Liekki (Liekki-trilogia, #1)

Liekki

Sophie Jordan
Julkaistu: elokuu 15, 2011 (Nemo)
Alkuperäinen nimi: Firelight

Tyylit: fantasia, paranormaali romantiikka, nuoret
Avainsanat: lohikäärmeet

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Lotta Heikkeri. Sidottu.

Yhtäkkiä pakoajatukseni tyssäävät. Kaivattu värinä alkaa rintakehästäni, leviää sisuksiini. Ihoni herää eloon. Pääni kääntyy, katseeni pyyhkii luokkaa, pysähtyy Williin.

Kaikki hänessä on kirkkaampaa kuin muistin.

Yhtäkkiä päivät joina en nähnyt häntä tuntuvat ikuisuudelta. Olen odottanut liian kauan sitä, että keuhkoissani alkaisi kiristää, sydämeni hakkaisi ja painautuisi rintakehää vasten.

Olen odottanut liian kauan sitä, että lohikäärme sisälläni herää.

Jacinda on aina tiennyt olevansa erilainen, jopa kaltaistensa seurassa. Drakit, lohikäärmeistä polveutuvat ihmiset, asuvat eristyksissä muusta maailmasta suojellakseen salaisuuttaan ja sukuaan. Erikoistaitojensa ansiosta Jacinda on sekä lauman että sen tulevan hallitsijan silmäterä, mutta hän kapinoi ennalta määrättyä tulevaisuuttaan vastaan.

Rikottuaan lauman sääntöjä Jacinda joutuu jättämään kotinsa ja muuttamaan pikkukaupunkiin lohduttoman aavikon keskelle äitinsä ja sisarensa kanssa. Uusi alku ihmisten parissa ja tavalliseen elämään sopeutuminen ei ole helppoa Jacindalle, joka tuntee lohikäärmeen kuihtuvan pois. Ainoastaan komean ja etäisen Willin läsnäolo saa liekin hänen sisällään roihahtamaan. Jacinda kuitenkin tietää, että Will on lohikäärmeenmetsästäjien sukua, drakien vihollisten poika.

Jacindan on valittava muiden odotusten ja oman tahtonsa välillä. Pystyykö hän elämään tavallista teinitytön elämää ja tukahduttamaan lohikäärmeen sisällään? Voiko hän palata hänelle ennalta suunniteltuun elämään lauman luona vai riskeerata lajinsa suurimman salaisuuden paljastumisen pysyttelemällä metsästäjän lähellä?

Sophie Jordanin Liekki-trilogian ensimmäinen osa on koukuttava ja kiehtova nuortenromaani. Kirjan päähenkilö, drakityttö Jacinda, on omapäinen sankaritar, jonka tarina voittaa puolelleen kaikki fantasian ja romantiikan ystävät.

Kirjasta sanottua:

"Seikkailutarina pyörähtää täyteen vauhtiin heti ensimmäiseltä sivulta. (...) Jacindan kautta kuvataan teini-ikäisen tytön kasvamista aikuiseksi maailmassa, jossa lohikäärmeet ovat saaliseläimiä. Taattua tarvaaa pukin konttiin fantasiasta ja lohikäärmeistä kiinnostuneille lukijoille." – Maria Loikkanen, Pohjolan Sanomat

Muokannut Jussi (29.01.2016)

Kodittomat sielut (Intertwined, #1)Hiljaisuus (Langennut enkeli, #3)Bree Tannerin lyhyt elämäVainuttu (Susiraja, #4)Loppusoitto (Langennut enkeli, #4)

rudi92 avatar
Kirja oli erilainen ja pidin siitä siksi. Drakit olivat hyvin mielenkiintoisia. Pidin siitä, että on vielä kirjailijoita, jotka osaavat kirjoittaa muustakin kuin vampyyreistä ja ihmissusista. Jordanilla on hyvä mielikuvitus ja hän osaa kirjoittaa hyvin. Pidin Jacindasta ja Willistä. He olivat hyvä pari ja siksi kirjan loppu hieman ärsytti minua. Mutta loppu oli myös jollain tavalla hyväkin. Tuolla lailla varmistetaan, että halutaan lukea sarjan toinen osa. Odotan sitä innokkaasti.
Q_Black avatar
Kirjan juoni herätti heti alussa mielenkiinnon kun lueskelin toisessa blogissa tästä kirjasta. Pitihän se sitten käydä lainaamassa oma kirja. Jacinda on minusta upean säpäkkä hahmo, mutta ajottain eipäsjuupas-meininki kävi hiukan hermoon. Willin ja Jacindan suhteen etenemistä on hauska seurata sen takia, että Will ei tiedä mitään Jacindasta, mutta Jacinda tietää Willistä. Kasassa on siis taas mahtavat ainekset kielletylle romanssille. Kirja ei ole kovinkaan huumorintäyteinen, ... (lue lisää)
Karajishi avatar
No, tulipas tällainenkin kirja luettua, vaikkakaan kannen perusteella odotukseni eivät olleet järin korkealla. Kyllä minä siitä pidin, ei se siitä olekaan kiinni. Kirjassa ei vain oikein tapahtunut mitään sen kummempaa. Wilin ja Jacen suhteesta ei oikein ottanut selvää – välillä he olivat yhdessä ja välillä taasen eivät = sekavaa. Kerronta oli kuitenkin sujuvaa ja se innosti lukemaan kirjan loppuun saakka. ’Drakit’ olivat sinänsä omaperäinen keksintö, joskaan en ole ... (lue lisää)
Keskiyön kyyhkynen avatar
4.5
Liekki nousi ehdottomasti yhdeksi lempikirjoistani! Lohikäärmeitä (tai tässä tapauksessa drakeja) ja salaisuuksia oikeassa mittakaavassa. Juoni oli katkeran suloinen ja persoonallinen. Jatko-osaa jään kovasti odottamaan!
Emppu101 avatar
MintFirefly avatar
Ihan mukiin menevä fantasiakirja.. olin odottanut hieman mutkikkaampaa juonta, mutta tuo oli ihan ok. Jacinda on ihanan tulinen, mutta ei oikein osaa päättää mitä haluaa ja tuntui että hän ei tajunnut ilmiselviä seikkoja vaikka koskien esim. williä.. jäi vähän ärsyttämään. Muut henkilöt ovat hyviä,mutta heistä kerrotaan liian vähän. Pidin nopeatempoisesta tekstistä , suosittelen lukemaan.
Matti Karjalainen avatar
"Kyllä. Minä tavallaan... kuumenen kun sinä suutelet minua." (s.228) Sophie Jordanin "Liekki" (Nemo, 2011) aloittaa uuden luvun tai ainakin uuden kappaleen suomeksi julkaistujen paranormaalien romanssien maailmassa: jo puhkikulutettujen ihmissusien ja vampyyrien sijasta siinä marssitetaan parrasvaloihin lohikäärmeet. Lohikäärmeet. Ajatelkaapa sitä hetki. "Liekin" päähenkilö on punahiuksinen nuori nainen Jacinda, joka on jossakin Yhdysvaltain vuoristossa asustelevan ... (lue lisää)
Anneliana avatar
4.5
Siis mitä? Ihmisiä, jotka polveutuu lohikäärmeistä? Jo sana lohikäärme pisti minut pinkomaan kirjastoon ja lainaamaan tämä kirja välittömästi. Ja kuinka ollakaan -- rakastuin aivan mittaamattomasti Jacindaan ja Williin. Tamrakin oli ihan okei ja Cassian ihan siedettävä. Willin serkut toivat jännitystä kirjaan ja ahhh, rakastan tätä tarinaa mittaamattomasti! Ainutlaatuisuudessaan ja erikoisuudessaan sellainen pala, jota ei voi jättää huomioitta fantasian ja romantiikan ... (lue lisää)
Remnant#1 avatar
1.5
Jotenkin tosi tylsä ja jaksoin vain juuri ja juuri lukea loppuun.
Mystinen tyttö avatar

Tämä tarina lumoaa minut yhä uudelleen ja uudelleen.

Muutama vuosi sitten luin Liekin ensimmäisen kerran. Odotin silloin kiihkeästi seuraavia osia ja petyin kovasti kun kuulin, että niitä ei suomennettaisi. Nyt kun olen lukenut Liekin moniin kertoihin olen sen mukana päättänyt, että voisin ehkä lukea seuraavat osat englanniksi.

Liekki vetäisee lukijan mukaansa ensi sivulta. Kirjaa ei voi laskea käsistään! Se on ihana, mutta myös hiukan pelottava tunne. Jacinda on kiehtova ja omaperäinen päähenkilö. Pidin hänen lisäkseen myös Willistä ja Tamrasta.

Suosittelen ehdottomasti!

Ida avatar
Voi että että pidin tästä kirjasta! Jacinda oli mun mielestä tosi kiinnostava ja Will omgg huh. Odotkuksia ei ollut mutta takakannen tai "tiedon"( mitä nyt sain ennenkn aloin lukea) perusteella olin ettinyt kirjaa hulluna ja löysin sen kirjastoauton perimmäisestä nurkasta. Luin sen tosi nopeasti ja tää oli jotenkin tosi koskettava ja ärsyttää kaikki maailman kusipäät tässä. Tamra oli MAAILMAN ÄRSYTTÄVIN VARSINKIN KUN SE EI TIENNYT MITÄÄN vaikka kyllä säälin ... (lue lisää)
Nage avatar
4.5
Pidin kirjasta todella paljon vaikka tämä pari ei ollutkaan mikään yllätys! Harmi ettei jatko-osia suomenneta ikinä
Milzu avatar
4.5
Todella hyvä! Kirjan kerronta on sujuvaa. Drakit ovat fiksu keksintö, ja Jacindan luonne tuo tarinaan väriä.
Cicatrix avatar
Tästä tykkäsin! Hieno kirja, harmittaa vaan ettei ole suomennettu enempää ainakaa tietääkseni... Voisin ehkä lukea englanniksi, mutta silloin pitäisi lukea tämäkin uudestaan englanniksi että pääsisi mukaan eri kielellä kerrontaan.
Zey avatar
4.5
Olen parivuotta sitten lukenut tämän ensimmäisen kerran ja silloin jäi hyvät fiilikset, joten päätin tarttua kirjaan uudestaan nyt yksityiskohdat jo sumentuneina. Kirja lumosi jälleen. Drakit uutena olentona hurmasivat minut. Olen törmännyt muihinkin uusiin fantasiaolentokeksintöihin, mutta tämä vaikutti paljon toimivammalta idealta, kuin moni muu. Pelkästään drakit eivät olleet hyvä puoli kirjassa, vaan rakastin myös juonta (ja Williä <3). Kirja jäi myös erittäin ikävään kohtaan, ei millään olisi halunnut kirjan loppuvan, joten kaipa kirjaa voisi kuvailla myös sanalla koukuttava. Harmikseni huomasin ettei kustannusytiö aio suomentaa muita osia, joten tilasinkin samantien netistä kaikki osat englanniksi. Joudunkin siis valitettavasti ainoastaan kustannusyhtiön takia suosittelemaan, että kirjan lukemista harkitessa miettisi englannin kielistä versiota - on nimittäin aika tuskaista lukea suomeksi saamatta jatkoa. :( Pidän kuitenkin peukut pystyssä, että kustannusyhtiö vielä vaihtaisi mielipidettä, lukijakuntaa kun kuitenkin riittäisi.
Ruusy avatar
Tämä kirja osui ja upposi, vaikka siitä onkin jo aikaa kun luin tämän ei sen viehätys ole loppunut tätä voisin kuvata sanoin: Oman tiensä etsiminen. Haluaisin saada tähän jatkoa ja kysyntää muutenkin varmasti on. Tämä kirja ei vaipunut liian syvlle epätoivoon tässä oli mukana ihanasti kapinointia ja jännityksen tunnetta odotin innolla mitä seuraava sivu toi tullessaan Haluan tälle jatkoa sillä löydän harvoin näin hyviä kirjoja ja toivon että tälle ei käy niin että ilmestyy vain ensimmäinen osa muttei lisää. Suosittelen ehdottomasti!
Kastehelmi avatar
Ihana kirja! Luin yhdeltä istumalta. Kirja otti mukaan tarinann jo ensimmäisltä sivulta. Olin ihan innoissani lukiessani tätä; Mitä nyt tapahtuu, mitä tuolla on ja niin pois päin. Ahmin kirjan ja sitten huomasin, että se loppui ihan tyhmästi. Ei kirja voi noin loppua. Suutuin, mutta halusin varmistaa asian, joten hain täältä hakusanalla Liekki ja huomasin, että se onin trilogia. Onneksi. Harmi vain, ettei seuraavaa osaa ole vielä tullut.
why-are-you-shy avatar
Janski_ avatar
4.5
Kirja oli alusta asti hyvää luettavaa. Mukaansa tempaavaa ja juoni oli mielenkiintonen. Harmi vain, että kirja loppui ihan kesken. Jos jatkoa on tulossa, niin ehdottomasti on saatava lukea kirja. Kyllä oli hyvä <3
Kirjakaapin tyttö avatar
2.5
Jostain oudosta syystä kirja ei innostanut. Kirjailia oli kylläkin tehnyt loistavaa työtä juonen ja suhteiden kanssa, mutta jotenkin ei iskenyt. Jos jatkoa tulee, niin kyllä ajattelin silti ne lukaista
MustaParonitar avatar
2.5
En tiedä syitä, miksi tämä kirja ei oikein uponnut minuun. Olihan se hyvä, mutta en oikein saanut kirjasta otetta ja sen piirteet ja yksityiskohdat jäivät lukemisen jälkeen vähän epäselviksi. Tykkäsin kuitenkinjuonesta ja siististä lohikäärmehahmosta. Jotain omaperäistä.
Radioactive avatar
Tätä kirjaa ei voi kuin rakastaa... Kun näin tämän päätin lukea sen heti ja rakastuin. Ja sitten etsin sitä kaikkialla ja löysin sen viimein. Ja ostin sen itselleni heti. Haluaisin muut osat jos niitä on... Suosittelen lukemaan :3
Riley Charlotte avatar
Aivan ihana tarina! Tätäkään kirjaa en pystynyt laittaa hetkeksikään syrjään, oli pakko lukea lähes kerralla. Jacinda on tosi kiinnosta hahmo ja will kuulostaa ihanalta. On tosi kivaa että lohikäärmeitä koskeva kirja on tehty, sellaisia kun ei kovin paljoa ole tullut vastaan. Jännittää vaan mitä seuraava osa pitää sisällään. Vatuttaa ihan hirveesti, kun seuraavia osia ei ole suomennettu. Pitää varmaan ostaa englanninkielinen versio, sen verran koukuttava ensimmäinen kirja kuitenkin oli.
Lilli avatar
Tykkäsin tosi paljon, harmi vaan että oli niin lyhyt kirja ja tuntui loppuvan vähän töksähtävästi.. Ihan hyvin olisi voinut jatkaa tarinaa vähän pidemmällekin tässä ensimmäisessä kirjassa..
Myrsky10 avatar
4.5
Todella hyvä kirja. Sujuvasti kulkeva juoni. Jacindan ja Willin tarinaa oli mukava seurata. Inhoan yli kaiken kirjasarjoja joiden ensimmäinen osa suomennetaan ja muita ei. Valitettavasti kaupungin pienestä kirjastosta ei saa seuraavia osia edes englanninkielisenä.
Katjuska avatar
4.5
Ihana kirja, juuri minun tyyliseni. Päätin lainata kirjan kauniin kannen perusteella ja kansi ei pettänyt odotuksiani. Juoni kulki tasaisesti ja oli ihanaa lukea Jacindan selviytymisestä ihmisten ilmoilla. Päähahmojen luonnetta olisi saanut kuvata hieman enemmän, sekä drakien ulkonäköä, sillä se jäi hieman hämäräksi. Tämä on hyvä nuorten fantasiaromanssi kirja, mutta en ole varma tykkäisinkö tästä niin paljon, jos lukisin uudestaan, sillä luin kirjan viime kesänä... Loppu oli todella jännittävä ja odotan jatkoa innoissani, jota valitettavasti ei aiota lähiaikoina suomentaa.
BookSolder avatar
4.5
Yksi parhaista kirjoista! Todella hyvä kirja. Ystäväni suosittel tätä minulle ja oli hyvä, että otin luettavakseni. Tarinan kulku on todella mysteeristä ja romanttista. Loppua kohden kirja menee jännittävämmäksi ja jännittävämmäksi. Suosittelen lukemaan, koska tämä kirja sopii hyvin teineille ja siitä eteenpäin.
Sointulause avatar
4.5
Todella hyvä kirja. Ei kestänyt kauaakaan kun olin jo tämän lukaissut ja toista osaa menin metsästämään, jota ikävä kyllä vielä ei ollut tullut kirjastoihin. Kirjoitustyyli oli hyvä ja tarina kulki jouhevasti. Henkilöt olivat hyviä ja sisältöä riitti. Suosittelen :)
Quine avatar
4.5
"Kirja joka herättää mielettömän tunne ryöpyn." Kirjassa on hyvä juoni ja kirjoitus tapa on yksi parhaista. Odotan innolla seuraavaa osaa. Kokemus oli erikoisen kirpeän raikas jopa sitruunan kirpeä. Liekki sytytti tunteet palamaan eikä säästänyt hermoja yhtään. Luettuani kirjan olin hyvin onnellinen että luin sen. Kirjaa ei voi oikein sanoin kuvata kunnolla se on haikean huikean ja sen väliltä.
Fade avatar
4.5
Nappasin kirjan kirjastosta vain ja ainoastaan kannen perusteella. En lukenut takakantta tai mitään muutakaan esittelyä kirjasta, ihastuin vain niin totaallisesti kansikuvaan, että tiesin haluavani lukea kirjan. Nyt, kirjan luettuani, olen onnellinen että kansi sai minut lainaamaan kirjan. Lukukokemus oli virkistävä ja mukavaa vaihtelua kaiken fantasian keskellä. Lohikäärmeen jälkeläisistä oli mukava lukea, vaikkakin olisin halunnut tietää vielä vähän lisää heistä. Juoni ... (lue lisää)
Arwina avatar
Luin tämän kirjan jonkin aikaa sitten ja ihastuin heti drakien ja Jacindan tarinaan. Pidin uudesta lohikäärmeaiheesta, jota en itse ole ennen kohdannut. Perusjuoni perheensä jättämisestä ja kielletystä rakkaudesta, voisi sanoa, että vanha aihe, mutta Sophie Jordan oli saanut tähän romaaníin kiinnostavan ja uuden ulkoasun, joten innostuin heti. Suosittelen astumáan mitä pikimmiten Jacindan maailmaan, ellei siellä jo muita odota.
Primanka avatar
Aivan mahtava Fantasiakirja! Rakastuin heti ja juoni tempaisi mukaansa heti alusta saakka. Aihe oli ainutlaatuinen, sillä itse en ainakaan ole aijemmin törmännyt Drakeista kertovaan kirjaan. Liekki on hyvin koukuttava, sillä itse en aloitettuani malttanut laskea kirjaa käsistäni ennen kuin olin saanut luettua kirjan viimeiseen sivuun saakka. Yöunet siinä jäivät kyllä melko vähälle, mutta ei kyllä kaduttanut lainkaan! Suosittelen kirjaa kaikille fantasiasta ja romantiikasta pitäville.
Dark Angel avatar
Jucara avatar
Itse pidin kovasti, tekstiin pääsee mielestäni hyvin mukaan. Aijemmin en ole lukenut mistään lohikäärmeistä kertovista kirjoista, mutta tämä oli todellakin lukemisen arvoinen. Odotan innolla jatkoa kirjalle ja suosittelen lukemaan. :)
Tempeste avatar
2.0
Todella tylsä ja arvattava fantasia-rakkauskertomus. Lammas rakastuu suteen. Kuvailutyyli oli ihan mukavaa luettavaa, mutta en pitänyt siitä, että asiat kerrottiin Jacindan näkökulmasta. Juoni oli mielikuvitukseton; sitä samaa ja vanhaa aina vaan. Jos romantiikan olisi heittänyt pois, kirja olisi ollut paljon parempi.
Zengfidi avatar
Yksinkertasesti parhaita kirjoja mitä oon ikinä lukenu! Oli pakko lukea yhteen menoon kokonaan ku en voinu laskea sitä käsistä! Suosittelen lämpimästi!!!
Helinä avatar
Ihana kirja, sain juuri äsken luettua. Jacinda on helposti samaistuttava siitä huolimatta, että hän on draki, mutta toisaalta hänen ei-juupähkäilynsä välillä ärsyttivät. Kuitenkin todella kympin arvoinen kirja, ja plussaa tuli siitä, että kirjailija ei ollut käyttänyt jo puhkikuluneita vampyyrejä tai muita tavanomaisia, en kylläkään väitä, että ne olisivat huonoja.
RetroBest avatar
2.0
Tulipa sitten lainattua tämmöinen kirja. Aluksi kirja vaikutti jotenkin huonolta, mutta luettuani sitä enemmän, niin vaikuttihan tämä kirja ihan hyvältä. Minua vain jotenkin jäi häiritsemään se drakien ulkonäkö...
PerriKarhu avatar
Tosi hyvä kirja, täydet viisi tähteä oli kyllä pakko antaa! :) Jacindaan oli helppo samaistua, vaikka hänen ajatuksensa ja tuntemuksensa käsittelivät suurimmalta osin sitä että hän on erilainen, eikä hänen äitinsä ja sisarensa voi hyväksyä sitä, tai Williä tai sitten laumaansa ja omaa muuttumistaan. Ei siinä mitään, en tylsistynyt missään vaiheessa kirjaa, koska tapahtumat kuitenkin vyöryivät eteenpäin. Suosittelen kaikille jotka haluavat hieman vaihtelua ihmissusista ja vampyyreista! Odotan innolla jatko-osaa ja toivottavasti se on yhtä hyvä (:
lina avatar
Kirja on upea!! ihastuin siihen tosi paljon ja odotan innolla toista osaa!! Tietääkö kukaan milloin toinen osa ilmestyy?? se ilmesty u.s.a:ssa 9.9.11 elikks tietääkö kukaan milloin 2 osa ilmestyy?
Dark.princess avatar
Tykkäsin kirjasta vaikka aluksi olinkin sillee et "Plääh mitä hitsin lohikäärmeitä". Mutta kirja vei mukanaan. Mutta loppu oli kyllä niin P#%a¤shh%ka.
Noora Leinonen, Jussi
Uusin jäsen: Noora Leinonen