Tobi Lolness (Tobi Lolness #1) - Timothée de Fombelle7.08

Alkuteos ilmestynyt 2006. Kuvittanut François Place. Suomentanut Anna-Maija Viitanen. Sidottu.

Kapua mukaan unohtumattomaan seikkailuun!

Tobi Lolness on puolitoista millimetriä pitkä, ikäisekseen lyhyenlainen. Hän asuu suuressa tammessa, joka on asukkailleen koko maailma.

Tobin isä on kiistelty tiedemies, joka väittää muun muassa, että puun ulkopuolellakin voi olla elämää. Kaikkein pahimpaan vastatuuleen isä joutuu tehtyään mullistavan keksinnön; laitteen avulla tammesta saataisiin loputtomasti energiaa, mutta sen hyödyntäminen vaarantaisi koko puun tasapainon.

Lolnessin perhe kieltäytyy paljastamasta keksinnön salaisuutta, ja rangaistukseksi heidät karkotetaan Onessaan, alaoksien pimeään ja villiin maailmaan. Elämä maanpaossa on karua, mutta onneksi Tobi saa pian uuden ystävän, rohkean ja viisaan Elisha Leen.

Kun Tobin vanhemmat vangitaan, pojan on pakko lähteä hurjalle pakomatkalle. Tobin seikkailun jännittävät ja vaaralliset käänteet saavat lukijan sydämen pamppailemaan.

Tobi Lolnessin upeasti kerrottu tarina, hienot henkilöhahmot ja ekologinen sanoma ovat valloittaneet lukijoita kautta maailman. Kaksiosainen fantasiaromaani on julkaistu jo 26:llä kielellä! Pelkästään Ranskassa Tobi Lolness -kirjoja on myyty lähes 200 000 kappaletta. Teos on saanut kaikki merkittävimmät ranskalaiset lastenkirjapalkinnot ja lukuisia palkintoja myös muissa maissa.

”Kirjailija yhdistelee verrattomalla tavalla suuria eettisiä kysymyksiä ja lastenkirjallisuuden perinteitä. – Ismo Loivamaa, Lapsen maailma 4/2011

10–13-vuotias poika tai tyttö olisi varmasti innoissaan tästä joululahjasta!’’ Linda Hirviniemi, Kotivinkki 20/2010

Julkaistu: syyskuu 2010

Tobi Lolness II: Elishan silmät (Tobi Lolness #2)7.46

Kirja-arvioita

9/10 |
maaliskuu 04, 2014
Kauniisti kirjoitettu kirja, saa ajattelemaan omia tekojaan. Miten voisimme elää jos ei olisi puita? Kirjassa Tobi Lolnessin keksijäisä selvittää että puun sisällä on nestettä, joka virtaa juurista aina oksien kärkiin asti. Sen voimalla ...
8/10 |
joulukuu 20, 2012
Alkun kirja epäilytti, sillä olen lapsesta saakka tntenut jonkinlaista vastenmielisyyttä erilaisia peukaloistarinoita kohtaan. Nyt kirjan lukeneena olen iloinen, että voitin ennakkoluuloni. Se nousi yhdeksi suosikeistani. Rakastuin kirjan ...
8/10 |
joulukuu 16, 2011