Helsingin alla

Helsingin alla

Maria Turtschaninoff
Julkaistu: huhtikuu 27, 2012 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Underfors
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia, nuoret
Avainsanat: kotimainen

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Marja Kyrö. Kansikuvan suunnittelu Ea Söderberg. Kuva-aihe: Rodeo.fi / Juha Tuomi ja Istockphoto. Sidottu.

Tiedätkö, mitä Helsingin alla oikeastaan on? Ehkä et haluakaan tietää!

Maria Turtschaninoffin urbaani fantasia tenhoaa lukijansa niin, että kirjaa on vaikea laskea käsistään. Hätkähdyttävän taitavaa kerrontaa!

Jo pienestä saakka helsinkiläistyttö Alva on kontrolloinut ympäristöään. Hän muistaa valokuvantarkasti aivan kaikki tapaamansa ihmiset. Hän on myös rekisteröinyt mieleensä kaikki mahdolliset pakoreitit kotikortteleissan, hän on mestari piiloutumaan ja tarkkailemaan muita. Mutta Alva ei tajua, miksi hän on erilainen kuin muut. Alva ei nimittäin muista eikä tiedä mitään kolmesta ensimmäisestä vuodestaan.

Siksi hänen epäilyksensä eivät herää, kun nahkatakkinen ja karismaattinen nuori mies, Nide, etsii hänet käsiinsä. Hätkähdyttävän komea Nide haluaa näyttää Alvalle, mihin tyttö oikein kuuluu: kaupunkiin joka sijaitsee Helsingin alla. Siellä, outojen olentojen kansoittamassa maailmassa Alvan muistot alkavat vähitellen palata, mutta niistä ei ole enää hyötyä. Nide ei nimittäin olekaan mikään tavallinen mies, ensinnäkin hänellä on häntä…

Parkouria harrastava Joel on Alvan rinnakkaisluokalla, hän on aina ollut salaa rakastunut tyttöön. Kun Joel näkee Alvan katoavan maan alle, hänen on pakko seurata perässä. Yhdessä he joutuvat järisyttäviin seikkailuihin, joissa heidän pitää taistella pahuutta ja aikaa vastaan. Kirjassa joudutaan perimmäisten kysymysten äärelle – olemmeko vastuussa esi-isiemme teoista? Nykypäivän sykkivä Suomi kohtaa kansanperinteen tarinassa, jossa rakkaus ja luottamus punnitaan.

Sydän pamppaillen lukija seuraa rohkeita yläasteikäisiä nuoria, jotka joutuvat vaarallisesta tilanteesta toiseen. Samalla lukija saa seurata nuorten minuuden kehitystä äärimmäisissä olosuhteissa, samoin kuin ystävyyden kehittymistä rakkaudeksi. Myös Helsinki herää hienosti eloon huikeassa tarinassa.

"Vauhdikas seikkailu on saanut aineksia ruotsinkielisistä kansansaduista ja -runoista. Ne on hyvin sovitettu nykypäivän fantasiaan." – Sirpa Ylönen, Warkauden Lehti 11.5.2012

"Helsingin alla on huikaiseva ja hengästyttävä tarina ystävyydestä, rakkaudesta, rikkinäisen minuuden eheyttämisestä ja maailman pelastamisesta. – – Kotimaiset nuortenkirjailijat ovat mahtava uutta luova voima. Juuri kun luulee nähneensä paljon, ilmestyy jotakin, mikä lyö täysin ällikällä kuten 'Helsingin alla'" – Maria Loikkanen, Karjalainen 2.6.2012

"Kokonaisuus on raikas ja sisältää maittavat annokset romantiikkaa ja jännistystä." – Vesa Sisättö, Helsingin Sanomat 13.6.2012

"Turtschaninoff kirjoittaa taitavasti, ja Marja Kyrö kääntää hänen kieltään hyvin. Suositellaan erityisesti yläasteikäisille, mutta myös fantasiasta, seikkailusta ja kansantarinoista pitäville aikuisille." – Raisa Aho, Uusi Rauma 14.7.2012

"Viidensadan sivun tiiliskivi etenee sujuvasti, ja Turtschaninoff käyttää kansanperinnettä ja satuja mainiosti oman maailmansa rakennusaineksina. Marja Kyrön suomennos toimii hienosti." – Marika Riikonen, Hämeen Sanomat 16.9.2012

"Suosittelen kirjaa lämpimästi kaikille satufantasian ystäville. Kirjasta nauttii varmasti jokainen, joka ymmärtää kauniin ja runollisen kielen päälle, ja jota kiinnostavat tarinat oman itsensä etsimisestä" – Susanna Koivisto, Lukufiilis 2012/3

"Turtscaninoffin kerronta on todella vetävää ja kansanperinteestä nousevat hahmot eläviä ja omalla tavallaan uskottavia. Kirjaa voi suositella yläkouluikäisille toimintafantasian ystäville." – Mervi Heikkilä, Ilkka 27.10.2012

"Vangitsevasti kirjoitettu romaani sisältää runsaasti kansanperinteen aineksia. – – Turtschaninofilla on kertojan lahja. Hän kutoo tutuista aineksista omaperäisen tarinan, joka lumoaa sen sykkivillä Helsinki-kuvauksilla, hurjalla metaforalla Alistadista, ilmaisuvoimaisella kielellä ja juonen yllättävillä käänteillä." – Sisko Nampajärvi, Kouvolan Sanomat 12.12.2012

(muokattu 31.03.2017)

Paranormaali (Paranormaali, #1)Sala kavala (Ilki ihana, #2)Keskiyön valtiatar (Varjometsästäjät, #1)Puoliksi villi (Half Bad -trilogia, #2)Langenneiden enkelten kaupunki (Varjojen kaupungit, #4)

CaliFe avatar
Jälleen positiivinen yllätys suomalaisten fantasiakirjojen osalta. Todella hyvä. Hyvin ja kivasti kirjotettu, hyvä tarina ja juoni, mukaansatempaava ja aika värikäskin. Tykkäsin, mutta jostain syystä en kumminkaan haluis ostaa tätä omaksi... Mutta silti tekis mieli mennä kuikuilemaan Helsinkiin josko löytys Alistadiin vievän tunnelin pää:)
Arra avatar
3.5
Aloin lukemaan tätä todella innoissani(koska olin lukenut Arran, Anachen ja Maresin ja pitänyt niistä TOSI paljon) ja sain vähän pettyä :/ Jämähdin loppuvaiheessa, enkä päässyt enää eteenpäin. Toisin kuin suurin osa täällä näköjään, mielestäni tämä vaan huononi ja huononi loppua kohden!
Katjuska avatar
4.5
Kirjan lukemisesta on jo jonkin aikaa, joten en muista kaikkea selkeästi. Lainattuani teoksen kirjastosta epäilin hieman, sillä otsikkoon sisältyi sana Helsinki. Kun aloitin kirjan lukemisen huomasin pitäväni siitä, vaikka yleensä en lue tämän tyylisiä kirjoja. Juoni ei ollut tylsä missään vaiheessa ja se parani koko ajan, minkä seurauksena luin kirjan kolmessa päivässä. Tykkäsin siitä että Alvalla oli pakkomielle muistaa, joka ikinen pikku asia ulkoa (erityisesti ... (lisää)
Akvaariokala avatar
2.5
Vähän kyllä tylsä ja outo kirja. Juoni ja jännitys sen mukana hukkuivat sitämukaan kun kirja eteni. Alun perusteella kuitenkin luin koko kirjan. Täytyy vain sanoa, että oli tämäkin kokemus sinänsä.
villasukka avatar
Maria Turtschaninoffin Arra-kirjan takia lainasin tämänkin kirjan kirjastosta. Olin tosissaan rakastunuut Arraan, mutta suoraan sanottuna tämä oli pettymys. Alku vaikutti oikein lupaavalta, mutta loppua kohden alkoi vain huononemaan ja huononemaan. Eikä loppukaan ollut odotusten kaltainen, joten kirja oli oikeastaan aika surkea. Huomattavasti parempaa olin odottanut...
MintFirefly avatar
Luin Turtschaninoffin Arra- kirjan ja odotukset olivat suuret kun aloitin tämän lukemisen. Tämä oli edottomasti positiivinen yllätys! Juoni oli kiinnostava ja henkilöt sitäkin ihanampia. Kinnyin varsinkin Nideen! Komeisiin ja itsevarmoihin peikkoihin ei useassa tarinassa törmää. Nuorien ja peikon kolmiodraama seikkailun lomassa on mitä mielenkiintoisin lukukokemus.Suosittelen lukemaan tämän ihanan kotimaisen fantasiaseikkailun.
Vallu avatar
Sen jälkeen kun olin avannut kirjan en voinut laskea sitä käsistäni. Kirjailija on saanut rakennettua mielenkiintoisen ja todentuntuisen tarinan missä vanhat tarut kohtaavat nykyhetken kiinnostavassa seikkailussa jossa matkataan pitkin suomea maan alla ja päällä. Tarina on samalla jännitystä ja romantiikkaa sisältävä kertomus nuorista jotka pääsevät mukaan upeaan seikkailuun, mutta se sisältää myös vanhoja taruja jotka ovat vaikuttaneet kaikkien elämään. Toivoisin pääseväni itse Alvan paikalle, vaikka hänellä on vaikeita ja kauheitakin hetkiä.
S.T.A.R., Jossu89, Lukijatar, FreakyMike
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson