Viisaan miehen pelko (Kuninkaansurmaajan kronikka #2) - Patrick Rothfuss 9.16   220

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Satu Hlinovsky. Kansi: Maija Pietikäinen. Sidottu, kansipaperi.

David Gemmell Legend -palkinto 2012. Locus-palkintoehdokas 2012, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2016.

"ON KOLME ASIAA, JOITA KAIKKI VIISAAT MIEHET PELKÄÄVÄT: MYRSKYISÄÄ MERTA, KUUTONTA YÖTÄ JA LEMPEÄN MIEHEN VIHAA."

Nimeni on Kvothe.

Olen ryöstänyt prinsessoja nukkuvilta hautakumpukuninkailta. Poltin Trebonin kaupungin poroksi. Olen viettänyt yön Felurianin kanssa ja säilyttänyt sekä järkeni että henkeni. Minut erotettiin Yliopistosta nuorempana kuin useimmat pääsevät sisään. Olen kulkenut kuutamossa polkuja, joista muut pelkäävät puhua päivänvalossa. Olen puhunut jumalille, rakastanut naisia ja kirjoittanut lauluja, jotka saavat trubaduurit itkemään.

Olette saattaneet kuulla minusta.

Näin alkaa verraton fantasiatarina, jota kerrotaan sankarin omasta näkökulmasta. Viisaan miehen pelko sisältää Kuninkaansurmaajan kronikan toisen päivän. Nyt kiihtyvä nokittelu erään vaikutusvaltaisen aatelisnuorukaisen kanssa pakottaa Kvothen lähtemään Yliopistolta ja etsimään onneaan ulkomailta. Tuuliajolla, pennittömänä ja ypöyksin hän matkustaa Vintasiin, missä hän ennen pitkää sotkeutuu hoviväen poliittiseen valtapeliin. Pyrkiessään mahtavan aatelismiehen suosioon Kvothe paljastaa salamurhayrityksen, joutuu napitusten kilpailevan arkanistin kanssa ja johtaa palkkasoturijoukkion erämaahan selvittämään sitä, kuka (tai mikä) käy matkalaisten kimppuun kuninkaan valtatiellä.

Kaiken aikaa Kvothe etsii vastauksia: hän yrittää selvittää totuuden salaperäisistä Amyreistä, Chandrianista ja vanhempiensa kuolemasta. Matkan varrella Kvothe päätyy tarunomaisten Adem-palkkasoturien tuomittavaksi, joutuu pelastamaan Edema Ruhien kunnian ja matkaa keijujen valtakuntaan. Siellä hän kohtaa Felurianin, keijunaisen, jota yksikään mies ei voi vastustaa, ja josta kukaan ei ole selvinnyt hengissä... ennen Kvothea.

Viisaan miehen pelossa Kvothe ottaa ensiaskeleensa sankaruuden polulla ja saa kokea, miten hankalaa elämä on, kun tulee legendaksi jo omana elinaikanaan.

"Viisaan miehen pelko oli odotuksen arvoinen. Ahmin sen yhteen menoon valvoen lukemassa melkein sarastukseen saakka, ja odotan kiihkeästi seuraavaa osaa. Rothfuss on hemmetin loistava." – George R. R. Martin

"Viisaan miehen pelko suorastaan loikkaa sivuilta olivatpa tapahtumat ja olosuhteet mitkä hyvänsä." – Locus

”Hurmaannuttava lukuromaani on tehty loisteliaasta kerronnasta, kiehtovasta juonesta ja inhimillisistä henkilöhahmoista. Rothfussin teossarja antaa eeppisen fantasian lajityypille uuden mittapuun.” – Tähtifantasia-palkintoraati

Patrick Rothfuss :: viestejä 79 kpl
Risingshadow arvostelu :: Juha Salmi (Dragan)

Kirja julkaistu kesäkuu 22, 2015 (Kirjava)
Alkuperäinen nimi The Wise Man's Fear

Tietoja muokattu maaliskuu 5, 2021

Omassa kirjahyllyssäni

Kuninkaansurmaajan kronikka -kirjasarja

Sarja sisältää 3 pääteosta ja yhteensä teoksia 3 kpl.

Kirjasarjan (trilogia) ensimmäinen teos The Name of the Wind julkaistiin englanniksi 2007 ja suomennos Tuulen nimi  julkaistiin 2010. Patrick Rothfuss on kertonut, että trilogia avaa fantasiamaailman ja on enemmänkin esiosa isompaan kokonaisuuteen.

Tuulen nimi (Kuninkaansurmaajan kronikka #1) 9.12   391

Kirja-arviot 35
Viestit 57
heinäkuu 24, 2015
10 / 10

Tykästyin kirjaan kovasti. Kvothe oli kiehtova ja äkkipikainen kuten aina. Jotkut kohdat olivat aika pitkiä, mutta ne olivatkin täynnä kuvauksia. Lempi kohtani olivat kuvaukset Kvothen soittamisesta, jotka olivat kirjoitettu taitavasti. Yliopisto aika oli mieluisinta lukea. Kirjan tapahtumat jättivät monia kysymyksiä leijumaan ilmaan, joka tekee seuraavan osan odotuksesta entistäkin malttamattomampaa.

Chain-of-destiny
Arvosanat 9