Tobi Lolness (Tobi Lolness #1) - Timothée de Fombelle 7.08   23

Alkuteos ilmestynyt 2006. Kuvittanut François Place. Suomentanut Anna-Maija Viitanen. Sidottu.

Kapua mukaan unohtumattomaan seikkailuun!

Tobi Lolness on puolitoista millimetriä pitkä, ikäisekseen lyhyenlainen. Hän asuu suuressa tammessa, joka on asukkailleen koko maailma.

Tobin isä on kiistelty tiedemies, joka väittää muun muassa, että puun ulkopuolellakin voi olla elämää. Kaikkein pahimpaan vastatuuleen isä joutuu tehtyään mullistavan keksinnön; laitteen avulla tammesta saataisiin loputtomasti energiaa, mutta sen hyödyntäminen vaarantaisi koko puun tasapainon.

Lolnessin perhe kieltäytyy paljastamasta keksinnön salaisuutta, ja rangaistukseksi heidät karkotetaan Onessaan, alaoksien pimeään ja villiin maailmaan. Elämä maanpaossa on karua, mutta onneksi Tobi saa pian uuden ystävän, rohkean ja viisaan Elisha Leen.

Kun Tobin vanhemmat vangitaan, pojan on pakko lähteä hurjalle pakomatkalle. Tobin seikkailun jännittävät ja vaaralliset käänteet saavat lukijan sydämen pamppailemaan.

Tobi Lolnessin upeasti kerrottu tarina, hienot henkilöhahmot ja ekologinen sanoma ovat valloittaneet lukijoita kautta maailman. Kaksiosainen fantasiaromaani on julkaistu jo 26:llä kielellä! Pelkästään Ranskassa Tobi Lolness -kirjoja on myyty lähes 200 000 kappaletta. Teos on saanut kaikki merkittävimmät ranskalaiset lastenkirjapalkinnot ja lukuisia palkintoja myös muissa maissa.

”Kirjailija yhdistelee verrattomalla tavalla suuria eettisiä kysymyksiä ja lastenkirjallisuuden perinteitä. – Ismo Loivamaa, Lapsen maailma 4/2011

10–13-vuotias poika tai tyttö olisi varmasti innoissaan tästä joululahjasta!’’ Linda Hirviniemi, Kotivinkki 20/2010

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu syyskuu 2010 (Tammi)
Alkuperäinen nimi 'Tobie Lolness I: La Vie suspendue'
Tietoja muokattu lokakuu 9, 2011

Tobi Lolness -kirjasarja

Sarja sisältää 2 pääteosta ja yhteensä teoksia 2 kpl.

Tobi Lolness (Tobi Lolness #1) 7.08   23
Tobi Lolness II: Elishan silmät (Tobi Lolness #2) 7.46   15

Kirja-arviot & arvosanat

Iisukka
Arvosanat 10
Kirja-arviot 8
maaliskuu 4, 2014
9 / 10

Kauniisti kirjoitettu kirja, saa ajattelemaan omia tekojaan. Miten voisimme elää jos ei olisi puita? Kirjassa Tobi Lolnessin keksijäisä selvittää että puun sisällä on nestettä, joka virtaa juurista aina oksien kärkiin asti. Sen voimalla voisi tehdä vaikka mitä... mutta haluavatko kaikki tehdä hyviä tekoja? Keksintönsä vuoksi Tobin perhe karkotetaan asumaan alaoksille, missä asuvat vain köyhät ja hyljeksityt. Siitä alkaa suuri pakomatka jonka varrella Tobi kohtaa monia ja monenlaisia ihmisiä, muun muassa Elishan joka auttaa häntä pakenemaan.

Kirjaneito
Arvosanat 402
Kirja-arviot 87
Viestit 568
joulukuu 20, 2012
8 / 10

Alkun kirja epäilytti, sillä olen lapsesta saakka tntenut jonkinlaista vastenmielisyyttä erilaisia peukaloistarinoita kohtaan. Nyt kirjan lukeneena olen iloinen, että voitin ennakkoluuloni. Se nousi yhdeksi suosikeistani. Rakastuin kirjan miljööseen. Ajatus pienistä ihmisistä joiden koko maailma on yksi ainut puu, on kiehtova. Myös kirjan henkilöt olivat mielestäni onnistuneita. Kirjailija onnistui herättämään minussa sympatiaa oikeita hahmoja kohtaan ja vastavuoroisesti inhoa pahiksia kohtaan. Kirjan kieli ja kerronta todella saivat minut hymyilemään moneen otteeeseen. Minulle tässä kirjassa on jotain jota on vaikea kuvailla. Se on yhtäaikaa surumielinen ja silti toivoa täynnä. Tobin elämän vaiheet valottuvat pikkuhiljaa ja lukemista on vaikea lopettaa. Suosittelen!

Resurr
Arvosanat 970