Matka alkaa (Across the Universe #1) - Beth Revis 8.02   270

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Outi Järvinen. Sidottu.

Kaksi nuorta, kaksi maailmaa. Voivatko he luottaa toisiinsa – saati rakastua?

Avaruusalus Varjelus lähtee viemään tiedemiehistä ja asiantuntijoista koostuvaa retkikuntaa kohti tuntematonta. Tarkoituksena on asuttaa uusi planeetta kaukana galaksin toisella laidalla. Mukana ovat myös 300 vuodeksi syväjäädytetyt 17-vuotias Amy ja hänen vanhempansa.

16-vuotias Seuraaja-poika on asunut aluksella koko ikänsä eikä tunne ulkopuolista maailmaa lainkaan. Kun Seuraaja sattumalta löytää alukseen kätketyt ihmiset, hän ihastuu Amyyn ja alkaa kuvitella, millaista olisi puhua Amyn kanssa ja tuntea hänet.

Amy herätetään vahingossa 50 vuotta liian aikaisin ja tyttö joutuu murhayrityksen kohteeksi. Myös muiden syväjäädytettyjen henki on vaarassa. Kuka on vastuussa näistä kuolemista?

Amy ei ole koskaan tuntenut olevansa näin yksin, eikä hän voi piiloutua minnekään.

Beth Revisin Across the Univese – Matka alkaa aloittaa uuden, futuristisen jännitystrilogian.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu tammikuu 2, 2012 (Otava)
Alkuperäinen nimi Across the Universe
Tietoja muokattu tammikuu 18, 2017

Across the Universe -kirjasarja

Sarja sisältää 2 pääteosta ja yhteensä teoksia 2 kpl.

Trilogian päätösosaa Shades of Earth (2013) ei suomennettu.

Matka alkaa (Across the Universe #1) 8.02   270
Miljoona aurinkoa (Across the Universe #2) 7.84   159

Kirja-arviot & arvosanat

rahanpesukarhu
Arvosanat 76
Kirja-arviot 35
maaliskuu 10, 2016
6 / 10

Lukemisen arvoinen kirja, vaikka en olekaan varma, tulenko jatkamaan sarjaa. Itse aihe oli todella mielenkiintoinen, mutta Amyn ja Seuraajan suhde ei oikein kiinnostanut.

Myrsky10
Arvosanat 257
Kirja-arviot 155
lokakuu 5, 2015
8 / 10

Kirja oli todella hyvä. Omalla tavallaan todella mielenkiintoinen ja koukuttava. Ennalta-arvattavia kohtia ei juurikan ollut.

Lady_
Arvosanat 221
Kirja-arviot 39
heinäkuu 10, 2014
8 / 10

Iha hyvä kirja! Oisin kyllä toivonu vähän lisää Amyn ja Seuraajan suhteen... Ootin tältä vähän enemmän, mutta välillä kyllä tuli kiusausta hyppiä lukujen yli. Mutta suosittelen nille, jotka ettii kevyttä lukemista!

Rebecca
Arvosanat 4
Kirja-arviot 2
Viestit 1
kesäkuu 20, 2014
7 / 10

Siit ku luin tän on jo kauan aikaa...mut muistan et tää oli hyvä kirja, vaikkakin alussa ja keskivaiheessa vähän tylsä. Loppupuolella vasta alko kiinnostaa ku alko jtn jännää ees tapahtumaan :3 Amy oli ihan hyvä hahmo ja Seuraaja, mut ne muut jäi sit vähän etäisiks ja silleen... Niin mitä siit keski/alkuvaiheest puhuin, niin oli tylsää ku se Vanhin selitti sille Seuraajalle vaa niit ohjeita aluksen hallintaan yms, eikä mitään sen kummallisempaa tapahtunu :/ Toisen osan oon nyt tästä lukenu, ja se oli jo paljon parempi ku eka, vaikka oli tääkin hyvä :) Suosittelen joskus lukemaan tän sarjan c:

pihlajapuu
Arvosanat 27
Viestit 273
huhtikuu 22, 2014
8 / 10

En nyt puutu kirjan sisältöön muuten enemmälti, kuin että tämä on varsin virkistävää vaihtelua tämänhetkisen teiniscifin joukossa. Sen sijaan käännös kyllä herättää kysymyksen, että eikö keskeisistä termeistä tosiaan keskustella kenenkään kanssa, sillä mielestäni sarjassa on tehty pari täysin käsittämätöntä käännösvalintaa. Esimerkkeinä esim. Elder & Eldest vrt. Seuraaja & Vanhin ja frex -> hervetti, kun alkukielisen sanan lähtökohtana on selvästikin FRX eli KTL.

Kirjakaapin tyttö
Arvosanat 165
Kirja-arviot 55
Viestit 16
maaliskuu 26, 2014
8 / 10

Lainasin tämän innoissani kirjastosta ja aloitin kovalla kiireellä lukemaan. Alku oli lupaava, mutta keskivaiheilla teki mieli hyppiä useitakin kappaleita yli. Loppua kohden kun päästiin alkoi mielenkiinto taas nousta. Kirjan luku tuntui samalta, kuin vedessä kellusi. Välillä oli oikein myrskyisää menoa ja välillä tyyntä ja rauhallista. Suosittelen.

Nage
Arvosanat 126
Kirja-arviot 126
tammikuu 19, 2014
8 / 10

Siitä on jo jonkin aikaa kun luin tämän kirjan, mutta kijra taisi olla mielstäni ihan kiva, vaikka Amy ja Seuraaja molemmat olivat välillä melko ärsyttäviä.

Janski_
Arvosanat 55
Kirja-arviot 54
Viestit 13
marraskuu 11, 2013
7 / 10

Kirjan alku oli aika tylsä, samoin kuin juoni. Juonessa ei oikein tullut mitää muutoksia. Ajattelin kannen perusteella, että kirja voisi olla kiva, mutta olin hieman pettynyt, kun ei se oikein ollutkaan. Amy oli tosi rasittava ihminen ja Seuraaja.

Reta Anna Maria
Arvosanat 176
Kirja-arviot 50
Viestit 60
maaliskuu 3, 2013
6 / 10

Hirveän nopealukuinen, ehkä siksi että luvut ovat melko lyhyitä. Alussa eteni hitasti ja ärsytti kun asioita ei kerrota, mutta lopussa alkoi paljastua enemmän asioita ja sen vuoksi loppua kohti muuttui kiinnostavammaksi. Kerronta on liian simppeliä. Olisin kaivannut enemmän kuvailua.

Jucara
Arvosanat 68
Kirja-arviot 4
helmikuu 28, 2013
8 / 10

Erilainen... todella erilainen ja erikoinen :D Mutta toisaalta oli ihan oukey luettavaa. Mutta hidas alkuinen, joten kärsivällisyyttä piti olla kun tätä luin. Ja kyllä varmaan aijon lukea sen seuraavan osan. :)

Cherin
Arvosanat 32
Kirja-arviot 7
helmikuu 25, 2013
8 / 10

Alussa juoni eteni vähän hitaasti ja oli vähän tylsä, mutta kun Amy vihdoin heräsi, heräsi kirjakin! Loppujen lopuksi kirjasta tuli yksi lemppareistani ja seuraavaosa on jo varattu! :) Vähän jäi kyllä harmittamaan, kun se Harley kuoli..

Eija
Arvosanat 1161
Kirja-arviot 330
Viestit 975
syyskuu 15, 2012
6 / 10

Kirja kertoo avaruusaluksen vuosisatoja kestävästä matkasta Kentauri tähdistöön, jonne ihmiskunnan on määrä perustaa siirtokunta. Osa aluksella matkaajista on jäädytetty ja heidät on tarkoitus sulattaa vasta määränpäähän saavuttuaan. Heidät on valittu ammattitaitojensa perusteella käynnistämään uuden siirtokunnan asuttaminen. Aluksella elää myös sukupolvittain vaihtuva omalaatuinen kansa. Miten on nykyiseen tilanteeseen päädytty, paljastetaan pikkuhiljaa tarinan edetessä. Ristiriidoiltakaan ei vältytä. Tarinaa kerrotaan vuorotellen teini-ikäisten Amyn ja Seuraajan näkökulmista. Amy on ennenaikaisesti sulatettu tyttö, joka on päässyt/joutunut matkalle vanhempiensa kanssa. Seuraaja on aluksen tuleva päämies – Vanhin. Tarinaa on mukava lukea ja juoni etenee sujuvasti. Tarina on monien nuortenkirjojen tapaan keveä ja helppo, mutta yllättäviäkin käänteitä mahtuu joukkoon. Trilogian ensimmäinen osa saa tyydyttävän välipäätöksensä ja sarjan lukemista ei olisi siinä mielessä pakko jatkaa. Sen verran jäi kiinnostamaan mitä kirjailija keksii tuleviin osiin, että eiköhän jatkotkin päädy luettavakseni.

tuu-t1kk1
Arvosanat 23
Kirja-arviot 15
syyskuu 2, 2012
6 / 10

Luin tämän muutama kuukausi sitten ja hieman petyin kirjaan:( tapahtumat oli helppo arvata ja henkilötkään eivät olleet niitä mielenkiintoisimpia. Harley oli kyllä ehdottamasti paras henkilö kirjassa. Kaikesta huolimatta juoni oli kuitenkin mielenkiintoinen ja amyyn oli helppo samaistua. ajattelin lukee jatko osat, kun nyt tän ekanki luin ja eihän tää mikään huono kirja kuitenkaan ollu vaikka niin saatto ymmärtää mun kommenteista:)

kyyhkynen
Arvosanat 53
Kirja-arviot 11
elokuu 9, 2012
6 / 10

Sanon ihan ensiksi, että kirjaa oli ahdistava lukea. Järkyttävät asiat vain seurasivat toisiaan ja tunsin itsekin suljetun aluksen ahtauden. Vaikka moni tästä kirjasta vaikuttaa pitävän, minua se jäi jotenkin kyrsimään. Amy oli jotenkin rasittava, Seuraaja kauhean epävarma ja useimmat aluksen henkilöt karmivia. Hyviäkin puolia kirjasta löytyi, kuten murhaajan oveluus ja kekseliäs juoni. Kirja muistutti minua paljon Stephenie Meyerin Vieraasta. Molemmissa pienehkö ihmisryhmä on suojautunut ahtaasti avaruuden uhkilta. Mutta Vieras oli vain paljon parempi. Aion kyllä lukea jatko-osat, vaikka ensimmäiseen osaan petyinkin.

millinen
Arvosanat 172
Kirja-arviot 14
Viestit 30
kesäkuu 13, 2012
8 / 10

Erittäin hyvä kirja! Tämä oli yksi harvoja scifi kirjoja joista todella pidin. Jos lukee erittäin vähän scifiä eikä erityisemmin edes pidä siitä kannattaa silti lukea tämä kirja. Se on sen arvoista.

PerriKarhu
Arvosanat 110
Kirja-arviot 9
Viestit 2
kesäkuu 3, 2012
10 / 10

Bongasin tämän jostain lehdestä ja kansikuva antoi minullekkin suuret odotukset. Onnekseni en joutunut pettymään, kirja oli parasta luettavaa pitkiin aikoihin! Idea oli hyvä ja hyvin toteutettu. Juoni kiemurteli, mutta siinä pysyi kuitenkin mukana, minä en ainakaan pudonnut kärryistä kesken kaiken. Hahmot olivat realistisia ja ainakin minun oli helppo samaistua Amyyn. Seuraaja oli myös hyvin toteutettu hahmo, mutta hänen omat mielipiteensä Vanhimmasta vaihtelivat minusta aika paljon. Välillä Vanhin oli Seuraajan mielestä ihan hyvä tyyppi ja välillä taas ei. Tälle kirjalle rapsahti täydet viisi tähteä, vaikka nyt en Seuraajasta ja tämän ajatuksista päässyt aivan selville. Kirja loppui todellakin ärsyttävästi ja odotan innolla seuraavaa osaa.

Nafisan
Arvosanat 665
Kirja-arviot 93
Viestit 192
huhtikuu 23, 2012
10 / 10

Nautin kirjasta suuresti. Sen hahmot olivat virkistäviä ja tarinan edetessä paljastuu paljon asioita, joita on pidetty salassa. Hahmo galleria ei ole suurensuuri, vaan se toimii muutaman avainhenkilön voimin. Tarinaa kerrotaan vuoroin Amyn, vuoroin Seuraajan näkökulmasta. Amy on kerrankin sellainen teini-ikäinen hahmo, joka ei heti ensiriveiltä alkaen ärsyttänyt. Hänen kiihtymykselleen on aina oikeutettu syy. Seuraajaan on omituisen helppoa vaikuttaa ulkopuolelta ja välillä tuntuu, ettei hänellä ole omia ajatuksia ollenkaan. Monipuolisimmat hahmot ovat taidemaalari Harley, Vanhin, sekä vähän omalaatuinen arkistonhoitaja Orion.

feeniks
Arvosanat 30
maaliskuu 4, 2012
10 / 10

Tästä voisi sanoa, että niin hyvää ettei sanotuksi saa. Kirja vei mennessään. Juoni oli loista. Jatkoa odotellaan!

Allisia
Arvosanat 5
tammikuu 27, 2012
10 / 10

Kansi antoi suuret odotukset... eivätkä ne olleet aivan väärässä. Oli mukava lukea välillä Scifiä. Kirja oli erilainen ja sen maailma ennalta arvaamaton. Se oli sopivan pitkä, mutta lopetus vähän ärsytti, sillä kirja jäi tavallaan aivan kesken - onneksi jatko-osa tulossa ;). Varoitus Ahmittava heti! :D Tarina ei käynyt pitkäksi ja kuka olisi arvannut Orioninkin kohtalon... Kaikin puolin hyvä kirja. Kansi täydensi teosta.

manni
Arvosanat 41