Parantaja

@ Antti Tuomainen
Parantaja - Antti Tuomainen 6.88   8

1. laitos: Helsinki-kirjat, 2010. Sidottu, kansipaperi. Nidottu painos 2012.
2. laitos: Like, 2013. Like-pokkari. Uusi kansikuva. Nidottu.

Vuoden johtolanka -palkinto 2011.

Tapani Lehtinen on varma siitä, että hänen toimittajavaimonsa on kadonnut. Ilmastonmuutoksen kourissa kamppailevassa Helsingissä yhden naisen vuorokauden mittainen puhelinhiljaisuus ei tietenkään kiinnosta ketään. Niinpä Tapani Lehtisen on itse löydettävä vaimonsa – ja seurattava jälkiä, jotka vievät hetki hetkeltä syvemmälle särkyvän maailman pimeään sydämeen.

Parantaja on kivikova rikosromaani ja sydäntä särkevä rakkauskertomus. Se on tarina siitä mihin me parhaimmillamme kykenemme ja mihin me pahimmillamme syyllistymme – ja kuinka pitkälle me olemme valmiit menemään toistemme puolesta. Kirjan tapahtumat sijoittuvat apokalyptiseen maisemaan, mutta sen viesti on optimistinen: toivoa on aina ja rakkaus on voimista suurin.

Antti Tuomaisen (s. 1971) kolmannen jännitysromaanin Parantajan oikeudet on myyty 26 maahan, ja se on ollut ­arvostelumenestys kaikkialla, missä se on ehditty julkaista.

“Kyllä, hyvänpuhujat ovat oikeassa, sillä kirjailija on toden totta erinomainen – yhdestäkään (tämän dekkarivuoden) kirjasta en ole ollut niin vilpittömän innostunut kuin Parantajasta. Tuomaisella on napakka lause, tarvittaessa runollinen ote, rikoskirjailijan perussetti hallussa ja hieno ymmärrys ihmisestä. Mitä enempää voisi vaatia?” – Paula Arvas, Dekkarihylly

”Parantaja on hyvin poikkeuksellinen rikosromaani, täysin toisenlainen kuin tyypilliset skandinaaviset rikoskirjat.” – La Stampa, Italia

”Iskevästi kirjoitettu, täynnä käänteitä ja äkillistä väkivaltaa, ei vähempää kuin uuden genren syntyminen…” – The Sunday Telegraph, Iso-Britannia

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu 2010 (Helsinki-kirjat)
Käännetty englanniksi The Healer

Kirja-arviot 9
Viestit 161
marraskuu 15, 2018
6 / 10

Sujuvalukuinen kirja, joka maalaa ankean kuvan tulevaisuuden Helsingistä. Juoni ei ollut kummoinen, mutta pidin lopetuksesta.

Dynierax
Arvosanat 508
Kirja-arviot 2
Viestit 17
syyskuu 8, 2011
8 / 10

Antti Tuomaisen Parantaja on pelottavan dystooppinen kuvaus lähitulevaisuuden Helsingistä. Sen lukeminen sai niskavillat nousemaan sekä raadollisella ihmiskuvauksellaan, että maailman kohtalon toivottomuudellaan. Itse tarina on varsin suoraviivaista johtolankojen etsimistä ja niiden seurailua. Kirjan paras ominaisuus oli ehdottomasti sen rehellinen kuvaus päähenkilön eri tunteista hänen vaimonsa menneisyyden ja ystäviensä elämän avautuessa pala kerrallaan. Kirjan läpi kantaa kuitenkin tunteista vahvin, miehen rakkaus vaimoonsa ja halu saada hänet takaisin rinnalle. Osa tapahtumista ja paljastuvista vaietuista suhteista henkilöiden välillä tuntuivat liian epätodennäköisiä ja kaukaa haetuilta. Nämä yllätykset kuitenkin loivat useaan kertaan tilanteen, jota ei osannut odottaa edes hurjimmissa kuvitelmissaan. Koin kirjan erityisen viihdyttäväksi, eikä sen ajatuksia herättävät puoletkaan vaivannut liikaa. Päin vastoin teki hyvä hetkeksi pysähtyä ajattelemaan tulevaisuutta ja ihmisluontoa. Arvosanaksi annoin neljä tähteä viidestä.

Gespenst
Gespenst