Kuningas Arthur ja hänen ritarinsa

@ Kevin Crossley-Holland
Kuningas Arthur ja hänen ritarinsa - Kevin Crossley-Holland 5.60   10

Alkuteos The King Who Was and Will Be: The World of King Arthur and His Knights ilmestynyt 1998. Kuvittanut Peter Malone. Suomentanut Kaisa Kattelus. Sidottu.

Kevin Crossley-Hollandin Arthur-trilogiaa täydentävä, kiehtova tietokirja palauttaa mieliin kuningas Arthurin elämänvaiheet ja uskomattomat tarinat hänen ritareistaan. Arthurin maailmassa seikkailevat urheat sankarit ja sankarittaret, taiturimaiset velhot ja noidat. Kuinka Arthurista tuli kuningas? Mitä ritarillisuus merkitsi? Entä ritarirakkaus? Miksi ritarit etsivät Graalin maljaa? Mitä tapahtui pyöreän pöydän ritareille?

1100–1400-luvuilla kirjailijat kaikkialla Euroopassa sepittivät tarinoita muinaisista sankareista. Tarinoiden kirjoittajat antoivat kuningas Arthurille aikansa aatteet ja vaatteet ja panivat hänet johtamaan hovia, jonka ritarit ja neidot joutuivat seikkailuihin ja lemmensuhteisiin ja kietoutuivat taikuuden maailmaan. Arthur oli myyttinen sankari, joka tunnettiin kautta Euroopan, ja hänestä on kirjoitettu yhdellätoista kielellä.

”Tarut kuningas Arthurista ja Camelotin ritareista ja neidoista ovat eräänlaista unelmaa. Siksi ne kiehtoivat keskiajan ihmisiä ja ovat tärkeitä vielä meillekin. Sillä meissä jokaisessa elää pyrkimys parempaan, parhaaseen.”

Kuningas Arthur ja hänen ritarinsa on upea, kauniisti kuvitettu tietokirja ikuisista taruista, jotka puhuttelevat lukijoita kaikkina aikoina.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu 2002 (Tammi)
Alkuperäinen nimi 'The King Who Was and Will Be'

Arvosanat 43
Kirja-arviot 41
maaliskuu 17, 2013
6 / 10

Tämä kirja toimii hyvin 9-11 vuotiaalle avaimena Camelotiin ja sen ympäröivään taru-maailmaan. Kirja sisältää paljon kauniita kuvia, ja näin jopa 6-vuotiaatkin saa tällä pieninä pätkinä viihdytettyä. Tosin, suosittelen tätä kuitenkin edellä mainitsemilleni 9-11 vuotiaille lapsille tietokirjaksi, jonka he lukisivat itse yksin ja kokonaan.

Adalgra
Adalgra