Sudenveri

Sudenveri

Jenny Kangasvuo
Julkaistu: elokuu 13, 2012 (Teos)
Tyylit: maaginen realismi
Avainsanat: ihmissudet, kotimainen, kuvastaja-palkinto

Kansi: Ville Tiihonen. Sidottu, kansipaperi.

Kuvastaja-palkinto 2012.

Hanna on jättänyt sukunsa ja muuttanut nimensä, jotta elämä Varga-nimisenä taiteilijana ja Laumassa juoksevana sutena olisivat kaksi erillistä asiaa. Ne kuitenkin limittyvät, kun hänen ovelleen ilmaantuu Laumasta karannut nuori poika. Poika on epämuotoinen: ei aivan ihminen eikä aivan susi. Hänen kasvoistaan paljastuu Lauman koko olemus.

Martta, Lauman johtaja, aikoo hakea pojan takaisin. Martta on kokenut talvi- ja jatkosodan, joka hajotti Lauman jäsenet erilleen; hän on nähnyt kunkin sukupolven vuorollaan tempoilevan ihmisen ja suden välillä. Yhdestä asiasta Martta on varma. Lauman paljastuminen tarkoittaa tuhoa. Marraskuu, Vargan rakastettu, haluaisi heidän suhteensa vakiintuvan. Mutta kuinka luottaa ihmiseen, joka ei suostu puhumaan menneisyydestään?

Jenny Kangasvuon esikoisromaani Sudenveri on kolmen äänen kautta kuljetettu väkevä kuvaus kahtalaisesta identiteetistä sekä yksilön ja suvun ristivedosta. Ja suden maailmasta, joka on vaistojen ja aistien varassa, vieras mutta yllättävän tuttu.

”Kirjallinen helmi syntyy myyteistä ja naiseudesta – – Kotimaasta Sudenverelle löytyy vain kaksi esikuvaa, Aino Kallaksen klassinen Sudenmorsian (1928) sekä Johanna Sinisalon Finlandia-palkittu peikkotarina Ennen päivänlaskua ei voi (2000). Kangasvuon luomus ei kalpene niiden rinnalla. – Toni Jerrman, Helsingin sanomat

Kolmen erilaisen naisen toimiessa vuorotellen kertojina tarinasta muodostuu ehyt kokonaisuus, jonka kieli vangitsee. Romaanissa on pakotonta syvällisyyttä, vaikka se käsittelee isoja teemoja erilaisuutta, muutosta ja luottamusta. Hanna Etholén, Metro 8.10.2012

Susia ja ihmisiä loistavassa esikoisessa – – Sudenveressä on jotain maagista, selittämätöntä ja vähäeleistä vetoa. Tämä romaani on yksi tähänastisen kirjavuoden ehdottomista helmistä. Linda Oilinki, Kaleva 12.9.2012

Sudenveri yllättää. se on yhdistelmä älykästä identiteettipohdintaa, Suomen sotahistoriaa, sukulaisten valtakamppailua ja modernia fantasiaa. Ennen kaikkea se on loistava tarina. Noora Vaarala, Aamulehti 1.10.2012

Tuntuu kuin Kangasvuon esikoisromaani olisi lisä suomalaisten ihmisusien tunnettuun historiaan. Hieno suoritus. – – Kirja näyttää lajityypin voiman: fantasiataso terävöittää teemat. Marika Riikonen, Hämeen Sanomat 27.9.2012

Tämä kirja kannattaa lukea, vaikka olisi kyllästynyt ihmissusitarinoihin. – – Kauniisti kirjoitetussa kirjassa pohditaan syvällisesti tasapainon löytämistä siinä, miten olla itsenäinen mutta samalla päästää ihmiset lähelleen. PL, Demi 12/2012

Sudenveri avaa uutta polkua aikuisille suunnatuun suomikummaan. Suomikumma on fiktiota, jossa tutkitaan muun muassa kauhun, fantasian, magian ja tieteiskirjallisuuden maisemia rajaseutuja myöten. Lajityypit helposti nivoutuvat toisiinsa ja synnyttävät uutta. sudenveri istuu luontevasti tuohon maisemaan. Maria Loikkanen, Savon Sanomat 27.11.2012

Voittoisa romaani on vaikuttava voimannäyte, perisuomalaiseen mielenmaisemaan sijoittuva ihmissusitarina. Se on yhtä aikaa vakuuttava spefi-teos, vuosikymmeniä halkova sukukroniikka sekä rakkaustarina. Elli Leppä, Tähtivaeltaja 4/2012

(muokattu 20.12.2014)

Yksinäisyyden linnakeOvella kohtaat itsesiTalvinen tarina (Keltainen kirjasto, #192)Pedro PáramoHotel Sapiens

max avatar
Houkutuksen jälkeen ilmestyvät ihmissusikirjat tuntuvat lähtökohtaisesti melko epäilyttäviltä tapauksilta. Kyseisessä alagenressä julkaistaan melko paljon roskaa, joten ennakkoasenteet ovat varsin tarpeellinen suojakeino, mutta Sudenveri onneksi osoittaa ne vääriksi. Viime vuosien paranormaalien romanssien buumin sijaan Sudenveri sijoittuu samaan jatkumoon sellaisten klassisten teosten kuin Sudenmorsian kanssa. Romanssiakin kirjasta löytyy, mutta kyseessä ei ole amerikkalainen ... (lisää)
Vanamo avatar
Kirjassa käsiteltiin syvällisiä teemoja, mutta kuitenkin se oli nopealukuinen ja juoni piti hyvin otteessaan. Hahmot olivat samaistuttavia, vaikka heidän tilanteensa olikin erikoinen. Pidin siitä, että tarina on sidottu Suomen (sotien) historiaan. Erilaiset ajat muokkaavat henkilöiden elämää ja heidän tapaansa hahmottaa maailmaa. Tarinan keskeinen teema on erilaisuus. Kokonaisuudessaan Sudenveri oli kaunis ja koskettava.
Q_Black avatar
2.0
Suomeen sijoittuvassa tarinassa päästään uppoamaan hiukan sota-ajan muistelmiin, susilauman elämään ja erilaisuuteen. Minusta tässä oli mielenkiintoista se, miten kirjoittaja oli osannut kuvailla susilauman elämää ja käyttäytymistä, niiden hierarkiaa. Vaikka suden sisällä oli ihminen, ohjasivat vaistot sutta metsästämään, johtamaan laumaa, merkkaamaan reviiriä ja lisääntymään sopivan kumppanin kanssa. Susien kanssakäyminen oli oikeastaan kirjan mielenkiintoisinta ... (lisää)
Eija avatar
2.5

Tarinaa kerrotaan kolmen minäkertojan näkökulmasta. Martta on ihmissusi, Lauman matriarkka, jonka päämäärä on säilyttää viimeiseen asti Lauma ja suojella sen paljastumiselta ulkopuolisille. Varga on Laumasta irtautunut nuori nainen, joka elää ihmiselämää kaupungissa. Marraskuu on Vargan rakastettu, joka on tietämätön Laumasta. Menneitä tapahtumia kerrotaan takaumien kautta.

Minä muotoisen kerronnan vuoksi, kirjassa on toistoa. Samoja tapahtumia käydään eri ... (lisää)

Heidi Kristina avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Nage avatar
3.5
Kirja oli mielastäni erikoinen ja houkan outo. Ihan mukava luettava kuitenkin.
Sini avatar
Piti lukea samana päivänä loppuun, vaikka menikin yömyöhälle. Pidin erityisesti siitä, miten Suomen historia yhdistyi ihmissusien tarinaan, kuten myös erilaisuuden ymmärtäminen (tosin tämän aamun Hesarin jutun mukaan ei ehkä ole syytä olla ihan niin optimistinen kuin kirjassa). Hienoa työtä. Ei mitään nuorisoromanssia, mutta suosittelen vinkkaajakavereita ehdottomasti tutustumaan tähän ja tarjoamaan tätä lukiolaisille.
Jussi
Uusin jäsen: Jere Jokinen