Hallusinatsioneja: Vanhoja suomalaisia kauhutarinoita

Hallusinatsioneja: Vanhoja suomalaisia kauhutarinoita

Juri Nummelin
Julkaistu: toukokuu 2012 (Faros)

Tyylit: kauhu, antologia
Avainsanat: 1800-luku, kotimainen

Toimittanut Juri Nummelin. Nidottu.

Sisällys:

• Juri Nummelin: Vanhan kauhukirjallisuutemme lyhyistä kukoistuskausista.
  • Jaakko Juteini: otteita teoksesta Kummituksia, elli Luonnollisia Aawis-juttuja Walistuksen lisäksi. Lyhykäisesti ja wapaasti Saksan kielestä Suomeksi tulkitut. Cederwaller 1819.
  • Zachris Topelius: Toholampi, teoksesta Sumutarinoita. Suom. Aatto Suppanen ja Ilmari Jäämaa. WSOY 1911. Ilmestynyt alun perin Helsingfors Tidningar -lehdessä 19.10., 23.10. ja 26.10.1850.
  • Aleksis Kivi: Vuoripeikot, ilmestynyt alun perin Suometar-lehdessä 29.1.1864 ja 31.1.1864.
  • K. J. Gummerus: Uhalla, teoksesta Haudankaivajan kertomuksia. Gummerus 1899.
  • Kyösti Wilkuna: Haudankaivaja; Oikea syyllinen; Lapissa, teoksesta Novelleja. WSOY 1907; Hallusinatsioneja, teoksesta Haaksirikkoiset, WSOY 1912.
  • Santeri Ivalo: Kummituksia, teoksesta Iltapuhteeksi: kokoelma pieniä kertomuksia. WSOY 1891 (julkaistu alun perin nimellä Santeri Ingman).
  • Larin-Kyösti: Hiirenkesyttäjän kosto, teoksesta Jouluyön tarina. Minerva 1918.
  • Uno Osmio: Kuumehoureissa, teoksesta Kuumehoureissa. Yrjö Weilin, 1908.

Suomalaisen kauhukirjallisuuden historia ulottuu pitkälle, vaikka se ei koskaan olekaan edustanut valtavirtaa. Juri Nummelinin toimittama kokoelma Hallusinatsioneja: Vanhoja suomalaisia kauhutarinoita nostaa esiin kotimaisia klassikoita Jaakko Juteinin kummitustarinoista Uno Osmion kuumehoureisiin näkyihin asti. Kokoelma sisältää värisyttäviä tarinoita Juteinin ja Osmion ohella sellaisilta kirjailijoilta kuin Zachris Topelius, Aleksis Kivi, K. J. Gummerus, Kyösti Wilkuna, Santeri Ivalo ja Larin-Kyösti.

Muokannut Thialfi (28.12.2014)

Mutaatio (Remnants – Selviytyjät Maasta, #5)HypnoosimurhaajaTimbuktu (Keltainen kirjasto, #320)Neljäs päiväSupernova

Eija avatar
3.5

Hallusinatsioneja kokoelmassa on historian havinaa. Se sisältää suomalaisia kauhutarinoita vuosilta 1864–1918. Kirja alkaa Juri Nummelinin esipuheella, jossa luodaan lyhyt katsaus sekä ajan ulkomaisiin kauhuklassikoihin että kotimaiseen tarjontaan. Jokaisesta kokoelmaan päätyneen tarinan kirjailijasta on myös suppea esittelyteksti novellien alussa. Tarinoita on niinkin tunnetuilta kirjailijoilta kuin Zachris Topelius ja Aleksis Kivi, mutta itse olin eniten vaikuttunut ... (lue lisää)

Paikalla 2 jäsentä ja 45 vierailijaa:
Jussi, Iivari