Alkuteos ilmestynyt 1971. Suomentanut Laura Nieminen. Kansi: Juhani Jokinen. Nidottu.

Kapteeni Oswald Bastable kertoo hämmästyttävän tarinansa siitä kuinka hän vuonna 1903 maanjäristyksen myötä siirtyi vuoteen 1973. Tulevaisuuden maailmassa on jatkunut pitkä rauhan aikakausi ilman vallankumouksia. Suurvallat pitävät yllä siirtomaavaltaansa ilmalaivakalustoillaan, mutta vasemmistoradikaalit aloittavat sodan niitä vastaan kenraali Shaw’n eli Ilmojen sotaherran johdolla.

Michael Moorcockin Ilmojen sotaherra kertoo mukaansatempaavalla tavalla vaihtoehtohistoriasta, jossa sekä ilmalaivat että tietotekniikka ovat erittäin pitkälle kehittyneitä. Maailma elää utopiassa, jonka taustalla on kumminkin rasismi ja kolonialismi. Tällä romaanilla on merkittävä sijansa tieteiskirjallisuudessa, koska se on steampunkin edelläkävijä.

Kirjan arvosteluja:

”Teos on näennäisen yksinkertainen ja jopa alleviivaava eikä välttämättä kovin tärkeä kirjailijan laajassa kokonaistuotannossa, mutta erinomaisen nautittava se kyllä on, varsinkin jos osaa arvostaa taidolla ja kiitettävän tunnollisesti reprodusoitua sadan vuoden takaista kerrontatekniikkaa. – Juhani Hinkkanen, Portti 1/2013

Ilmojen sotaherra on perusvinkeää luettavaa, jonka kevyt juonikuvio on päällystetty kiehtovalla vaihtoehtohistorialla sekä osuvalla yhteiskunnallisella ajattelulla. Ja mikäs sen mukavampaa. – Toni Jerrman, Tähtivaeltaja 3/2013

Arvona kirjalle

Arvosanalla: 7.16/10
Arvosanoja: 44
Tietoja päivitetty 04.07.2018

Kirja-arvioita

8/10 - chocolate (15.04.2013)
En ole itse aiemmin lukenut kovin paljon vaihtoehtohistoriaa, joten lähdin lukemaan Ilmojen sotaherraa uteliaana ja kiinnostuneena. En joutunut pettymään. Pidin siitä, että kirjassa on aitoa seikkailun meininkiä. Kerronta on aika ... Lue lisää
8/10 - Emelie (07.12.2015)

Olin kuullut paljon kehuja tästä kirjasta ja tartuin teokseen odottavalla mielellä. Enkä pettynyt, mainio lukukokemus, jonka ahmaisin kerrasta ja jäin kaipaamaan lisää.

Tällä kirjalla oli mieltä kutkuttava nimi, Ilmojen ... Lue lisää