Vedeeran taru (Vedeera, #1)

Vedeeran taru

Jarkko Tontti
Julkaistu: syyskuu 14, 2012 (Otava)

Tyylit: fantasiasatufantasia, lapset
Avainsanat: kotimainen, lasten luku-varkaus -palkinto

Kannen kuva: Heli Hieta. Sidottu.

Haltijatyttö Vedeeran ja ihmispojan kielletty ystävyys joutuu koetukselle, kun Vedeera valitaan tärkeään tehtävään

Varo ihmisiä, pysy poissa heidän mailtaan, älä koskaan luota heihin. Näin Vaahterametsän haltijavaltakunnassa asuvalle Vedeeralle on opetettu niin kauan kuin hän muistaa. Lempipaikassaan joen rannassa hän kuitenkin tapaa ihmispoika Korilin, ja nuoret ystävystyvät.

Haltijoiden ja ihmisten suhteita kiristää arvokas helmisimpukkalöytö. Se kenelle simpukkasaari rikkauksineen kuuluu, ratkaistaan kilpa juoksulla vuoren huipulle. Sekä haltijoiden että ihmisten keskuudesta arvotaan yksi nuori edustamaan omaa maataan. Haltijoiden kuningatar vetää esiin Vedeeran nimen, ja äkkiä tytön käsissä on haltijavaltakunnan tulevaisuus.

Mutta kehen voi luottaa, ja kenen puolesta taistella? Uskaltaako Vedeera toimia vastoin oppimiaan sääntöjä, jos tuntee ne vääriksi?

Muokannut Jussi (30.06.2018)

Lumous (Tähtisilmät, #3)Kirous (Tähtisilmät, #2)Prinssi Ahava ja riipuksen arvoitus (Patarania, #1)Alice PeilintakamaassaMörkövahti

Helinä avatar
Kirja oli ihan hyvä minun mielestäni. Tähtien määrä olisi ollut 4,5 mutta koska sitähän ei tässä nyt voida laittaa, on minun tyytyminen viitoseen. Muuten hyvä, mutta aika mitään sanomaton, jonkin ajan kuluttua en varmaankaan muista koko kirjaa. Kuitenkin kokonaisuudessaan hyvä kirja, mutta en välttämättä ihan 14-vuotiaille suosittelemaan, koska itse olen 12-vuotias, eikä kirja hirveästi kiinnostanut.
Li avatar
Todella hyvä ja opettavainen tarina ennakkoluulojen voittamisesta. Pieni miinus juonen ennalta-arvattavuudesta. Jos kirjailija päättää kirjoittaa jatko-osan lukisin sen oikein mielelläni. Kirja ei välttämättä enää 15 vuotiaana kiinnosta, mutta nyt se on minun top 10 -listalla.
Salla Huhtasalo
Uusin jäsen: Jambaxa