Matka alkaa (Across the Universe, #1)

Matka alkaa

Beth Revis
Julkaistu: tammikuu 2, 2012 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Across the Universe

Tyylit: scifi, romantiikka, nuoret
Avainsanat: avaruusmatkat

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Outi Järvinen. Sidottu.

Kaksi nuorta, kaksi maailmaa. Voivatko he luottaa toisiinsa – saati rakastua?

Avaruusalus Varjelus lähtee viemään tiedemiehistä ja asiantuntijoista koostuvaa retkikuntaa kohti tuntematonta. Tarkoituksena on asuttaa uusi planeetta kaukana galaksin toisella laidalla. Mukana ovat myös 300 vuodeksi syväjäädytetyt 17-vuotias Amy ja hänen vanhempansa.

16-vuotias Seuraaja-poika on asunut aluksella koko ikänsä eikä tunne ulkopuolista maailmaa lainkaan. Kun Seuraaja sattumalta löytää alukseen kätketyt ihmiset, hän ihastuu Amyyn ja alkaa kuvitella, millaista olisi puhua Amyn kanssa ja tuntea hänet.

Amy herätetään vahingossa 50 vuotta liian aikaisin ja tyttö joutuu murhayrityksen kohteeksi. Myös muiden syväjäädytettyjen henki on vaarassa. Kuka on vastuussa näistä kuolemista?

Amy ei ole koskaan tuntenut olevansa näin yksin, eikä hän voi piiloutua minnekään.

Beth Revisin Across the Univese – Matka alkaa aloittaa uuden, futuristisen jännitystrilogian.

Muokannut Jussi (18.01.2017)

pihlajapuu avatar
En nyt puutu kirjan sisältöön muuten enemmälti, kuin että tämä on varsin virkistävää vaihtelua tämänhetkisen teiniscifin joukossa. Sen sijaan käännös kyllä herättää kysymyksen, että eikö keskeisistä termeistä tosiaan keskustella kenenkään kanssa, sillä mielestäni sarjassa on tehty pari täysin käsittämätöntä käännösvalintaa. Esimerkkeinä esim. Elder & Eldest vrt. Seuraaja & Vanhin ja frex -> hervetti, kun alkukielisen sanan lähtökohtana on selvästikin FRX eli KTL.
Eija avatar
Kirja kertoo avaruusaluksen vuosisatoja kestävästä matkasta Kentauri tähdistöön, jonne ihmiskunnan on määrä perustaa siirtokunta. Osa aluksella matkaajista on jäädytetty ja heidät on tarkoitus sulattaa vasta määränpäähän saavuttuaan. Heidät on valittu ammattitaitojensa perusteella käynnistämään uuden siirtokunnan asuttaminen. Aluksella elää myös sukupolvittain vaihtuva omalaatuinen kansa. Miten on nykyiseen tilanteeseen päädytty, paljastetaan pikkuhiljaa tarinan ... (lue lisää)
kyyhkynen avatar
Sanon ihan ensiksi, että kirjaa oli ahdistava lukea. Järkyttävät asiat vain seurasivat toisiaan ja tunsin itsekin suljetun aluksen ahtauden. Vaikka moni tästä kirjasta vaikuttaa pitävän, minua se jäi jotenkin kyrsimään. Amy oli jotenkin rasittava, Seuraaja kauhean epävarma ja useimmat aluksen henkilöt karmivia. Hyviäkin puolia kirjasta löytyi, kuten murhaajan oveluus ja kekseliäs juoni. Kirja muistutti minua paljon Stephenie Meyerin Vieraasta. Molemmissa pienehkö ihmisryhmä ... (lue lisää)
CaliFe avatar
rahanpesukarhu avatar
Lukemisen arvoinen kirja, vaikka en olekaan varma, tulenko jatkamaan sarjaa. Itse aihe oli todella mielenkiintoinen, mutta Amyn ja Seuraajan suhde ei oikein kiinnostanut.
Myrsky10 avatar
Kirja oli todella hyvä. Omalla tavallaan todella mielenkiintoinen ja koukuttava. Ennalta-arvattavia kohtia ei juurikan ollut.
Lady_ avatar
Iha hyvä kirja! Oisin kyllä toivonu vähän lisää Amyn ja Seuraajan suhteen... Ootin tältä vähän enemmän, mutta välillä kyllä tuli kiusausta hyppiä lukujen yli. Mutta suosittelen nille, jotka ettii kevyttä lukemista!
Rebecca avatar
3.5
Siit ku luin tän on jo kauan aikaa...mut muistan et tää oli hyvä kirja, vaikkakin alussa ja keskivaiheessa vähän tylsä. Loppupuolella vasta alko kiinnostaa ku alko jtn jännää ees tapahtumaan :3 Amy oli ihan hyvä hahmo ja Seuraaja, mut ne muut jäi sit vähän etäisiks ja silleen... Niin mitä siit keski/alkuvaiheest puhuin, niin oli tylsää ku se Vanhin selitti sille Seuraajalle vaa niit ohjeita aluksen hallintaan yms, eikä mitään sen kummallisempaa tapahtunu :/ Toisen osan ... (lue lisää)
manni avatar
Kirjakaapin tyttö avatar
Lainasin tämän innoissani kirjastosta ja aloitin kovalla kiireellä lukemaan. Alku oli lupaava, mutta keskivaiheilla teki mieli hyppiä useitakin kappaleita yli. Loppua kohden kun päästiin alkoi mielenkiinto taas nousta. Kirjan luku tuntui samalta, kuin vedessä kellusi. Välillä oli oikein myrskyisää menoa ja välillä tyyntä ja rauhallista. Suosittelen.
Nage avatar
Siitä on jo jonkin aikaa kun luin tämän kirjan, mutta kijra taisi olla mielstäni ihan kiva, vaikka Amy ja Seuraaja molemmat olivat välillä melko ärsyttäviä.
Janski_ avatar
3.5
Kirjan alku oli aika tylsä, samoin kuin juoni. Juonessa ei oikein tullut mitää muutoksia. Ajattelin kannen perusteella, että kirja voisi olla kiva, mutta olin hieman pettynyt, kun ei se oikein ollutkaan. Amy oli tosi rasittava ihminen ja Seuraaja.
Heidi Kristina avatar
Dark Angel avatar
Reta Anna Maria avatar
Hirveän nopealukuinen, ehkä siksi että luvut ovat melko lyhyitä. Alussa eteni hitasti ja ärsytti kun asioita ei kerrota, mutta lopussa alkoi paljastua enemmän asioita ja sen vuoksi loppua kohti muuttui kiinnostavammaksi. Kerronta on liian simppeliä. Olisin kaivannut enemmän kuvailua.
Jucara avatar
Erilainen... todella erilainen ja erikoinen :D Mutta toisaalta oli ihan oukey luettavaa. Mutta hidas alkuinen, joten kärsivällisyyttä piti olla kun tätä luin. Ja kyllä varmaan aijon lukea sen seuraavan osan. :)
Cherin avatar
Alussa juoni eteni vähän hitaasti ja oli vähän tylsä, mutta kun Amy vihdoin heräsi, heräsi kirjakin! Loppujen lopuksi kirjasta tuli yksi lemppareistani ja seuraavaosa on jo varattu! :) Vähän jäi kyllä harmittamaan, kun se Harley kuoli..
Elluxoxo avatar
tuu-t1kk1 avatar
Luin tämän muutama kuukausi sitten ja hieman petyin kirjaan:( tapahtumat oli helppo arvata ja henkilötkään eivät olleet niitä mielenkiintoisimpia. Harley oli kyllä ehdottamasti paras henkilö kirjassa. Kaikesta huolimatta juoni oli kuitenkin mielenkiintoinen ja amyyn oli helppo samaistua. ajattelin lukee jatko osat, kun nyt tän ekanki luin ja eihän tää mikään huono kirja kuitenkaan ollu vaikka niin saatto ymmärtää mun kommenteista:)
MintFirefly avatar
2.0
maanijAu avatar
millinen avatar
Erittäin hyvä kirja! Tämä oli yksi harvoja scifi kirjoja joista todella pidin. Jos lukee erittäin vähän scifiä eikä erityisemmin edes pidä siitä kannattaa silti lukea tämä kirja. Se on sen arvoista.
PerriKarhu avatar
Bongasin tämän jostain lehdestä ja kansikuva antoi minullekkin suuret odotukset. Onnekseni en joutunut pettymään, kirja oli parasta luettavaa pitkiin aikoihin! Idea oli hyvä ja hyvin toteutettu. Juoni kiemurteli, mutta siinä pysyi kuitenkin mukana, minä en ainakaan pudonnut kärryistä kesken kaiken. Hahmot olivat realistisia ja ainakin minun oli helppo samaistua Amyyn. Seuraaja oli myös hyvin toteutettu hahmo, mutta hänen omat mielipiteensä Vanhimmasta vaihtelivat minusta aika ... (lue lisää)
Nafisan avatar
Nautin kirjasta suuresti. Sen hahmot olivat virkistäviä ja tarinan edetessä paljastuu paljon asioita, joita on pidetty salassa. Hahmo galleria ei ole suurensuuri, vaan se toimii muutaman avainhenkilön voimin. Tarinaa kerrotaan vuoroin Amyn, vuoroin Seuraajan näkökulmasta. Amy on kerrankin sellainen teini-ikäinen hahmo, joka ei heti ensiriveiltä alkaen ärsyttänyt. Hänen kiihtymykselleen on aina oikeutettu syy. Seuraajaan on omituisen helppoa vaikuttaa ulkopuolelta ja välillä ... (lue lisää)
feeniks avatar
Tästä voisi sanoa, että niin hyvää ettei sanotuksi saa. Kirja vei mennessään. Juoni oli loista. Jatkoa odotellaan!
Allisia avatar
Kansi antoi suuret odotukset... eivätkä ne olleet aivan väärässä. Oli mukava lukea välillä Scifiä. Kirja oli erilainen ja sen maailma ennalta arvaamaton. Se oli sopivan pitkä, mutta lopetus vähän ärsytti, sillä kirja jäi tavallaan aivan kesken - onneksi jatko-osa tulossa ;). Varoitus Ahmittava heti! :D Tarina ei käynyt pitkäksi ja kuka olisi arvannut Orioninkin kohtalon... Kaikin puolin hyvä kirja. Kansi täydensi teosta.
Paikalla 2 jäsentä ja 64 vierailijaa:
Astorethein, Infernal