Nefilit

Nefilit

Åsa Schwarz
Julkaistu: tammikuu 20, 2012 (Karisto)
Alkuperäinen nimi: Nefilim
Tyylit: fantasia, jännitys
Avainsanat: enkelit

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Sirkka-Liisa Sjöblom. Sidottu, kansipaperi.

Langenneita enkelitä ja ympäristöaktivismia sähäkässä trillerissä

19-vuotias Nova Barakel on suoran toiminnan ympäristöaktivisti, ja vaikeuksissa. Joku yrittää tehdä hänestä syntipukkia ympäristövastuuttomasti toimivien yritysten johtajien murhiin. Lisäksi Nova on vakuuttunut, että hänen huippujuristiäitinsä äskettäinen kuolema ei ollut tavallinen auto-onnettomuus. Mikä on tuntematon Friends of Nephilim -järjestö, joka saa puolet äidin jättämästä miljoonaperinnöstä, ja mistä rahat ylipäänsä ovat peräisin? Miksi murhien yhteydessä toistuvat viittaukset vedenpaisumukseen? Vastausten etsiminen vie poliisia pakoilevan Novan raamatullisten salaisuuksien ja oman kipeän menneisyytensä äärelle.

Nefilit yhdistää taitavasti polttavan ajankohtaisen ympäristöteeman ja häikäilemättömät kapinalliset enkelit, nefilit. Teos on hengästyttävän vauhdikas, varmaotteisesti kirjoitettu trilleri: Åsa Schwarz tietää mistä kirjoittaa, oli kyse sitten ympäristöstä, juutalaisesta mytologiasta, tietoturvasta tai Tukholman kauniista vanhastakaupungista.

Åsa Schwarz (s. 1973) on kirjailija ja tietoturvakonsultti. Nefilit on hänen kolmas teoksensa ja ensimmäinen, joka on suomennettu. Schwarz asuu miehensä ja kahden lapsensa kanssa Tukholmassa.

(muokattu 30.03.2017)

Pendragonin legendaRadiosalapoliisit kuoleman kynnykselläEliminaatio (Death Note, #10)Mustaa (Kehä, #1)Peto (Mustan tikarin veljeskunta, #14)

Sapfo avatar
2.0
Enkelimystiikka on päivän sana, kaikkien vampyyrien ja ihmissusien jälkeen. Se on uusi tapa etsiä ja saada "sitä jotakin". Takakannen luettuani odotin innolla saada avata etukansi ja iskeä kynteni kirjaan. Puolessa välissä into oli loppunut. Missä ovat nefilit? Kirjaa lukiessa odotti ja odotti sitä suurta kohokohtaa, jota ei tullut, viimeiset sivut olivat olleet jo niin ennalta arvattavissa että, jopa odotin kirjan loppua. Schwartz osaa Tukholman kadut kuin omat taskunsa ja ... (lisää)
Ara avatar
2.0
Yhdyn rudi92 kommenttiin siitä, että kirja oli pettymys. Aihe on hyvä, ja siitä saisi aikaiseksi todella hyvän kirjan, mutta toteutus ei tee oikeutta aiheelle. Hahmona Novasta ei oikein saa kunnolla selvää, hänen ajatuksiaan tai luonnettaan ei selvitetä mitenkään syvemmin, vaan kaikki on hyvin pinta puolista. Häneen ei pysty samaistumaan. Lisäksi kirjassa isoon rooliin nouseva ilmastonmuutos vie tilaa itse juonelta ja hahmoilta. Välillä tuntui kuin lukisi Greenpeacen ... (lisää)
rudi92 avatar
1.0
Pettymys isolla P:llä. Juoni oli hyvä, mutta toteutus oli aika paska. Nova oli jotenkin outo hahmo, joka jäi kylmäksi. Ja eniten mua häiritsi se, että musta tuntu, kun Nova olisi ollut huomattavasti vanhempi mitä 19. Kuitenkin muissa sarjoissa, kuten Langennut enkeli, Varjojen kaupungit jne. niissä päähenkilö vaikuttaa sen ikäiseltä mitä on. Nova taas ei. Eräs asia mikä häiritsi myös oli kirjan raamatullisuus. Sitä oli ihan liikaa mun makuuni. Muutenkin kirja oli outo ja jotenkin huonosti kirjoitettu. En sitten tiedä johtuiko se suomennoksesta.
Breza avatar
Pidin todella paljon kirjasta. Ei ollut sellainen kirja jonka ajattelin ensimmäisenä olevan mutta ei tää huonokaan ollut. Kirja eteni minun makuuni hyvin ja vähän koukuttikin.
Nage avatar
2.5
Ihan näin alkuun että eikös kirjan päähenkilön pitänyt olla Nova eikä Amanda? Kuten muutkin ovat sanoneet idea oli kiva, mutta toteutus oli jotenkin mitään sanomaton joka ei edes paneutunut niihin nefileihin lähes ollenkaan. Amanda oli ehkä ainoa kiva hahmo koko kirjassa, muista ei saanut oiekin mitään kuvaa. No tulipahan tämäkin luettua...
Dyn avatar
Jännittävä ja viihdyttävä dekkari, joka tempaisee mukaansa! Enkeleillä ei mässäillä liikaa, mikä on minusta vain hyvä asia - kirja toimisi ihan ilman suurempia yliluonnollisia elementtejäkin. Tukholman historiaan viittaavat pätkät olivat hyvin viihdyttäviä. Koko arvosteluni ilmestynee Tähtivaeltajassa 2/2012.
Uusin jäsen: ArunaK