Noaidin tytär (Noaidi-trilogia, #1)

Noaidin tytär

Essi Tammimaa
Julkaistu: elokuu 5, 2013 (Otava)
Avainsanat: kotimainen

Sidottu.

”Äkkiä huomaan liikkuvia varjoja metsässä. Ne lähestyvät molemmilta puolilta. Sydämeni alkaa hakata. Näkyjeni laukkaavat sudet. Nyt ne vaanivat minua.”

Aura on oikeastaan ihan tavallinen 16-vuotias tyttö, yhtä asiaa lukuun ottamatta. Hän on alkanut nähdä näkyjä. Pahaenteiset näyt susista ja soturitartytöstä ajavat hänet kirjoittamaan tarinoita saamelaissoturittarista ja heidän maagisesta maailmastaan.

Kun tarinat julkaistaan kirjana, Aura huomaa, että hänen näkyjensä tyttö onkin täyttä totta, ja vihainen hänelle. Uhkaako hänelle käydä samoin kuin Risten-äidille, joka katosi metsien pimeyteen? Ja miten kaikkeen liittyy Maailman reunalla -bändin ihanan salaperäinen laulaja? Miksi Paju valitsi keikalla yleisön joukosta juuri Auran?

Noaidin tytär aloittaa tiheätunnelmaisen trilogian, jossa yhdistyvät jännittävällä tavalla saamelainen mytologia ja lukiolaistytön todellisuus.

(muokattu 17.11.2015)

Pimeä nousee I–IIIKeskiyö ylläni (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #5)Liekehtivä leijona (Pronssisoturit, #2)Haadeksen talo (Olympoksen sankarit, #4)Emily the Strange: Kumpi ja kummempi (Emily the Strange, #2)

Myrsky10 avatar
4.5
Todella hyvä kirja. Kirja oli pakko lukea kerralla loppuun. Jatkoa odotellessa!
Lexei avatar
Kirjan juoni ja tarina oli ihan mielenkiintoisia ja suorastaan hyviä, kirjoitus tyyli vastasi vahvasti nurtenkirjojen tyyliä.
Ruusy avatar
3.5
Hyvä kirja sivut vaan vaihtu kun kirjaa ahmin tosi hyvää sujuvaa tekstiä. suosittelen
Rauros avatar
4.5
Kirja oli hyvä ja juoni oli arvaamaton! Seuraavaa odotellessa <3!
Janski_ avatar
Hyvä kirja tää oli. Juoni oli minulla ainakin ihan arvaamaton. Lukiessa mieleen tuli paljon kysymyksiä, mutta ne selvisivät kirjan edetessä. Kirjan lukemisen aloittaminen kesti, koska takakannen teksti oli omalla tavalla houkutteleva, mutta ei sitten kuitenkaan. Etukansikaan ei oikein houkutellut, mutta jokin sai minut lukemaan tämän kirjan, ja olen oikein tyytyväinen lukemaani. Suosittelen lukemaan <3
Darknikato avatar
Mie tykkäsin todella paljon ja odotan innolla jo seuraavaa osaa. Nykyään ilmestyy melko paljon mytologiasta innoitusta ammentavia kirjoja ja jotkin ovat hirmu suosittuja. Miksihän tämä on sitten vähän tuntemattomampi?
Emttuh avatar
Rakastuin täydellisesti!!! Jään innolla odottamaan seuraavaa osaa. Tarina oli mukaansa tempaava ja kirjaa ei millään halunnut päästää käsistää. Pystyin samastumaan todella hyvin päähenkilöön. Suosittelen lämpimästi kirjaa!!
Q_Black avatar
2.5
Tämän ainakin luki hetkessä! Kirja on melko ohut ja helppolukuinen joten ei tämän kanssa ainakaan tarvitse märehtiä. Tykkäsin suuresti kirjan aloituksesta jossa oli selvästi aistittavissa normaalin lukiolaisnuoren elämän kaikkine onnistumisineen ja epäonnistumisineen, ja jotenkin salaa toivoin, että koko juonikuvio olisi keskittynyt sen ympärille vaikka onhan se sanomattakin selvää ettei se nyt oikein ole mahdollista kun on kyse saamelaismytologiasta. Kirja oli musta alusta ... (lisää)
Fade avatar
3.5
Erikoisen mielenkiintoinen ja yllättävän viihdyttävä tarina näkyjä näkevästä lukiolaistytöstä ja komeasta rocktähdestä. En olisi uskonut, että kirja olisi niinkin hyvä. Tammisen tyyli kirjoittaa on virkistävää, aivan kuin aihekin. En ole kauheasti lukenut saamelaisuuteen viittaavia fantasiakirjoja, tai sitten en vain ole osannut etsiä sellaisia. Näin Varsinais-Suomalaisena oli mukava lukea kirjaa, jossa oli käytetty hieman erilaisempaa murretta. Jotkut sanoista tosin jäi ... (lisää)
Luinwen avatar
2.5

Virkistävällä tavalla erilainen, mutta loppua kohden turhan kiirehtiväksi muuttuva kirja. Siinä Noaidin tytär pähkinän kuoressa.

Lue koko arvostelu täältä: http://haaveenakirjailijanura.blogspot.fi/2016/05/kirja-arvostelu-essi-tammimaa-noaidin.html

Marski avatar
2.0
Tää oli kyllä huono. Tavallisesti luen näin ohuen kirjan muutamasta päivästä viikkoon riippuen, paljonko mulla on aikaa. Mutta tässä meni vähän yli vuosi. Idea oli mielenkiintoinen, jopa hyvä. Toteutus oli sen sijaan heikko. Henkilöt olivat lapsellisia, rasittavia ja tylsiä. Toteutus oli ennalta-arvattava. Varsinaissuomalainen kielipääni ei tajunnut puoliakaan murre sanoista joita oli käytetty. Muutenkin välillä tuli fiilis, että häh. Kaiken kaikkiaan melko kehno mytologia kyhäelmä.
Snowshadow avatar
Ihan hyvä kirja... Tykkäsin tosi paljon ideasta ja tarina oli muutenkin hyvä. Loppu oli vähän pettymys. Kirja alkoi todella jännästi mutta jotenkin loppu kyllä jäi vaivaamaan. Meinasin kyllä kaks seuraavaa kyllä lukea. Aika ohut kirja sai luettua todella nopeasti..
Subbe93 avatar
2.0
Pidän kyllä yleensä kaikesta mytologioihin liittyvistä fantasiakirjoista, mutta en tiedä, tämä oli pieni pettymys. En tiedä, odotinko tältä sitten paljon enemmän. Minun makuuni tämä oli jotenkin hitaasti etenevä ja tylsä, ja loppupuolella luin tätä hieman tylsistyneenä, niin menikö loppukin sen takia "piloille"? Lopusta jäi mietityttämään kaksi asiaa: Kuinka kauan Aura oli poissa kotoa ja susien koko. Kyllähän tämän luki, mutta ei noussut mitenkään minun ... (lisää)
Nage avatar
Kirja oli mukava ja mielenkiintoinen luettava. Kirjassa oli välillä pari kohtaa jossa tuli sellanen olo että "häh?", mutta muuten se oli ihan ok. Jään kyllä odottamaan seuraavaa osaa ihan innolla!
Astorethein
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen