Kullervo

Julkaistu: 2009 (Like)
Tyylit: scifi, sarjakuva
Avainsanat: kotimainen

Gene: Kullervo. Sidottu.

Kyberpunkkia Karjalan kunnailla! Irokeesipäiset androidit vetävät kansalliseepoksemme tähän aikaan ja siitä ohi silmiä hivelevän kauniisti.

Untamoinen verkot laski Kalervon kalavetehen ; Kalervoinen verkot katsoi, kalat konttihin kokosi. Untamo, utala miesi, sepä suuttui ja vihastui. Näin leiskauttaa laukkaan ikiaikainen Kullervon taru. Gene vastaa: Untamo, vaikka sä ootkin mun broidi / sä saat luvan lopettaa huumeiden trokauksen mun alueilla Suomenlinnassa.

Gene kuljettaa tulkinnassaan alkuperäistä Lönnrotin runoelmaa – ja lisää siihen omansa. Vain epäonnea synnyinlahjakseen saaneen pojan tarina taittuu nykyaikaan ja sen yli huikeasti. Genen visiot paitsi häikäisevät kaikessa taituruudessaan ja oivaltavuudessaan myös kirvoittavat löytämisen riemua: eepoksemme ei suinkaan kuulu pölyttymään äidinkielenopettajan pakkolukemistoihin, vaan elää ja hengittää tuoreena tänäkin päivänä.

Gene Kurkijärvi (synt. 1967) on siviiliammatiltaan arkkitehti. Häneltä on aiemmin julkaistu anarkistinen sarjakuva Aquila oblige. Esikuvakseen hän nimeää muiden muassa Enki Bilalin. Uuden Kalevalan 160-vuotisjuhlavuoden tavoitteena on innoittaa erityisesti nuoria lukijoita Kalevalan ääreen sekä omiin tulkintoihin sen runoista. Gene kantaa oman kortensa kekoon.

”Gene tykittää paperille räävittömän hyvännäköistä taidetta kuin Simon Bisleyn ja Enki Bilalin äpäräpoika. – Toni Jerrman, Tähtivaeltaja

Kullervo on yhtaikaa temaattisesti uskollinen, mutta toteutukseltaan karkuun lähetevä versio Kalervon pojan onnettomasti päättyvästä taipaleesta. Visuaalinen anti rikko rajoja kovemmasta päästä. – Sauli Pesonen, Kaleva

Kurkijärven kuvitustyyli on maalauksellinen, hän käyttää murrettuja pastellisävyjä tehokkaasti. Piirroksissa yhdistyvät realismi ja ihmis-androidien parodinen liioittelu.
– Juha Sihto, Aamulehti

Näyttää upealta! Toivon että tämä julkaistaan jonakin päivänä myös englanniksi!
– Neil Gaiman

Kullervo on vajaa 100-sivuinen henkeäsalpaava sovitus Kalevalan yhdesneljättä runosta, jonka alkuperäisversio on taitettu kulkemaan Kurkijärven tarinan sisällä. – Juhani Tolvanen, Ilta-sanomat

Film noirista ja Blade Runner-Kellopeliappelsiini-akselilta ammentava Kullervo kumartaa myös Gallen-Kallelan suuntaan. – Janne Heikkinen, Vihreä lanka

Tämä eepos ei jää hyllyyn pölyttymään vaan kuluu käsissä. – Pirja Peltomäki, Maaseudun tulevaisuus

muokattu 25.12.2014

Planetes. Osa 2 (Planetes, #2)Rämeen olento: Viides kirja (Rämeen olento, #5)Incal: Edeltävien aikojen kirjatIsä ja poika (Neon Genesis Evangelion, #12)Saga: Neljäs kirja (Saga, #4)
Uusin jäsen: Maria Ketola