Sysimetsä (Sysimetsän kronikat, #1)

Sysimetsä

Colin Meloy, Carson Ellis
Julkaistu: maaliskuu 29, 2012 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Wildwood
Tyylit: fantasia, nuoret, seikkailu

Alkuteos ilmestynyt 2011. Kuvittanut Carson Ellis. Suomentanut Peikko Pitkänen. Sidottu.

Magiikkaa, viisautta ja villiä seikkailua – suurten saturomaanien perillisessä on kaikki klassikon ainekset

13-vuotiaan Pruen elämä on ihan tavallista, kunnes eräänä päivänä korppiparvi nappaa hänen yksivuotiaan pikkuveljensä.

Korpit kuljettavat pikkuveljeä kaupungin laidalle, kohti villiä, läpitunkematonta Sysimetsää. Kukaan ei ole koskaan käynyt siellä – tai ainakaan palannut takaisin. Mutta pikkuveli on pelastettava, ja niin Prue ja hänen luokkakaverinsa Curtis antautuvat vaaralliseen seikkailuun.

Pelastusoperaatio muuttuu entistäkin mutkikkaammaksi, kun kaverukset huomaavat olevansa keskellä salaperäisen tiheikön sisäisiä valtataisteluja. Sysimetsä on sodan partaalla, mutta kuka yrittää alistaa sen hallintaansa?

(muokattu 06.12.2016)

Athenen merkki (Olympoksen sankarit, #3)Eksynyt sankari (Olympoksen sankarit, #1)Pyövelin vallankumous (W.A.R.P., #2)Haukansilmä (Pronssisoturit, #3)Mestarin kosto (W.A.R.P., #3)

ms.amadeus avatar
2.5

Kirjasarjan luettuani en voi muuta kuin katua, etten osaa jättää kirjoja kesken, olivat ne miten huonoja tahansa. Nuoremmille lukijoille kirjasarja saattaa mennä läpi, vaikka jokaisessa osassa on pari sataa sivua turhaa junnailua, mutta vanhemmille ei.

Sarjan perusjuoni on ok, siitä olisi saanut paljon paremman, jännittävämmän ja tiiviimmän paketin. Teksti oli täynnä epäloogisuuksia, joita ei edes yritetty selittää, muuta kuin "asia nyt vain on näin." ... (lisää)

Nokka10 avatar
2.5
aika tylsä en tykännyt kauheesti, mutta joissain kohdissa oli kiinnostavakin. ei ole hinkua lukea jatko-osia
Soturiorava avatar
Tämä kirja oli ihan hyvä, mutta joissain kohtia hieman tylsä. Tämä kirja oli myös jännittävä. Ihan hyvä kirja, muttei paraskaan. Loppu oli ihana. Suosittelen.
Lady_ avatar
2.5
Tää oli aika tylsä kirja, enkä jaksanut lukea loppuun. En suosittele!
shewolf avatar
Tykkäsin sysimetsän tapahtumista ja pystyin helposti kuvittelemaan itseni sinne myös. Jotenkin ei ole kuitenkaan hirveää intoa lukea seuraavaa osaa.. Ensimmäisen kirjan loppu oli tylsä.
Celestine avatar
Tosi ihana! Prue on sympaattinen, vaikka itse olenkin aika samantapainen kuin Curtis... Täytyy myöntää, että kirja oli paitsi jännitävä, myös kaunis: pidin kuvituksesta. Pieniä epäloogisuuksia kirjassa on ja välillä kerronta tuntuu pysähtyneen, mutta rakastan tätä silti ja odotan innolla suraavaa osaa!
HourglassEyes avatar
2.0
Jotain tästä nyt jäi uupumaan... tai oli ehkä liikaa. Teksti yritti olla vuoroin aikuismaista ja vuoroin niin epäloogista että jäin miettimään tietääkö kirjailija itsekään kenelle oli kirjoittamassa vai iskikö satunnainen pätemisen tarve. Perusjuoni oli idealtaan hyvä, mutta hieman ehkä hieman liian pitkitetty, eikä Sysimetsä selvästikään sovi ihan nuorimmille lukijoille - ainakaan herkemmille - vaikka se on lastenkirjaksi luokiteltu.
Emppu101 avatar
Annan kirjalle kirkkaasti täydet pisteet! Antaisin enemmän mutta kun niitä voi antaa vain viisi tähteä. No, kirjaan. Jännitin kirjan jokaista käännettä, ihoni ihan nousi kananlihalle. Vaikka kuuntelinkin osan kirjasta äänikirjalta luin kuitenkin yli puolet enkä kafu että luin kirjan. Bru ja Kurtis eivät ole siis alussa ystäviä, vain tuttavia, ja oli kiinnostavaa seurata heidän ystävyytensä syventymistä, harmi ettei se kehittynyt pitemmälle kuin ystävyyteen. Koko kirjan ... (lisää)
Eija, Astorethein, Pisania
Uusin jäsen: Aki Määttä