Noaidin tytär (Noaidi-trilogia #1) - Essi Tammimaa 6.94   64

Sidottu.

”Äkkiä huomaan liikkuvia varjoja metsässä. Ne lähestyvät molemmilta puolilta. Sydämeni alkaa hakata. Näkyjeni laukkaavat sudet. Nyt ne vaanivat minua.”

Aura on oikeastaan ihan tavallinen 16-vuotias tyttö, yhtä asiaa lukuun ottamatta. Hän on alkanut nähdä näkyjä. Pahaenteiset näyt susista ja soturitartytöstä ajavat hänet kirjoittamaan tarinoita saamelaissoturittarista ja heidän maagisesta maailmastaan.

Kun tarinat julkaistaan kirjana, Aura huomaa, että hänen näkyjensä tyttö onkin täyttä totta, ja vihainen hänelle. Uhkaako hänelle käydä samoin kuin Risten-äidille, joka katosi metsien pimeyteen? Ja miten kaikkeen liittyy Maailman reunalla -bändin ihanan salaperäinen laulaja? Miksi Paju valitsi keikalla yleisön joukosta juuri Auran?

Noaidin tytär aloittaa tiheätunnelmaisen trilogian, jossa yhdistyvät jännittävällä tavalla saamelainen mytologia ja lukiolaistytön todellisuus.

Essi Tammimaa :: viestejä 4 kpl
Risingshadow arvostelu :: Iivari Koutonen (Iivari)

Kirja julkaistu elokuu 5, 2013 (Otava)

Tietoja muokattu maaliskuu 19, 2021

Omassa kirjahyllyssäni

Noaidi-trilogia -kirjasarja

Sarja sisältää 2 pääteosta ja yhteensä teoksia 2 kpl.

Tiheätunnelmainen trilogia, jossa yhdistyvät jännittävällä tavalla saamelainen mytologia ja lukiolaistytön todellisuus.

Noaidin tytär (Noaidi-trilogia #1) 6.94   64

Kirja-arviot 104
Viestit 96
toukokuu 26, 2016
5 / 10

Virkistävällä tavalla erilainen, mutta loppua kohden turhan kiirehtiväksi muuttuva kirja. Siinä Noaidin tytär pähkinän kuoressa.

Lue koko arvostelu täältä: http://haaveenakirjailijanura.blogspot.fi/2016/05/kirja-arvostelu-essi-tammimaa-noaidin.html

Marski
Marski
Arvosanat 28
Kirja-arviot 20
Viestit 56
lokakuu 29, 2015
4 / 10

Tää oli kyllä huono. Tavallisesti luen näin ohuen kirjan muutamasta päivästä viikkoon riippuen, paljonko mulla on aikaa. Mutta tässä meni vähän yli vuosi. Idea oli mielenkiintoinen, jopa hyvä. Toteutus oli sen sijaan heikko. Henkilöt olivat lapsellisia, rasittavia ja tylsiä. Toteutus oli ennalta-arvattava. Varsinaissuomalainen kielipääni ei tajunnut puoliakaan murre sanoista joita oli käytetty. Muutenkin välillä tuli fiilis, että häh. Kaiken kaikkiaan melko kehno mytologia kyhäelmä.

Lexei
Lexei
Arvosanat 141
Kirja-arviot 21
Viestit 57
lokakuu 19, 2015
6 / 10

Kirjan juoni ja tarina oli ihan mielenkiintoisia ja suorastaan hyviä, kirjoitus tyyli vastasi vahvasti nurtenkirjojen tyyliä.

Ruusy
Ruusy
Arvosanat 125
Kirja-arviot 66
Viestit 5
heinäkuu 26, 2014
7 / 10

Hyvä kirja sivut vaan vaihtu kun kirjaa ahmin tosi hyvää sujuvaa tekstiä. suosittelen

toukokuu 17, 2014
9 / 10

Kirja oli hyvä ja juoni oli arvaamaton! Seuraavaa odotellessa <3!

toukokuu 8, 2014
8 / 10

Hyvä kirja tää oli. Juoni oli minulla ainakin ihan arvaamaton. Lukiessa mieleen tuli paljon kysymyksiä, mutta ne selvisivät kirjan edetessä. Kirjan lukemisen aloittaminen kesti, koska takakannen teksti oli omalla tavalla houkutteleva, mutta ei sitten kuitenkaan. Etukansikaan ei oikein houkutellut, mutta jokin sai minut lukemaan tämän kirjan, ja olen oikein tyytyväinen lukemaani. Suosittelen lukemaan <3

tammikuu 25, 2014
9 / 10

Todella hyvä kirja. Kirja oli pakko lukea kerralla loppuun. Jatkoa odotellessa!

tammikuu 19, 2014
10 / 10

Mie tykkäsin todella paljon ja odotan innolla jo seuraavaa osaa. Nykyään ilmestyy melko paljon mytologiasta innoitusta ammentavia kirjoja ja jotkin ovat hirmu suosittuja. Miksihän tämä on sitten vähän tuntemattomampi?

tammikuu 6, 2014
8 / 10

Ihan hyvä kirja... Tykkäsin tosi paljon ideasta ja tarina oli muutenkin hyvä. Loppu oli vähän pettymys. Kirja alkoi todella jännästi mutta jotenkin loppu kyllä jäi vaivaamaan. Meinasin kyllä kaks seuraavaa kyllä lukea. Aika ohut kirja sai luettua todella nopeasti..

marraskuu 20, 2013
10 / 10

Rakastuin täydellisesti!!! Jään innolla odottamaan seuraavaa osaa. Tarina oli mukaansa tempaava ja kirjaa ei millään halunnut päästää käsistää. Pystyin samastumaan todella hyvin päähenkilöön. Suosittelen lämpimästi kirjaa!!

marraskuu 16, 2013
4 / 10

Pidän kyllä yleensä kaikesta mytologioihin liittyvistä fantasiakirjoista, mutta en tiedä, tämä oli pieni pettymys. En tiedä, odotinko tältä sitten paljon enemmän. Minun makuuni tämä oli jotenkin hitaasti etenevä ja tylsä, ja loppupuolella luin tätä hieman tylsistyneenä, niin menikö loppukin sen takia "piloille"? Lopusta jäi mietityttämään kaksi asiaa: Kuinka kauan Aura oli poissa kotoa ja susien koko. Kyllähän tämän luki, mutta ei noussut mitenkään minun suosikikseni. Ajattelin kuitenkin lukea uteliaisuudesta jatko-osat, koska yksi asia jäi kiinnostamaan minua, ja muutenkin, mistä tietää, jos ne vaikka on hieman parempia :)

syyskuu 25, 2013
8 / 10

Kirja oli mukava ja mielenkiintoinen luettava. Kirjassa oli välillä pari kohtaa jossa tuli sellanen olo että "häh?", mutta muuten se oli ihan ok. Jään kyllä odottamaan seuraavaa osaa ihan innolla!

elokuu 28, 2013
5 / 10

Tämän ainakin luki hetkessä! Kirja on melko ohut ja helppolukuinen joten ei tämän kanssa ainakaan tarvitse märehtiä. Tykkäsin suuresti kirjan aloituksesta jossa oli selvästi aistittavissa normaalin lukiolaisnuoren elämän kaikkine onnistumisineen ja epäonnistumisineen, ja jotenkin salaa toivoin, että koko juonikuvio olisi keskittynyt sen ympärille vaikka onhan se sanomattakin selvää ettei se nyt oikein ole mahdollista kun on kyse saamelaismytologiasta. Kirja oli musta alusta loppuun melko tasapaksu. Välillä tuntui, että lukiolais-tytön ja lappi-tytön osiot kirjoitti eri ihminen. Pariin kertaan joudun kelaamaan lukemaani taaksepäin koska jotkut asiat tapahtuivat aivan merkillisesti ja piti jäädä miettimään miten mikäkin juttu oikein menikään eli hiukkasen sekavuutta aistin muutamassa kohtaa. Aura oli melko erikoinen tyttö, johon pystyn joltain osin samaistumaan, mutta muut hahmot jäivät minulle todella etäisiksi koko kirjan ajaksi. Kyllähän tällä itseään viihdytti sen aikaa kun sivuja riitti, mutta ei tämä kirja oikein jaksanut ihastuttaa ainakaan minua. Jatko-osan mahdollisesti kuitenkin luen.

elokuu 27, 2013
7 / 10

Erikoisen mielenkiintoinen ja yllättävän viihdyttävä tarina näkyjä näkevästä lukiolaistytöstä ja komeasta rocktähdestä. En olisi uskonut, että kirja olisi niinkin hyvä. Tammisen tyyli kirjoittaa on virkistävää, aivan kuin aihekin. En ole kauheasti lukenut saamelaisuuteen viittaavia fantasiakirjoja, tai sitten en vain ole osannut etsiä sellaisia. Näin Varsinais-Suomalaisena oli mukava lukea kirjaa, jossa oli käytetty hieman erilaisempaa murretta. Jotkut sanoista tosin jäi pieniksi kysymysmerkeiksi mieleen, mutta suurimman osan "uusista" sanoista ymmärsin helposti. Kirja ei ehkä tulisi heti mieleeni jos joku asiasta jotain kysyisi. Siinä mielessä kirjasta ei jäänyt kovinkaan paljoa mieleen, vaikka se hyvä olikin. Juoni eteni omalla painollaan, mutta jotenkin siitä vain jäi puuttumaan se jokin mikä sykähdyttäisi lukijan sisintä. Myöskään kirjan hahmot eivät tuntuneet kovinkaan erikoisilta, vaikka monen heidän luonne tuli hyvin esiin. Jotenkin minua jäi jollain tasolla häiritsemään Pajun toiminta ja se, miten hyvin Aura häneen luotti kaikesta huolimatta. Yhdellä sivulla Aura on vihainen Pajulle ja seuraavalla sivulla he ovat taas kiinni toisissaan kuin olisivat juuri sillä hetkellä kuolemassa. Eikä välissä todellakaan puhuttu, vaan Aura mietti asioita omassa päässään ja katseli maisemia. Tällaiset pienet asiat jäivät ärsyttämään, mutta muuten kirja oli todellakin lukemisen arvoinen. Tosin, vaikka pitäisikin fantasiasta, ei tämä kirja ehkä ole sellainen josta jokainen tykkää. Kirjaa lukiessa pitää olla ehkä edes jonkinlaista kiinnostusta saamelaisuutta kohtaan, ja heidän mytologiaa. Itsekin valitsin kirjan vain tuon saamelaisuuden takia, muuten ei tuo takakansikaan oikein napannut..