Yliluonnollinen kauhu kirjallisuudessa

H. P. Lovecraft
tietokirja > kirjallisuudentutkimus
Yliluonnollinen kauhu kirjallisuudessa (Savukeitaan kauhuklassikot #2) - H. P. Lovecraft7.22

Alkuteos ilmestynyt lehdessä 1927. Uusi laitos 1933–34. Suomentanut Juri Nummelin. Nidottu.

"Ihmiskunnan vanhin ja voimakkain tunne on pelko, ja pelon vanhin ja voimakkain muoto on tuntemattoman pelko."

Pitkässä esseessään Yliluonnollinen kauhu kirjallisuudessa H. P. Lovecraft kuvailee kauhukirjallisuuden historiaa aina ihmiskunnan alkuajoista saakka.

Howard Phillips Lovecraft (1890–1937) oli amerikkalainen klassikkokirjailija, joka julkaisi kauhistuttavat tarinansa aikansa kioskilehdissä, mutta on 2000-luvulla noussut yhdeksi tärkeimmistä kauhukirjailijoista kautta aikojen.

Teokseen sisältyvät myös suomentaja Juri Nummelinin esipuhe sekä laaja huomautusosio.

Keskustelua: H. P. Lovecraft :: viestejä 8 kpl
Risingshadow arvostelu :: Juha Salmi (Dragan)

Julkaistu: lokakuu 5, 2013

Savukeitaan kauhuklassikot -kirjasarja

Carmilla ja muita kertomuksia (Savukeitaan kauhuklassikot #1)7.40
Yliluonnollinen kauhu kirjallisuudessa (Savukeitaan kauhuklassikot #2)7.22
Udolpho (Savukeitaan kauhuklassikot #4)5.00
Minä pelkään: Venäläistä kauhua ja mystiikkaa (Savukeitaan kauhuklassikot #3)7.00
Munkki (Savukeitaan kauhuklassikot #5)5.58

Kirja-arvioita

8/10 |
heinäkuu 13, 2014
Yliluonnollinen kauhu kirjallisuudessa käsittää H. P. Lovecraftin esseen kauhukirjallisuuden historiasta aina 1700-luvulta 1920-luvulle saakka. Varhaisessa kauhukirjallisuudessa ajan hengen mukaisesti tarinat sisältävät kauhun ohella ...