Tapaaminen Elämän kanssa

@ Cecelia Ahern
Tapaaminen Elämän kanssa - Cecelia Ahern 8.44   45

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Terhi Leskinen. Sidottu.

MITÄ SINÄ KERTOISIT OMALLE ELÄMÄLLESI TAVATESSANNE?

Lucy Silchesterillä ei mene hyvin. Hänen elämänsä rakkaus jätti hänet, ja hän sai potkut unelmatyöstään. Lucy välttelee ystäviään, vihaa uutta työtänsä ja asuu pienessä vuokrakämpässä vain kissa seuranaan. Hänen elämänsä perustuu valheisiin: hän valehtelee työstään ja työssään, ystävilleen, vanhemmilleen, kaikille – eikä halua kenenkään näkevän, kuinka onneton hän oikeasti on.

Kaikki muuttuu, kun Lucy saa kutsun tapaamiseen oman Elämänsä kanssa. Yllätys on suuri, kun Lucysta kaiken tietävä Elämä osoittautuu nuoreksi mieheksi, jolla ei myöskään mene kovin hyvin. Lucyn ja Elämän yhteinen taival ei ala lupaavasti: jokaisesta valheesta, jonka Lucy elämästään kertoo, hänen Elämänsä kertoo muille jonkin totuuden. Lucy ei voi enää vältellä omaa elämäänsä ja kipeidenkään totuuksien kohtaamista.

Koskettava, hauska ja osuva Tapaaminen Elämän kanssa kertoo mitä tapahtuu, jos jättää elämänsä huomiotta ja antaa periksi. Ahernin ainutlaatuinen taito yhdistää arkinen ja taianomainen ihastuttaa joka kerta.

"Yksi Ahernin parhaista kirjoista... Hauska ja koskettava kirja, jolla on tärkeä sanoma." – Daily Express

Kirja julkaistu syyskuu 28, 2012 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi 'The Time of My Life'
Lahja 6.50   8
Suoraan sydämestä 7.58   7

Poison Girl
tammikuu 6, 2016

Kirja on todella hauska ja viihdyttävä, ja vaikka hömppää onkin, tekstiin piti silti keskittyä. Välillä tuntui, että kirja on liian omituinen ja olisin halunnut tietää lisää Elämävirastosta ja kuka Lucyn Elämä oikeastaan on. Mistä hän on tupsahtanut maailmaan ja hengaileeko hän muiden ihmisten Elämien kanssa? (ajattelen liian vaikeasti) Kirjan sanoma on järkevä ja se kerrotaan hauskalla tavalla. Kyllä kirjan lukemisen jälkeen omaa elämää arvostaa rahtusen enemmän.

Mirelle
kesäkuu 18, 2015

Hömppäähän tämä oli, mutta pitkästäaikaa hyvänlaatuista. Juoni oli erikoinen ja kekseliäs ja sitä luki hyvillä mielin. Kirja kertoi realistisesti ihmisten elämästä ja luonteista, eikä kehittänyt mitään kuvitelmaa täydellisistä ihmisestä ja täydellisestä maailmasta. Pidin myös siitä, ettei päähenkilöistä päässyt ihan heti perille vaan joutui vähän miettimään heidän tarkoituksiaan.

lonelydragon
helmikuu 22, 2015

Hauska, vauhdikas ja vähän ennalta arvattava mutta toimii silti hyvin. Luin kirjan yhdessä hujauksessa. Kirja oli vähän Bridget Jones-tyylinen ja tykkäsin siitä, että tapahtumapaikkana oli Irlanti. Suosittelen!

Radioactive
huhtikuu 18, 2014

Kirja oli hauska ja ihana. Heti kun olin lukenut kirjan luin sen uudestaan! Se vaan on niin ihana! Joten kannattaa lukea;)

Estel
huhtikuu 2, 2014

Tämä oli oikein hauska kirja, pidin kovasti ideasta, jossa elämä konkretisoitiin käsitteenä ja elämälle oli annettu persoona. Mitään erityisen koskettavaa tässä ei ollut, (olen viime aikoina tavoitellut nyyhkykirjoja huonolla menestyksellä), huumoria kylläkin. Suosittelen kyllä ehdottomasti :)

Lilli
helmikuu 5, 2014

Satuin näkemään opuksen cittarin pokkarihyllyssä ja muistin että oli saanut täällä hyviä arvosanoja lukijoilta, joten ostin tämän omaksi. Oli kyllä hienoinen pettymys, siihen nähden että oli saanut muilta tosi hyviä arvosanoja. En ole aiemmin lukenut kyseisen kirjaillijan teoksia. Kirja oli kyllä kivasti kirjoitettu, joitain kohtia sai ihan ääneen nauraa, mutta silti, mielestäni tarina ei ollut kummoinenkaan. Odotan aina että kirja tempaa mukaansa ja tulee se ns. ahmimisreaktio, mutta tässä sitä ei tullut. Muutenkin koko "elämävirasto" -ajatus oli vähän pliisu. Mutta ei tässä isompaa vikaa ollut, pikkaisen tylsä vain minun makuuni.

Katjuska
lokakuu 30, 2013

Aivan mahtavan upea kirja!! Tykkään Ahernin kirjoitustyylistä, koska kirjan henkilöt EIVÄT ole ärsyttävän kilttejä ja täydellisen upeita, vaan perus ihmisiä, joilla on omat normaalit ärsyttävät puolensa. Pidin Tapaaminen elämän kanssa-kirjan ideasta: Lucy väittää olevansa onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä, vaikka hän asuu surkeassa asunnossa kissa seuranaan, valehtelee KAIKILLE, eikä yritä parantaa ystävyyssuhteitaan. Sitten hän tapaa oman Elämänsä, joka osoittautuu ärsyttäväksi mieheksi ja kaiken lisäksi hän tietää Lucysistä kaiken. Elämän vuoksi Lucyn on hiljalleen päästettävä irti menneestä ja lopetettava valehteleminen. Aluksi Lucy yrittää olla välittämättä Elämästä, mutta se osoittautuu erittäin vaikeaksi; Elämä seuraa Lucya joka puolelle ja aina kun Lycu valehtelee Elämä kertoo puolestaan yhden totuuden Lucyn elämästä. Kirjalla on aivan mahtava juoni ja tarina!

Kirjaneito
heinäkuu 2, 2013

Tapaaminen elämän kanssa on napakymppi. Se on taattua Ahernin laatua, kepeähkön ja siirappisen pinnan alle kätkeytyy todellinen sanoma. Oman elämänsä murheita ja huolia ei voi paeta loputtomasti, joskus on paljastettava miltä itsestä tuntuu ja korjattava asiat. Valheilla ei pitkälle pötkitä. Lucy Sichester on laiminlyönyt elämäänsä. Hän valehtelee kaikesta ja kaikille, elää valheiden verkossa. Silloin hän saa kutsun keskusteluun Elämänsä kanssa. Eikä Elämä ole kuka tahansa, se on nuori mies, jolla ei mene sen paremmin kuin Lucylläkään. Elämä alkaa paljastaa Lucyn valheita; aina kun Lucy valehtelee, hänen Elämänsä kertoo jonkun totuuden. Jo perusjuoni tempaa mukaansa. Mitä jos tapaisit oman elämäsi? Millainen hän olisi? Lucyn elämä voi paremmin tai huonommin, riippuen siitä mitä Lucy tekee. Ja kukapa meistä ei haluaisi pientä juttutuokiota Elämänsä kanssa? Ahernin huumori ja hauskat henkilöt saavat niin ikään hykertelemään. Lucy on hersyvän hauska päähenkilö, joka on sanavalmis tilanteessa kuin tilanteessa. Perhepäivällisillä ei säästy kukaan! Tapaamisessa elämän kanssa oma tärkeä roolinsa on myös näennäisen tavallisilla asioilla, kuten matonpuhdistusfirmalla. Ahernia lainaten: "Joskus väärä numero voi olla oikea numero." Vaikka loppuratkaisu ei yllätyksellisyydellään päätä huimaa, kirjan voi sulkea tyytyväisenä. Tapaaminen elämän kanssa on ajatksia herättävä hyvänmielen kirja.

Riley Charlotte
tammikuu 1, 2013

Aivan ihana kirja! Alku oli vähän tylsähkö mutta loppua kohden vain parani. Kirja oli ihana pitkä vaikka luinkin sen lähes päivässä. Kerronta oli sujuvaa ja rentoa. Lucy oli aika hauska persoona ja sen letkautuksille sai välillä nauraa mutta joskus se oli tosi raasu. Kirja oli aivan huippu, opettavainen ja loppui tosi kivasti eli viiden tähden kirja!

Nafisan
joulukuu 13, 2012

Kyseessä ei ole aivan tavallinen chick lit, sillä Elämä on kirjassa todellinen hahmo. Teos on toki kevyttä luettavaa, vaikka Ahernin loistavan huumorin takana piileekin kylmä totuus. Luin tämän hiukan tuhdimman kirjan hetkessä, sillä juoni vie mukanaan. Teosta voi siis suositella heillekin, jotka laillani välttelevät chick litiä. Sympaattinen kissa saa pisteitä.

skye
marraskuu 30, 2012

Pidän todella paljon Ahernin kirjoista, mutta tämä on niistä paras ! kirja oli viihdyttävä,koskettava ja tämä kirja pistää kyllä miettimään elämää. Suosittelen kirjaa aivan kaikille !

lokakuu 28, 2012

Kirjan idea kuulosti niin jännältä, joten siksi tämä tuli varattua kirjastosta. Olen aiemmin lukenut Ahernin Tyttö peilissä - kirjan, mutta tämä kyllä ohitti sen opuksen kirkkaasti. Alku tuntui vähän tahmealta, mutta pian huomasin uppoutuneeni kirjan maailmaan täysin. Lucy on saamattomalla tavallaan hauska persoona, jonka elämä on ollut alamäkeä jo jonkun aikaa. Hän yrittää selvitä päivästä toiseen helpolla joskaan ei kauhean viisaalla tavalla. Ahern on kyllä todella käyttänyt mielikuvitustaan kirjoittamalla tämän kirjan, jossa aivan mahdottoman tavalliseen tarinaan on saatu ripaus taikaa. Lucy tapaa ensimmäistä kertaa oman Elämänsä, joka on rähjääntynyt mies. Parivaljakolla on ongelmia saada suhteensa toimimaan, mutta pikkuhiljaa Lucy alkaa oppia elämän tarkoituksen. Hän painii samanlaisten ongelmien kanssa kuin kuka tahansa muukin polultaan eksynyt sielu, mutta ymmärtää ajan kuluessa arvostamaan yhä enemmän elämäänsä. Kirja on opettavainen, tosipohjainen ja hyväntahtoista huumoria ja sarkasmia pursuileva teos, joka antaa lukijalleenkin miettimisen aihetta. Tämä on kirja, jonka jokaisen pitäisi lukea elämänsä aikana.