Verkko - Anna-Kaari Hakkarainen

Kansi: Markko Taina. Sidottu, kansipaperi.

Herkkävireinen ja jännittävä kuvaus Suomesta jollainen siitä olisi voinut tulla, mikäli sota olisi päättynyt toisin.

Eletään 1970-luvun Hangossa. Meri tuo rantaan aaltoja ja haaksea. Se tuo kalastajille kalaa. Mutta se voi myös viedä ihmisiä. Kuten se on voinut viedä Peterin isän, joka on oudosti kadonnut poikansa elämästä. Niin neuvosto-Suomessa voi tapahtua.

Peter on kuin kuka tahansa merenrantakaupungissa asuva poika, leikkii ja haaveilee merelle pääsemisestä. Mutta muiden isät eivät ole kadonneet poikiensa elämästä – vieläpä niin kauas kuin Siperiaan. Niin ainakin armeijan kansoittamassa Hangossa, Neuvostoliiton läntisimmässä laivastotukikohdassa puhutaan.

Kohti aikuisikää kasvaessaan Peterkin kiinnostuu armeijasta, hänestä tulee hiukan vahingossa jopa Neuvosto-Suomen sankari. Mutta isän kaipuu ei hellitä, eikä siinä auta asiaa välttelevä äitikään. On otettava itse selvää, mentävä Helsinkiin, etsittävä isän kohtalosta kertovat asiakirjat.

Anna-Kaari Hakkaraisen esikoisromaani Verkko on tunnelmallinen, herkkä ja jännittävä kasvukuvaus. Se on myös jännittävä ajatusleikki siitä, millaiselta Suomi näyttäisi jos Neuvostoliitto olisi miehittänyt Suomen.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Julkaistu: elokuu 29, 2011