Ihmeotukset ja niiden olinpaikat

Julkaistu: 2001 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Fantastic Beasts and Where to Find Them
Tyylit: fantasia, tietokirja, nuoret
Avainsanat: elokuva, harry potter

Alkuteos ilmestynyt 2001. Kirjoittajaksi merkitty Lisko Scamander. Suomentanut Jaana Kapari.

1. laitos 2001. Nidottu.
2. laitos 2017. Kansi ja kuvitus: Tomislav Tomic. Sidottu, kansipaperi.

Lisko Scamanderin Ihmeotukset ja niiden olinpaikat -kirja kuuluu jo melkein jokaiseen maamme velhokotiin. Nyt saavat jästitkin ainutkertaisen tilaisuuden saada selville, missä viisikoipinen elää, mitä puhpallura syö ja miksi kyhmeille ei kannata jättää maitoa ulos.

Kirjan tuotto menee Comic Reliefille, eli ne markat, eurot ja kaljuunat, joihin tämän vaihdat, tekevät taikoja, joihin ei velhokaan pysty. Jos sinusta tuntuu, ettei tämä ole riittävä syy luopua rahoistasi, voin vain toivoa, että satunnaiset velhot ovat hyväntahtoisempia, jos joskus näkevät, kun mantikori hyökkää kimppuusi.

(muokattu 03.10.2018)

Golemin silmä (Bartimeus-trilogia, #2)Yllättävä vihollinen (Selviytyjät, #2)KultafarkutVaihdokas (The Body Jumper, #1)Rubiininpuna (Rakkaus ei katso aikaa, #1)

Reta Anna Maria avatar
Kirjan parhaita osuuksia ovat Harryn. Ronin ja Hermionen sutut joita on tuherreltu sivuille.
Yllatuus avatar
4.5

Rakastin. Mielestäni parempi kuin huispaus kautta aikojen. Pidin edelleenkin siintä todella paljon että kirjan käyttäjät olivat ''kirjoittaneet'' kirjan sivuille.

Hyvä.

Poison Girl avatar
Tosi hauska kirja! Ihmeotuksien kuvausten lisäksi saa naureskella Harryn ja kumppaneiden tuhrauksille. En panisi pahitteeksi jos kirja olisi kunnon oppikirjan kokoinen :D
MoonEye avatar
4.5
Harryn, Ronin ja Hermionen kommentit on niin parhaita xD kannattaa lukea, erittäin hyvä lisäys Potter-maailman yksityiskohtiin. En jaksanut ensimmäisellä lukukerralla lukea kaikkien ihmeotusten kuvauksia, sillä keskityin Harryn kommenttejen ja havainnollistuksien bongaamiseen, mutta myöhemmin luin kannesta kanteen. Suosittelen, jos tykkäät pottereista :)
w-a-r-i avatar
Kirja on hauska pikkulisä Harry Potter maailmaan, ja tuo siihen syvyyttä :) Ja ne kommentit! Mahtavia ^_^
ShadowMaker avatar
Ihana kirja!(: Harmi vain, ettei tästä enään tule uutta painosta (vai onko tulossa?). Joka tapauksessa kirja oli hyvä, mutta joskus ei jaksanut lukea aivan kaikkia ihmeotuksia, vaikka kuvailut oli ihan lyhyitäkin.
Jussi
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson