Kuningas Arthur ja hänen ritarinsa

Alkuperäinen nimi: The King Who Was and Will Be
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: tietokirjanuorten tietokirja
Avainsanat: arthuriana

Alkuteos The King Who Was and Will Be: The World of King Arthur and His Knights ilmestynyt 1998. Kuvittanut Peter Malone. Suomentanut Kaisa Kattelus. Sidottu.

Kevin Crossley-Hollandin Arthur-trilogiaa täydentävä, kiehtova tietokirja palauttaa mieliin kuningas Arthurin elämänvaiheet ja uskomattomat tarinat hänen ritareistaan. Arthurin maailmassa seikkailevat urheat sankarit ja sankarittaret, taiturimaiset velhot ja noidat. Kuinka Arthurista tuli kuningas? Mitä ritarillisuus merkitsi? Entä ritarirakkaus? Miksi ritarit etsivät Graalin maljaa? Mitä tapahtui pyöreän pöydän ritareille?

1100–1400-luvuilla kirjailijat kaikkialla Euroopassa sepittivät tarinoita muinaisista sankareista. Tarinoiden kirjoittajat antoivat kuningas Arthurille aikansa aatteet ja vaatteet ja panivat hänet johtamaan hovia, jonka ritarit ja neidot joutuivat seikkailuihin ja lemmensuhteisiin ja kietoutuivat taikuuden maailmaan. Arthur oli myyttinen sankari, joka tunnettiin kautta Euroopan, ja hänestä on kirjoitettu yhdellätoista kielellä.

”Tarut kuningas Arthurista ja Camelotin ritareista ja neidoista ovat eräänlaista unelmaa. Siksi ne kiehtoivat keskiajan ihmisiä ja ovat tärkeitä vielä meillekin. Sillä meissä jokaisessa elää pyrkimys parempaan, parhaaseen.”

Kuningas Arthur ja hänen ritarinsa on upea, kauniisti kuvitettu tietokirja ikuisista taruista, jotka puhuttelevat lukijoita kaikkina aikoina.

(muokattu 24.06.2016)

Suomalaisia haltijoita ja taruolentojaSithien kosto: Kuvitettu opasAnimaatioelokuvan lyhyt historiaHoukutus: Kuvitettu opas vampyyrisaagaanHarry Potter: Suuri velhouskirja

ShadowMaker avatar
Tämä kirja toimii hyvin 9-11 vuotiaalle avaimena Camelotiin ja sen ympäröivään taru-maailmaan. Kirja sisältää paljon kauniita kuvia, ja näin jopa 6-vuotiaatkin saa tällä pieninä pätkinä viihdytettyä. Tosin, suosittelen tätä kuitenkin edellä mainitsemilleni 9-11 vuotiaille lapsille tietokirjaksi, jonka he lukisivat itse yksin ja kokonaan.
haplotus
Uusin jäsen: Peppi Pirhonen