Rautakuningas

@ Julie Kagawa
Rautakuningas (Rauta-saaga #1) - Julie Kagawa 7.76   95

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Eeva Parviainen. Nidottu.

Meghan Chase on tavallinen risoissa farkuissa kulkeva lukiolainen, joka odottaa kuusitoistavuotissyntymäpäiväänsä kuin kuuta nousevaa. Hän aikoo saada ajokokortin ja päästä pois takapajulasta, jonne hänen äitinsä on asettanut heidät asumaan Meghanin isäpuolen ja velipuolen kanssa.

Velipuoli Ethan on vakava ja pikkuvanha nelivuotias, jonka mielikuvitus tuntuu olevan rajaton. Ethan on ärsyttävä ilonpilaaja ja kaiken huipuksi hänen typerät mörkönsä ja näkynsä pilaavat Meghanin syntymäpäivän täydellisesti.

Meghanin on astuttava mielikuvituksen rajan yli ja yritettävä pelastaa Ethan. Operaatio onkin ihmeellisempi, kuin kukaan olisi voinut kuvitellakaan ja samalla Meghanin menneisyyskin paljastuu aivan uudessa valossa.

Rauta-saaga-sarjan aloitusosa luo uuden ja ihastuttavan runsautta pursuavan fantasiamaailman.

Kirja julkaistu marraskuu 2011 (Harlequin)
Alkuperäinen nimi The Iron King

Rautatytär (Rauta-saaga #2) 7.92   71
Rautakuningatar (Rauta-saaga #3) 8.24   59
Rautaritari (Rauta-saaga #4) 7.66   42

tammikuu 1, 2020

Rautakuningas on loistava kirja. Juoni on erilainen ja mukaansatempaava. Se veti heti mukaansa, enkä malttanut laskea kirjaa käsistäni ennen kuin olin lukenut sen. Meghan on hieman mitätön hahmo, jotenkin hajuton ja mauton. Kyllä hänestä voi pitää, mutta jättää jotenkin kylmäksi. Ash on aika ärsyttävä, enkä minä ainakaan lämmennyt hänelle. Puck oli paljon ihanampi ja parempi hahmo. Häneen pääsi paljon paremmin käsiksi hahmona. Tämä taitaa ollakin vasta toinen kirjasarja, jossa olisin toivonut sen "lehdelle soittamaan jääneen" kilpakosijan päähenkilölle.

Rautakuningas on kuitenkin todella lupaava sarjan aloitus ja pidän sen maailmasta. Joitakin hahmoja lukuun ottamatta todella onnistunut kirja.

Nella
kesäkuu 21, 2018

Kirja oli mielestäni ihan hyvä, alussa on melko sekavaa ja päähenkilö on mielestäni hieman turhauttava.

Eli siis, päähenkilö, Meghan, on lähes koko kirjan ajan todella avuton ja hänet joudutaan pelastamaan koko ajan pinteestä jos toisesta ja aina kun Meghan ryhtyy sitten tekemään jotain, niin se päättyy melkein aina johonkin kommellukseen. Teoksen loppupuolella Meghanin asenne kuitenkin paranee omasta mielestäni huomattavasti ja lukeminenkin oli paljon mukavampaa siinä vaiheessa. Muita tärkeitä henkilöitä ovat Ash, Puck sekä Grimalkin. Ash on mielestäni hurmaava hahmo, johon itse kiinnyin kovastikin. Puck, toiselta nimeltään Robbie tai Robin, on kyllä myös todella pidettävä henkilö. Hän on aina sanavalmis ja valmiina seikkailuun. Grim sitten... No, hän taitaa olla kyllä hahmoista oma suosikkini. Grimalkin on hauska, mutta huomaavainen kissa, joka pelastaa Meghanin useamminkin pulasta.

Keskiyön kyyhkynen
marraskuu 30, 2016

Tämän kirjan aloitin syksyllä lentokoneessa ja ennen kuin huomasinkaan kone oli jo laskeutunnut! Yhtenäistä kerrontaa ja luovaa kuvailua. On ihanaa lukea, kuinka rinnakkaistodellisuus voi löytyä niinkin läheltä kuin vaatekaapista! Suosittelen ehdottomasti luettavaksi.

H@nn@
kesäkuu 17, 2014

Yllätyin positiivisesti.. jostain syystä kirja jäi ensiksi lojumaan kirjahyllyyn muutamaksi viikoksi ennen kuin muistin tämän. Mutta jo ensimmäisestä sivusta lähtien pääsin kirjan pyörteisiin mukaan. Imaisin kirjan päivässä, ei vaan malttanut lopettaa lukemista. Odotin että olisi mennyt överiksi kun on prinsessoja ja prinssejä mutta eipä mennyt. Jos omaa yhtään halua lukea fantasiaa niin suosittelen lukemaan tämän kirjasarjan. Ja eikun seuraavan kirjan kimppuun.

Nightmere
marraskuu 20, 2013

Löysin kirjan täältä Risingshadow:ista. Vaikka olin alkujani vähän epäileväinen uteliaisuus kuitenkin voitti ja varasin tämän kirjastosta. Ihana stroori, tempasi mukaan maailmoineen ja henkilöineen, lempparina oli ehdottomasti Puck ja tämän lausahdus ''Kuolla voi monella kiinostavalla tavalla'' Kirja loppui erittäin jännitystä hieroovaan kohtaan ja toinen osa on jo suunitelmissa lukea.

Arwina
syyskuu 6, 2013

Ihanan täyteläistä fantasiaa! Mikämikä oli päältä kuin unelma, alta tappava ase. Machinan valtakunta oli heijastettu nykymaailma, teknologian ihme. Rauta, jää ja kesä.

wilow
heinäkuu 22, 2012

Julie Kawagan Rautakuningas oli antoisa ja positiivisesti yllättävä lukunautinto. Kirjaan oli iloisesti sotkettu vuosien varrella "tutuksi" tulleita hahmoja, mutta se ei kuitenkaan mennyt överiksi. Tapahtumat etenivät mielenkiintoisesti ja sopivalla vauhdilla, vaikka jotkut tapahtumat pystyikin ennalta-arvaamaan. Innolla odotan että pääsen lukemaan seuraavan osan.

suski
heinäkuu 16, 2013