Toisaalla (Jäljellä/Toisaalla, #2)

Toisaalla

Salla Simukka
Julkaistu: syyskuu 22, 2012 (Tammi)
Tyylit: scifidystopia, nuoret
Avainsanat: kotimainen, topelius-palkinto

Kansi: Ea Söderberg. Sidottu.

Topelius-palkinto 2013 (yhdessä Jäljellä-teoksen kanssa).

Toisaalla on Jäljellä-kirjan hieno jatko-osa, palapelin täydentävä pala ja ratkaisun avain.

18-vuotias Samuel Järvi on varsinainen nörtin stereotypia: pojan yöt kuluvat tietokoneella pelaten ja päivät nukkuen. Kontaktit tyttöihin ovat jääneet vähäisiksi. Koulun loputtua hän ei tiedä, mitä tekisi. Yllättäen Samuel saa kuitenkin tarjouksen. Hänet pyydetään mukaan salaiseen projektiin, ja työstä maksetaan järkyttävän hyvin.

Projekti on täynnä yllätyksiä, mutta suurin yllätys on kuitenkin se, että Samuel rakastuu ensimmäistä kertaa elämässään. Kaikki muu menettää merkityksensä, kun Samuel päättää pelastaa unelmiensa tytön. Mutta kaipaako tyttö edes pelastajaa?

Toisaalla on hurja visio siitä, millaiseksi maailma voi kehittyä lähitulevaisuudessa. Se avaa Jäljellä-romaanin salaisuudet ja näyttää tapahtumat toisesta näkökulmasta. Toisaalla kertoo myös vanhempien ja lasten välisten suhteiden vaikeudesta ja aikuisten kyvyttömyydestä kohdata nuorten ongelmat. Ja ensirakkaudesta, joka on aina yhtä kiihkeää, kuohuvaa ja kaunista.

Kirjatraileri Youtubessa.

"Simukka on asettanut itselleen kovan haasteen ja tehnyt hyvää työtä. Toisaalla koukuttaa, kysymykset saavat vastauksia ja jännitys lisääntyy loppua kohden. – – Nuorille lukijoille suunnatut Simukan kirjat muodostavat tiiviin, yhtenäisen ja toimivan teosparin, joka kiinnostaa myös aikuisia lukijoita." – Maria Loikkanen, Savon Sanomat 25.11.2012

Muokannut Jussi (27.04.2017)

Pandemonium: Rakkaus on kapinaa (Delirium-trilogia, #2)Hiekkasotilaat (Routasisarukset, #2)Labyrintti (Maze Runner, #1)Paljaan taivaan alla (Paljaan taivaan alla, #1)Nälkäpeli: Vihan liekit (Nälkäpeli-trilogia, #2)

Luinwen avatar
2.0

Riippuen siitä pitikö edellisestä osasta vai ei, toinen osa on joko turha tai kiinnostava lukukokemus.

Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.fi/2017/02/kirja-arvostelu-salla-simukka-toisaalla.html

kesyrottafanitus avatar
En pitänyt tästä kirjasta niin paljon kuin edellisestä osasta, mutta ihan mielenkiintoinen ja helppolukuinen tämäkin oli. Kiva kirja, ei siinä mitään. Salaisuudet saivat selitykset ja tarina onnellisen lopun. Suosittelen lukemaan, sillä kyseessä on todella hyvä kirjapari.
Katjuska avatar
Tämä kirja antoi vastaukset edellisen osan jättämiin kysymyksiin. Tähän arvosteluun on vaikea kirjoittaa paljon tekstiä, koska periaattessa minä luin "saman" tarinan, mutta vain toisesta näkökulmasta. Oli mukava saada vastaus ihmisten "katoamiseen". Kun luin kirjaa koin niin sanotun "ahaa" hetken ja kaikki tuntui selvemmältä. Mainio jatko-osa Jäljellä kirjalle, suosittelen ehdottomasti lukemaan.
Nage avatar
3.5
Oli mukavaa saada vatsaukset toisen kirjan jättämiin aukloihin. Tämäkin oli ihan ok kiva vähän mitänsanomaton mutta lukihan nää nyt.
HourglassEyes avatar
3.5
Toisaalle kertoo Jäljellä kirjan tapahtumat uudestaan täysin eri näkökulmasta, mikä oli aika hauska idea ja antaa siinä sivussa vastaukset ykkösosasta jääneisiin kysymyksiin. Kirja meni alas yhdeltä istumalta, piti mukanaan ja eikä jäänyt jaarittelemaan turhia. Kevyttä ja nopsaa luettavaa.
Q_Black avatar
Ensimmäinen kirja ei oikeastaan herättänyt mitään erikoisempia tuntoja, mutta se loppui niin jännästi, että oli pakko tarttua tähän toiseen osaan. En oikeastaan osannut kauheasti edes päätellä mistä saattaisi olla kyse ennen kuin sain luettua kirjaa jokusen sivun eteenpäin. Jotenkin yllättävä käänne vaikkakaan ei kovin uusi idea. Tätä kirjaa lukiessa tuli sellainen olo, että haluaisi lukea ensimmäisen osan uudelleen, jotta pystyisi yhdistelemään asioita kun ei kaikkea ... (lisää)
Moonscat avatar
Luin kesällä sen ensimmäisen osan, Jäljellä, ja odotin tätä suurella mielenkiinnolla. Hetihän se piti lukea... Oli hienoa lukea tätä, kun muisti Emmin tunteita ja ajatuksia ensimmäisen kirjan aikana. Kirja todellakin vastasi ensimmäisen osan tärkeimpiin kysymyksiin, mutta toisaalta pidin kirjaa ennalta-arvattavana. Uskallan tätä silti suositella, varsinkin yhdessä Jäljellä kanssa.