Rubiininpuna (Rakkaus ei katso aikaa, #1)

Rubiininpuna

Kerstin Gier
Julkaistu: heinäkuu 26, 2012 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: Rubinrot
Käännetty englanniksi: Ruby Red

Tyylit: fantasia, romantiikka, nuoret
Avainsanat: aikamatkustus, elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Riitta Virkkunen. Sidottu.

ROMANTTINEN AIKAMATKASEIKKAILU ALKAA

Gwendolyn on tuiki tavallinen 16-vuotias lontoolaistyttö, mutta hänen perhetaustansa on jotakin aivan muuta. Joillakin Gwenin sukulaisista on aikamatkaajan geeni, ja hänen sukupolvessaan geeni on hänen nirppanokkaisella serkullaan Charlottella. Koko suku odottaa herkeämättä, koska Charlotten ensimmäinen matka menneisyyteen koittaa. Gwendolynin arki on Charlotten tarkoin vartioidun elämän rinnalla melko tavallista, kunnes hän yhtenä päivänä saa huimauskohtauksen ja hetken päästä huomaa olevansa entisaikojen Lontoossa. Aikamatkageeni onkin piillyt Gwendolynin perimässä!

Osa kateellisista sukulaisista ei tahdo uskoa, että Gwendolyn on valittu osaksi vuosisataista kohtalonyhteyttä, kahdentoista jalokiven ketjua, mutta yhtä kaikki häntä aletaan salaisen veljeskunnan toimesta valmistella tuleviin aikamatkoihin, joilla hän täyttää mystistä tehtävää ikätoverinsa, samaista aikamatkageeniä kantavan komean mutta raivostuttavan Gideonin kanssa.

Kerstin Gierin romaanitrilogia on ollut huikea kansainvälinen menestys. Rubiininpuna oli Der Spiegel -lehden bestseller-listalla 52 viikkoa, ja trilogiaa on myyty saksassa yli miljoona kappaletta. Kirjasarjan käännösoikeudet on myyty 25:een maahan, ja siitä on tekeillä elokuva.

Muokannut Jussi (13.02.2016)

Vain puoliksi kuningas (Särkynyt meri, #1)Kätkijät (Kätkijät, #1)Sirppipyörre (Takeshitan kintereillä, #2)Patricia ja PekAthenen merkki (Olympoksen sankarit, #3)

HourglassEyes avatar
Hyvin toimiva teinifantasia romaani aikamatkustamisesta ja siihen liittyvistä mysteereistä. Sisältää kaiken tarvittavan tämän tyyliseen kirjallisuuteen eli uuden idean (aikamatkustamista ei ole vielä paljon käsitelty nykyisessä fantasia buumeissa), teini-iän ongelmat ystävistä vihollisiin ja tietysti romantiikkaa. Kirja jää juonellisesti niin kutkuttavaan paikkaan, että seuraavia osia, Safiirinsini ja Smaragdinvihreä jää odottamaan malttamattomana. Ainoana huonona puolena ... (lisää)
Akvaariokala avatar
4.5
Pidin tästä kirjasta. Oli mielenkiintoista lukemista, vaikka alussa olinki ennakkoluuloinen kirjan suhteen. Monesti sai pidätellä naurua tai tuntea myötähäpeää päähenkilön puolesta!
Pikku Nälkä avatar
Kirja alkoi mielenkiintoisesti ja oli kaikin puolin erittäin lupaava. Toki vauhtiin päästiin jokseenkin hitaasti ja Gideon esiteltiin mielestäni aika myöhäisessä vaiheessa, mutta sen nyt vielä voi antaa anteeksi. Mutta ottaen huomioon, että kyseessä on trilogia ja ilmeisesti lopunkin aikaa tullaan pyörimään samojen aiheiden ympärillä, kerrottiin tässä osassa aivan liikaa. Monia asioita saattoi arvailla liian aikaisessa vaiheessa, ja kirjailija päästi lukijat aivan liian ... (lisää)
CCrystal avatar
Ihanan erilainen fantasiakirja, pitkästä aikaa tarina, jota lukee sellaisella kutinalla, ettei malta lopettaa (ja joka ei siis ole mustan tikarin veljeskunta-eikä sookie stackhouse-sarjan kirja) :) Jotenkin tämä vaan iski! Ja niin jännään kohtaankin vielä jäi, etten tiedä miten maltan odottaa seuraavaa osaa..:)
Anneliana avatar
4.5
Nauran vieläkin tätä arvostelua kirjoittaessani, niin uskomaton kirja oli kyseessä. Juoni oli ihan eri maata kuin kaikki ihmissusi ja vampyyri hömpötykset. Ajassa taaksepäin matkustaminen ja historia oli niin uskomattoman viihdyttävää, kun kertojana on joku Gwendolynin kaltainen hahmo. Kirja on täynnä huikeita kohtauksia ja juonin tahti etenee tasaisesti jokaisen sivun myötä! Tätä lukukokemusta vaalin ikuisesti!
Kastehelmi avatar
Ehdottomasti yksi parhaista kirjoista, jotka koskaan olen lukenut! Olen lukenut Rubiininpunan nyt kolme kertaa ja nauran edelleen samoille hauskoille huumorinpätkille, jotka kirjaan on taitavasti sekoitettu. Gwendolyn on todella hyvä kertoja ja Gier on luonut juonen, joka pitää otteessaan kirjan loppuun asti. Suosittelen ehdottomasti kaikille, jotka pitävät kirjoista, joissa on hieman huumoria ja rakkautta.
Vanellope avatar
4.5
Rakastin tätä kirjaa! Tosin vähän väliä liian tylsä eikä jaksaisi lukea, mutta kirjan lopussa aloin itkemään, en vain kestänyt sitä kuinka ihana tämän kirjan loppu oli ❤ Kirjassa on hyvä juoni ja hyvin kuvailtu
NinjaKoala avatar
En pidä kannen piirroksista, eikä takakansitekstikään houkuttele. Kuitenkin erään kerran kirjastossa tämä lähti mukaani. Rakastuin kirjaan heti ensimmisillä sivuilla. Gwendolyn on mahtava kertoja. Nauran yhä lukiessani, vaikka olen lukenut kirjan useita kertoja. Ainut häiritsevä asia kirjassa oli "Voi räkä!" -ilmaisu. Se ei kuitenkaan ponnahda esiin koko ajan, joten sen kestää. Lukujen välissä olevat Saint Germainin kreivin salakirjoitukset ja otteet "Vartijoiden ... (lisää)
Gwenny avatar
4.5
Rrrrakastan tätä! Jäin koukkuun heti ekasta sivuta alkaeen! Sen varmaan huomaa käyttäjänimestäkin...
Mystinen tyttö avatar
Taas kerran, yksinkertaisesti täydellistä! Luin Gierin Rubiininpunan neljänteen kertaan. En voi muuta sanoa kuin täydellistä! Luulisi, että näiden lukukertojen jälkeen kirja olisi muuttunut tylsemmäksi tai liian ennalta tiedettäväksi. Päin vastoin. Pystyin vain ahmimaan kirjan alusta loppuun! En tiedä mikä tässä minua kiehtoo, mutta jokin tekee tästä vain niin täydellisen, ettei mitään rajaa. Kirjaan oli kuin olikin piilotettu huumoria, mikä sai minut hymyilemään ... (lisää)
Yö (Eit) avatar
Mielestäni ihan hyvä kirja. Kirjailia käytti melko useasti ilmausta; "Niin tai näin...". Kirja eteni melko hitaasti, mutta oli siitä huolimatta hyvin mielenkiintoinen. Suosittelen kirjaa lämpimästi muollekkin. Sitten vain seuraavaa kirjaa lainaamaan kirjastosta :)
rahanpesukarhu avatar
Aloitin lukemaan kirjaa sillä mielellä että "luetaan nyt tämä eka osa, ehkä tää on ihan okei", mutta yllätyin positiivisesti kun valvoin lukemassa tätä koko yön. Plussaa siitä, että entisten aikojen vaatteita oli kuvailtu tarkasti, kiinnosti ainakin minua, joka on ollut koko nuoruusiän kiinnostunut eri aikakausien pukeutumisesta. En malta odottaa, että saan hakea jatko-osat kirjastosta :)
inari avatar
I h a n a kirja. Rakastin tätä ja tulen rakastamaan muitakin osia. Suosittelen!
Zey avatar
4.5
Itselle kirja kansi aiheutti hieman epäilystä kirjan laadun suhteen (jotenkin vaaleanpunainen ei iskenyt), mutta kirjan aloitettuani epäilyt kyllä katosi. Mielenkiintoinen idea hauskoilla hetkillä höystettynä. Ehkä hieman ennalta arvattava juonen käänteissään, mutta se ei hirveästi haitannut menoa. Mikäli romantiikka epänormaaleissa oloissa kiinnostaa, niin tämä on kirja, johon on hyvä tarttua. Suosittelen.
Ruusy avatar
Tykkäsin kovastikin sujuvaa kirjoitusta hassuilla kommelluksillaan ja perhesiteiden selvittelyä. Normaalisti luen kirjoja joissa on pelkkää toimintaa mutta tykkäsin tästä vähän rauhallisemmasta. :) suosittelen
Lady_ avatar
Ensin kun lainasin tän kirjan olin silleen et: ei tää varmaa mikää hyvä oo, mut ei oo muutakaa... Pääsin kotiin ja aloin lukea kirjaa, seuraavaksi huomasin että kello on kymmenen ja että oon lukenut koko kirjan. Rakastuin Gideoniin! <3<3<3 Ihana sarja! R1kastan! LUKEKAAA!
Lilli avatar
Taidan olla aika lapsellinen ikäisekseni (kohta 28v), kun tykkään tällaisista hömppä nuortenkirjoista! :) Mutta siis tämä oli mielestäni yllättävän hyvä! Niinkuin muutkin ovat kirjoitelleet, kansi ei oikein herättänyt kiinnostusta, mutta hyvien arvosanojen vuoksi päätin kokeilla. Kuinka ollakaan, tarina onkin erittäin mukaansa tempaava, eikä kaikkia kortteja suinkaan paljasteta heti! Päähenkilö Gwendolyn on ajoittain vähän turhankin yksinkertainen, mutta tarinassa on ... (lisää)
BL avatar
Kaverini suositteli tätä minulle,joten päätin miellyttääkseni ksveriani lainata tämän kirjan kirjastosta sekä sen seuraavan osan Safiirinsini :n. Heti ensimmäiseksi kirjan kansi sai minua karttaamaan kirjan lukemista,joten se lojui psri päivää työpöydällä huoneessani. Heti, kun pääsin lukemaan kirjaa, jäin siihen koukkuun! Pari kertaa opettaja on jopa joutunut takavarikoimaan kirjan, koska en malttanut keskittyä tunnilla, vaan luin kirjaa. Noh, näin jälkikäteen harmittaa, ... (lisää)
Jossu89 avatar
Ihana kirja. En odottanut siltä paljoa ja siksi yllätyin siitä, kuinka paljon nautin sen lukemisesta. Aikamatkusttaminen on aina mielenkiintoista ja tässä siihen on yhdistetty mielenkiintoinen mysteeri ja kiinnostavat hahmot. Jatkoa on päästävä lukemaan mahdollisimman pian.
blackstar avatar
3.5
Kirjan pinkki väri sai karttamaan itseään ja on se jonkunaikaa pyörinytkin kirahyllyssä pölyttymässä. Kun sain sen mietin että tuleekohan tuota luettua koskaan ja pitäisiiköhän se suoraan antaa pikkusiskolle. Mutta kun sain kirjan kerran aloitettua, en sitä onnistunut laskemaan kädestä. Mukavan kevyttä luettavaa ja kerronaltaan toimivaa. Prologi jäi kutkuttamaan mieltä ja koko tarinan ajan mietti ketkä siinä olivat. Lopussa Lucyn ja Paulin suhde Gwendolyniin jäi mietityttämään ja koukutti etsimään seuraavan osan käsiinsä.
Idsku avatar
3.5
Kirja oli ihanaa kesäluettavaa ja se oli todella hauska. Gwendolyn oli jotenkin aivan ihana ja samaistuttava hahmo. Gideonista en oikeastaan paljon pitänyt. Loppu yllätti.
Nage avatar
Kirja oli ihan hyvä ja mielenkiintoinen luettava. Gwendolynin ja Gideonin suhde vain tuli ihan hatusta vetämällä lopussa, mutta ei se haittaa
BookSolder avatar
Kun ensinäkemältä katsoin kantta en ihan kiinnostunut. Tajusin kyllä että kyseessä on jokin aikamatkailusta kertova. Takakannesta sitten kiinnostuin, ja kirja löysi paikkansa minun pöydältäni! En voi oikein sanoa muuta, kuin että mielestäni mukaansa tempaava teini romaani, ja tietysti sitä romanssia löytyy!Jännitystä ei puutu, ja hahmoihin pystyy samaistua! Suosittelen!
The Big Bad Wolf avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Kirjaneito avatar
Päätin nyt sitten tarttua uudestaankin tähän kirjaan. (Oikeastaan luen lähes kaiken kahteen kertaan...). En muistanut tästä oikeastaan mitään muuta, kuin positiivisen yllätyksen tunteen kuultuani aika paljonkin parjausta. Ja kyllähän Rubiininpuna viihdytti toisellakin lukukerralla. Gwendolyn on aina tiennyt, että hänen serkkunsa Charlotte on tuleva aikamatkaaja. Koska puoli sukua muistuttaa tästä joka hetki, ei hänen mieleensä ole tullut edes epäillä muuta. Kun sitten käy ... (lisää)
DarkAngel avatar
4.5
Heh. Rakastin kirjaa niin paljon, että luin sen kahteen otteeseen. Päähenkilö oli erikoinen. Gideon tuli liian myöhään kuvioihin mutta ei se pilannut luku nautintoa... Kun luin jotain mikå liittyi Gideoniin olin kuin taivaassa :) Pääni sisällä kuvittelin hänet unelmieni prinssiksi. Haha. Rakastin kirjan loppua. Odotan kuin kuuta nousevaa seuraavaa kirjaa.
Jade avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
leppis avatar
Tämä kirja pääsi yhdeksi suosikeistani, koska se imaisi alusta lähtien mukaansa. Yksi kavereistani oli vinkannut sitä minulle, joten päätin aloittaa lukemisen. Niinhän siinä kävi että jo kahdessa tunnissa olin lukenut, ja koko loppupäivän henkilöhahmojen ajatuskiehkurat pyörivät mielessäni.
Iltaneth avatar
Tykkäsin kirjasta todella paljon, vaikka se pääsikin varsinaiseen juoneen todella verkkaisesti ja toinen päähenkilö tuli kuvaan vasta kirjan puolen välin jälkeen. Pidin juonenkäänteistä ja ideasta, mutta pari viimeistä sivua ennen epilogia olivat suoranainen pettymys. Päähenkilökaksikko olivat tavanneet vain kolme kertaa ennen tapahtumien tiivistymistä mikä on mielestäni auttamattomasti liian vähän. Kirjailija selkeästi yritti saada romaaniinsa romantiikkaa ennen kuin jättää sen pahasti kesken. Tämä verottaa arvostelustani yhden tähden.
coloureyes avatar
Kun luin ensimmäisen kappaleen, olin jo heti koukussa. Minulta veikin vain pari päivää ennenkuin olin lukenut koko kirjan Aivan mahtava, hyvin kirjoitettu ja hyvin kuviteltu. Odotan innolla seuraavaa kirjaa. Meni vähän sekaisin niissä sukulais asiaoissa, mutta eiköhän siitä pääse vähän paremmin jyville. Epäilyttää vain koko ajan Gideon, voiko häneen luottaa vai ei, ja onko hän oikeasti rakastunut päähenkilöön Gwendolyyn?
MintFirefly avatar
Kun aloitin kirjan tykästyin heti hauskasti kirjoitettuun tekstiin ja huumoriin. Päähenkilöt olivat aika normaaleja mutta tykästyin sivuhenkilöihin, varsinkin haamuihin... :) En meinannut pysyä henkilöiden nimissä alussa perässä, mutta onneksi huomasin kirjan takana olevan listan.Odotin juonelta paljon, ja petyin hieman kun se ei ollutkaan niin vauhdikas ja vaarallinen. Jäin kuitenkin hyvillä mielin odottamaan seuraavaa osaa.
rudi92 avatar
Kirja oli tosi hyvä ja mukaansatempaava. Se oli myös kivan erikoinen. Pidin kirjan päähenkilöistä, Gwendolynista ja Gideonista. Juoni ja kerrontatapa olivat tosi loistavia ja kirja saa minulta omaperäisyydestä paljon pisteitä. Odotan innolla sarjan toista osaa (voi, miksi aina kaikissa hyvissä kirjasarjoissa muut osat ilmestyy vasta monen kuukauden päästä?)
Q_Black avatar
Aloittaessani lukemaan tätä kirjaa, teksti hiukan tökkäili enkä meinannut päästä eteenpäin ollenkaan. Sitten sen alkukankeuden jälkeen huomasin, että tässä kirjassa onkin potentiaalia koko illan viihdyttäjäksi. En olekaan lukenut vielä pahemmin aikamatkustukseen liittyvää kirjallisuutta ja tässä se olikin kuvattu hyvin mielenkiintoisesti ja ymmärrettävästi. Tekstissä vilahtaa nykyaikaisen High School - elämän lisäksi vanhan ajan Lontoota sekä hiukan historian ... (lisää)
Uusin jäsen: Ksnsns