Parantaja

Antti Tuomainen
scifi > dystopia, rikoskirjallisuus, mainstream
Parantaja - Antti Tuomainen6.88

1. laitos: Helsinki-kirjat, 2010. Sidottu, kansipaperi. Nidottu painos 2012.
2. laitos: Like, 2013. Like-pokkari. Uusi kansikuva. Nidottu.

Vuoden johtolanka -palkinto 2011.

Tapani Lehtinen on varma siitä, että hänen toimittajavaimonsa on kadonnut. Ilmastonmuutoksen kourissa kamppailevassa Helsingissä yhden naisen vuorokauden mittainen puhelinhiljaisuus ei tietenkään kiinnosta ketään. Niinpä Tapani Lehtisen on itse löydettävä vaimonsa – ja seurattava jälkiä, jotka vievät hetki hetkeltä syvemmälle särkyvän maailman pimeään sydämeen.

Parantaja on kivikova rikosromaani ja sydäntä särkevä rakkauskertomus. Se on tarina siitä mihin me parhaimmillamme kykenemme ja mihin me pahimmillamme syyllistymme – ja kuinka pitkälle me olemme valmiit menemään toistemme puolesta. Kirjan tapahtumat sijoittuvat apokalyptiseen maisemaan, mutta sen viesti on optimistinen: toivoa on aina ja rakkaus on voimista suurin.

Antti Tuomaisen (s. 1971) kolmannen jännitysromaanin Parantajan oikeudet on myyty 26 maahan, ja se on ollut ­arvostelumenestys kaikkialla, missä se on ehditty julkaista.

“Kyllä, hyvänpuhujat ovat oikeassa, sillä kirjailija on toden totta erinomainen – yhdestäkään (tämän dekkarivuoden) kirjasta en ole ollut niin vilpittömän innostunut kuin Parantajasta. Tuomaisella on napakka lause, tarvittaessa runollinen ote, rikoskirjailijan perussetti hallussa ja hieno ymmärrys ihmisestä. Mitä enempää voisi vaatia?” – Paula Arvas, Dekkarihylly

”Parantaja on hyvin poikkeuksellinen rikosromaani, täysin toisenlainen kuin tyypilliset skandinaaviset rikoskirjat.” – La Stampa, Italia

”Iskevästi kirjoitettu, täynnä käänteitä ja äkillistä väkivaltaa, ei vähempää kuin uuden genren syntyminen…” – The Sunday Telegraph, Iso-Britannia

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Muokattu: toukokuu 01, 2016

Kirja-arvioita

6/10 |
marraskuu 15, 2018
Sujuvalukuinen kirja, joka maalaa ankean kuvan tulevaisuuden Helsingistä. Juoni ei ollut kummoinen, mutta pidin lopetuksesta.
8/10 |
syyskuu 08, 2011
Antti Tuomaisen Parantaja on pelottavan dystooppinen kuvaus lähitulevaisuuden Helsingistä. Sen lukeminen sai niskavillat nousemaan sekä raadollisella ihmiskuvauksellaan, että maailman kohtalon toivottomuudellaan. Itse tarina on varsin ...