt Noriaan, hänessä ei ollut tunnetta ja ääretön rauhallisuus oli raivostuttavaa. Sanja oli paljon mielenkiintoisempi hahmo aitoine ... (lue lisää)
Cicatrix avatar
4.5
Nousi suosikkeihin. Todella kaunista, runollistakin, kieltä, ja rauhallinen tunnelma. Ei ollut pakottavaa tarvetta lukea putkeen, niinkuin joissain kirjoissa, mutta tiesin heti, etten tule jättämään kesken. Voin kuvitella, että joku pitäisi vähän tylsänä luettavana, mutta omasta mielestäni ehdottomasti lukemisen arvoinen. Herätti tunteita ja ajatuksia. Vaikea kuvailla kirjaa niin, että tekisin sille oikeutta. Suosittelisin ehdottomasti.
Eija avatar
Kirja kertoo Noria nimisestä teemestarin tyttärestä tulevaisuuden maailmassa, missä puhtaasta vedestä on puutetta ja veden käyttöä valvoo sotapoliisi. Kerronnassa on seesteisyyttä ja rauhallisuutta ihan kuin teeseremoniassa itsessään. Teksti on paikoin runollisen kaunista. Tarina, joka onnistui liikuttamaan.
Orduuka avatar
2.0
Tämä kirja oli minulle valitettavasti melko suuri pettymys. Ehkä odotin liikaa tuon valtavan hehkutuksen johdosta, jota kirja on monilta tahoilta saanut. Minuun tämä ei purrut. Ensinnäkin aloitus oli hyvin hitaanpuoleinen ja vähän kömpelö. Kerronta ei ollut minun makuuni mitenkään lentävää, ja kuvailut olivat toisinaan liian pitkäpiimäisiä ja ylisyvällisiä. Paikkojen ja tilanteiden kuvailut, henkilöjen väliset siteet, päähenkilön tuntemukset: kuvailua on, mutta se ... (lue lisää)
Sulkakäärme avatar
Emmi Itärannan tulevaisuusvisio on häikäisevä teos, kieleltään suvereeni, maailmaltaan persoonallinen ja hahmoiltaan kiehtova. Vielä dystooppista yhteiskuntakuvausta vahvempia ovat terävät ja kauniisti loihditut tunteiden kuvaukset sekä älykkäät havainnot menetyksestä ja ihmisyydestä. Ennen kaikkea Itärannan esikoisromaani on kielellinen mestariteos, maailmankirjallisuuden korkeinta tasoa.
Uusin jäsen: Fasu K