Mahtava Morris ja sivistyneet siimahännät (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #1)

Mahtava Morris ja sivistyneet siimahännät

Terry Pratchett
Julkaistu: 2002 (Karisto)
Alkuperäinen nimi: The Amazing Maurice and His Educated Rodents
Tyylit: fantasia, nuoret, seikkailu
Avainsanat: carnegie-mitali, huumori, kissat

Alkuteos ilmestynyt 2001. Suomentanut Leena Peltonen. Kannen kuvat: David Wyatt.

1. painos: Karisto, 2002. Sidottu.
2. painos: Karisto, 2005. Nidottu.

Carnegie-mitali 2001. Guardian-lastenkirjallisuuspalkinnon ehdokas 2002.

Morris on kiero kolli, joka on kehitellyt täydellisen huijaussuunnitelman. Se lyöttäytyy yhteen simppelin oloisen soittajapojan ja älykkään rottalauman kanssa. Joukkio kiertää kaupungista toiseen ja rotat luovat pientä hysteriaa. Morris ja pillipiipari lupaavat armollisesti hoitaa rottaongelman pois – muhkeaa korvausta vastaan tietenkin – ja ei kun kuono kohti seuraavia höynäytettäviä!

Rottien mielestä touhu ei ole ihan reilua, ja päätetään tehdä viimeinen keikka. Mutta tässä kaupungissa homma ei sujukaan ihan yhtä helposti...

Terry Pratchett on yksi tämän hetken suosituimmista kirjailijoista. Hulvattoman hauska tarina mahtavasta Morrisista on voittanut Englannissa kansainvälisesti arvostetun Carnegie Medal -kirjallisuuspalkinnon.

(muokattu 07.02.2016)

Vapaat pikkumiehet (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #2)Tähtihattu (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #3)Avain (Mahtavat 12, #3)Ansa (Mahtavat 12, #2)Paimenen kruunu (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #6)

Cath3rin3 avatar
Todella hauska ja hyvin kirjoitettu! Sai nauramaan ääneen useastikin (kaverit vähän ihmettelivät). Kerronta oli sujuvaa eikä missään vaiheessa päässyt tylsistymään. Suosittelen lämpimästi jos on vasta aloittelemassa Terry Pratchettin kirjojen lukemista. Sopii kaikenikäisille.
Rauros avatar
4.5
Voi että, kun nauroin :D! Kirja oli mukaansatempaava ja hauskasti kirjoitettu :)! Ja erityisesti puhuvat rotat kiinnostivat ! Suosittelen kaikille läpmimästi :)
MintFirefly avatar
Kirja on hauskasti kirjoitettu, en voinut olla nauramatta kun luin sitä..
Maneki neko avatar
Hyvin mielenkiintoinen kirja, joka kestää useammankin lukukerran kepeästi (itselläni 4 kertaa). Kieli on hauskaa ja leikittelevää, tarina puhuvista rotista tempaa mukaansa. Rottien nimet kannattaa heti painaa muistiin, sillä niillä on kaikilla omat persoonallisuutensa ja puhetapansa. Vaarallinen Papu, Persikkasäilyke ja Tummapaahto esittelevät hienosti maailmaansa rottien näkökulmasta.
punnort
Uusin jäsen: aino