Kultainen naamio

@ Boris Hurtta
(kauhu, antologia)

Toimittanut Boris Hurtta. Päällys: Arto Törmänen. Nidottu.

Portti-palkinto 1994 (lukijaäänestys, suomalaiset sf- ja fantasiakirjat).

Sisällys:

• Boris Hurtta: Tulvavuoksen jumalat
  • Kari Nenonen: Ravintola
  • Maarit Verronen: Uhrituoksujen viesti
  • Johanna Sinisalo: Me vakuutamme sinut

H.P. Lovecraft (1890–1937) oli haaveksija ja erakko, jonka kertomukset kelpasivat tuskin roskaisiin lukemistoihin. Kuoleman jälkeiset vuosikymmenet ovat ruokkineet hänen mainettaan ja korottaneet hänet vuosisadan tärkeimmäksi kauhukirjailijaksi.

Mestarin merkillisten kirjoitusten halki puhaltavat hyiset viimat ja ikiaikaisten syvyyksien huurut ovat innoittaneet monia nimekkäitäkin kertojia jatkamaan Cthulhun myytin seulomista. Näin kävi myös Suomessa missä dosentti S. Albert Kivisen avauksen jälkeen on julkaistu joukko lovecraftilaisia kertomuksia.

Tämän kirjan tarinat ovat uusia ja niistä vastaavat maamme nimekkäimmät kauhukertomusten kirjoittajat, sellaiset kuin S. Albert Kivinen, Kari Nenonen, Boris Hurtta ja Maarit Verronen. Mukana on myös heitä, jotka ovat murtautumassa laajempaan tietoisuuteen science fiction -lehtien sivuilta.

Arvona kirjalle

Arvosanoja: 18
Tietoja päivitetty 01.01.2015

Kirja-arvioita

6/10 Aarni (04.04.2015)
Boris Hurtan toimittama Lovecraft-tribuuttiantologia Kultainen naamio on monipuolinen ja epätasainen paketti. Kirjan ulkoasun ja takakansitekstin luomien mielikuvien pohjalta odotin vakavahenkistä Lovecraft-tribuuttia – siis sellaista joka ... Lue lisää