Haltijan poika

Jouni #2 / 2
@ Sari Peltoniemi
Haltijan poika (Jouni #2) - Sari Peltoniemi 7.10   19

Kansi ja ulkoasun suunnittelu: Ea Söderberg. Sidottu.

Ketä huutaa apuun, kun myrsky raivoaa, lumi upottaa ja kylmät kourat kurottuvat kohti?

Jouni on aloittanut lukion. Tavallinen Uolevi -bändi jatkaa harjoituksia ja valmistautuu halloweenkeikkaan. Sevettijärven-matkan jälkeen Jouni on lakannut nukkumasta: hän ei tarvitse enää unta. Koko syksyn hän on kulkenut yössä ja etsinyt merkkejä äidistään. Hän on kohdannut olentoja, joita ei tiennyt olevan olemassakaan. Suurimman yllätyksen tarjoaa kuitenkin oma sisko Saara.

Sitten tulee halloween, josta Jounia on varoitettu. Halloweenin yönä hänen ei pidä astua ulos, koska silloin ovat vainajat liikkeellä. Jännittävä seikkailu vie Jounin ja Saaran aliseen maailmaan. Löytävätkö he sieltä vastauksen haltijaäitinsä arvoitukseen?

Haltijan poika on jatkoa kirjalle Kuulen kutsun metsänpeittoon. Romaani ammentaa aineksia niin kauhutarinoista kuin kolttasaamelaisesta perinteestäkin.

Risingshadow arvostelu - Niina Tolonen (Nafisan)

Kirja julkaistu huhtikuu 2, 2013 (Tammi)
Tietoja muokattu tammikuu 16, 2023

Jouni

Sarjalla ei ole virallista nimeä.

Kuulen kutsun metsänpeittoon (Jouni #1) 6.70   33
Haltijan poika (Jouni #2) 7.10   19

toukokuu 21, 2020

Tässä kirjassa oli enemmän omien voimien löytämistä ja kanssakäyntiä kuolleiden maailman kanssa, mutta vähemmän saamelaisjuuria, kuin ensimmäisessä kirjassa. Teinidraama ja -bänditouhu pysyi edelleen mukana jotenkin yli kymmenen vuoden takaisen kirjoitustyylin kera. Tykkäsin siitä, miten erilaisia legendoja ja myyttejä tuotiin mukaan. En kuitenkaan pitänyt päähenkilön haahuilusta, hän tuntui vain ajautuvan tilanteesta toiseen ottamatta kiinni mistään.

Verhottu
maaliskuu 2, 2015

Kansi oli hieno ja puoleensavetävä. Mutta minusta kirja oli huono en päässyt kirjan juoneen mukaan eikä se temmannut minua mukaani. Huono.

Matti Karjalainen
marraskuu 4, 2013

Sari Peltoniemen "Haltijan poika" (Tammi, 2013) on jokin aika sitten ilmestyneen "Kuulen kutsun metsänpeittoon" -romaanin mainio jatko-osa. Lukiolaispojan ja hänen sisarensa nuoruuden ilot ja ahdistuksen aiheet sekoittuvat pohjoissuomalaiseen kansanperinteeseen, jossa on aineksia niin fantasia- kuin kauhukirjallisuudestakin. Peltoniemi vie lukijansa noitarummun säestyksellä aliseen, panee heidät niin pelkäämään hyytävän kekriyöhön kulkijoita kuin tutustuttaa hautausmaan portilla odottelevaan Krideenkin. Erityisesti kohtaaminen lapsena kuolleen eahparasin kanssa jää hyytävänä mieleen. Huvittavaa kyllä, kotimainen fantasiakuvasto tuntuu taasen eksoottisemmalta ja sitä kautta paljon kiinnostavammalta kuin nuortenkirjallisuudessa puhkikuluttu angloamerikkalainen vastineensa. Erinomaista suomikummaa on tämä!

The Big Bad Wolf
lokakuu 11, 2013

Rento, rauhallinen jii än ee. Meneehän tämä. Mitään kovin, kovin jännittävää ei sivuille mahtunut... Suoraan sanottuna ei niin paljon mitään muutakaan. Jouni on vähän tylsähkö, mutta Saara tuntui konkreettiselta kiukuttelunsa ja eläinoikeuksiensa alla. Niin ihanan... Kipeä henkilö, teini-iän vaikeuksia ja näin päin pois. Jounin vanha ope ja isäkin ovat kumpikin myös sympaattisia. Juoni ei erikoisemmin hetkauttanut. Muutamia yksinkertaisia creepyjä kohtauksia lisäämällä Haltijan poikaan olisi saanut helpolla tuota jännityselementtiä. Ja kauhua. Shamanismi on ainut mytologia, jota ihan tosissani pelkään. Kieli ei tee erikoisempia temppuja. Hyvää se on, joo, siinä jotenkin, mutta se ei erotu tai leiki sanoilla. Luki tämä kevyesti ja nopeaa. Ihailen Peltoniemeä ihmisenä paljolti, sillä hän teki pikkuminään lähtemättömän vaikutuksen vuonna miekka ja kilpi käydessään ala-asteellani kertomassa urastaan. Silloin ilmestyneet Suomu ja Hämärän renki innostivat enemmän kuin tämä sarja. Paria kohtaa vähän venyttämällä, paria kohtaa supistamalla, muutaman kauhuelementin lisäämällä tästä olisi kyennyt muokkamaan neljän, viiden tähden kauhukirjan. Korjaus, fantasia. Fantasiaa tämä on joo, mutta minulle kauhu, koska kuten mainittu, shamanismi...

Moonshadow
Moonshadow