Carmilla ja muita kertomuksia

@ Sheridan Le Fanu
Carmilla ja muita kertomuksia (Savukeitaan kauhuklassikot #1) - Sheridan Le Fanu 7.40   10

Suomentanut Timo Hännikäinen. Nidottu.

Sisällys:

• Vihreää teetä (Green Tea, 1872)
  • Carmilla (Carmilla, 1872)
  • Selonteko oudoista häiriöistä Aungier Streetillä (An Account of Some Strange Disturbances in Aungier Street, 1851)
  • Lapsi joka lähti haltijatarten matkaan (The Child That Went with the Fairies, 1870)

Irlantilainen Sheridan Le Fanu (1814–1873) on yksi merkittävimmistä viktoriaanisen ajan goottilaisten kauhu- ja mysteerikertomusten kirjoittajista. Hänen vaikutustaan voi verrata amerikkalaiseen aikalaiskirjailija Edgar Allan Poeen. Hän kirjoitti useita romaaneja ja pienoisromaaneja, mutta kenties parhaiten hänet tunnetaan novelleistaan.

Le Fanun kertomusten teho ei perustu shokkiefekteille, vaan pikemminkin hienovaraiselle tunnelman ja jännitteen rakentamiselle. Hänellä on tapana jättää tarinan merkittäviä yksityiskohtia avoimeksi, selittämättä. Mysteeri rakentuu monitulkintaisuudelle: oudot tapahtumat saattavat olla yliluonnollisia, mutta myös luonnollinen selitys on mahdollinen.

Timo Hännikäisen suomentama valikoima sisältää neljä Le Fanun pitkää novellia. Mukana on kirjailijan tunnetuin kertomus ”Carmilla”, joka on vaikuttanut suuresti myöhempään vampyyrikirjallisuuteen, kuten Bram Stokerin Draculaan, ja se on myös filmattu useasti. Tarinan tunnetuin elokuvamukaelma on Carl Theodor Dreyerin klassinen Vampyr (1932).

Risingshadow arvostelu :: Juha Salmi (Dragan)

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu helmikuu 20, 2012 (Savukeidas)
Tietoja muokattu maaliskuu 31, 2017

Savukeitaan kauhuklassikot -kirjasarja

Sarja sisältää 5 pääteosta ja yhteensä teoksia 5 kpl.

Carmilla ja muita kertomuksia (Savukeitaan kauhuklassikot #1) 7.40   10
Yliluonnollinen kauhu kirjallisuudessa (Savukeitaan kauhuklassikot #2) 7.22   14
Minä pelkään: Venäläistä kauhua ja mystiikkaa (Savukeitaan kauhuklassikot #3) 7.00   7
Udolpho (Savukeitaan kauhuklassikot #4) 5.00   8

Kirja-arviot 330
Viestit 962
lokakuu 27, 2012
8 / 10

Carmilla ja muita kertomuksia aloittaa Savukeitaan kauhuklassikko sarjan. Kyseessä on pieni pokkari ja sisältää suomentajan Timo Hännikäisen esipuheen ja neljä novellia. Tunnetuimmat kertomukset Carmilla ja Vihreää teetä on jo aiemmin suomennettu, mutta siitä on aikaa. Carmillassa on wanhan kauhutarinan viehätystä. Se on kertomus vampyyrinaisesta, joka kietoo pauloihinsa toisen nuoren neidon. Vihreää teetä kertomuksessa kuvataan skitsofreenisen mielen kokemaa piinaa. Selonteko oudoista häiriöistä Aungien Streetillä on kummitustarina. Kokoelman päättää surullissävytteinen satu Lapsi joka lähti haltijatarten matkaan. Tällä kertaa pidin erityisesti tästä viimeisestä tarinasta. Kokoelman sisältö on varsin hyvä, mutta olisin toivonut sen sisältävän laajemmin Sheridan le Fanun tuotantoa. Toivottavasti Savukeitaalla on mahdollisuus jatkaa kauhuklassikko sarjaansa.

Arvosanat 37
Viestit 0