Ylismaan Gregor (Alismaan tarinat, #1)

Ylismaan Gregor

Suzanne Collins
Julkaistu: huhtikuu 17, 2013 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Gregor the Overlander
Tyylit: fantasia, nuoret, seikkailu

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Helene Bützow. Sidottu.

Vastustamaton seikkailufantasia Nälkäpelin tekijältä

Kun 11-vuotias Gregor ryömii pikkusiskonsa perässä pyykkituvan ilmanvaihtoaukkoon, hän päätyy New Yorkin alla sijaitsevaan hämärään Alismaahan. Sen ihmisasukkaat elävät rinnan jättimäisten torakoiden, lepakoiden, hämähäkkien ja rottien kanssa.

Ylismaalaista pelastajaa on silti jo kaivattu, sillä kuningatar Luxan valtakunta on ajautumassa sotaan julmaa rottakuningasta vastaan. Vastahakoisesti Gregor suostuu ennustuksen lupaaman soturin rooliin – vaarallinen seikkailu voi olla ainoa keino päästä takaisin kotiin.

Yhdysvaltalaisen Suzanne Collinsin (s. 1962) esikoisromaani vuodelta 2003 aloittaa viisiosaisen fantasiasaagan. Teos nousi mm. New Yorkin julkisen kirjaston sadan lainatuimman teoksen listalle ja tasoitti osaltaan tietä Collinsin Nälkäpeli-trilogian myöhemmälle maailmanmenestykselle.

Arvosteluotteita:

"Collins kuljettaa tarinaa hyvin." – Sirpa Ylönen, Warkauden Lehti 1.5.2013

"Kaikin puolin mukaansatempaava ja hyvä tarina." – Sirkku Hämäläinen, Forssan lehti 3.7.2013

(muokattu 21.10.2018)

Angedelin prinsessa (Roistoakatemia, #3)Gregor ja salaisuuksien merkit (Alismaan tarinat, #4)Löytynyt (Taikavaras, #3)Synkkä ennustus (Apollon, #2)Thorin vasara (Magnus Chase, #2)

Matti Karjalainen avatar
2.0
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
pyzypyzy2 avatar
3.5

Mielestäni kirja ei yksin ole mitenkään kummoinen teos. Se ei ole mielestäni hyvä, mutta ei huonokaan. Mutta kun olet lukenut koko sarjan, olen sitä mieltä, että pidät ensimmäisestä osastakin enemmän. Kirja sopii mielestäni parhaiten 10-12-vuotiaille pojille, jotka pitävät vauhdikkaasta fantasiasta. Peace out!

kesyrottafanitus avatar
Luin tämän vähän aikaa sitten, enkä odottanutkaan niin hyvää tekstiä, kuin Nälkäpeleissä. Ylismaan Gregor oli kuitenkin ihanan vauhdikas ja jollain tavalla hyvin satumainen kirja. Se koukutti ja luin aika nopeasti tämän kyseisen kirjan. Ei ollut yhtä hyvä kuin Nälkäpelit, mutta sopiipahan ainakin nuoremmillekkin lukijoille ja tarjoaa viihdyttävän ja fantasian täytteisen seikkailun!
Alicel avatar
Aloin lukemaan tätä kun minua kolme vuotta vanhempi isoveljeni oli lainannut tämän ja kehui sitä. Tiesin alusta asti että tämä oli kirjoitettu ennen Nälkäpeliä joten en odottanut mitään läpimurtoa. Tuntui hienolta että niin lyhyestä kirjasta oli saatu kiinnostava ja mukaansatempaava. Yleensä niin lyhyistä kirjoista ei voi paljoja odottaa. Olen itse ajatellut jo pitkään että useat kirjat on suunnattu suunnilleen päähenkilön ikäisille. Suosittelen kirjaa varsinkin niille jotka eivät ole vielä kamalasti lukeneet. Boots on aivan ihana.
Pyrexia avatar
En luonut tälle kirjalle kauheasti vaatimuksia, koska ensinnäkin tämä oli kirjoitettu ennen Nälkäpeliä, eikä kirjasta (tai koko sarjasta) ole aikaisemmin noussut mitään erikoisempaa menestystä. Ja kun ei odottanut kirjalta paljon mitään, niin kirja oli ihan kelpo luettava. Voisi kai kuvailla kirjaa enemmänkin ”välipalaksi”, silloin kun haluaa helppolukuista kirjaa, joka ei ole tuhottoman paksu. Itse luin tämän myös uteliaisuuttani, koska olin kiinnostunut Collinsin ... (lisää)
Rauros avatar
2.5
Olen lukenut nälkäpeli-sarjan ja odotin että Collins pistäisi paremmaksi (Kuin Nälkäpeli) mutta, jouduin pettymään! Odotin jännittävää ja kivaa kirjaa! Mutta ihan hyvä vaikken ehkä suosittelesi
Hemlit avatar
Odotin Collinsilta hieman jännittävämpää kirjaa, mutta kun olin kirjan saanut luettua, ajattelin että olihan tuo aivan mahtava. Aluksi ajattelee, että kirja on hieman pienemmille, mutta loppua kohden aloin tajuamaan, että kyllähän minäkin pidän tästä. Juoni oli mukaansa tempaava, vaikka takakannen perusteella minulla oli paljon ennakkoluuloja. Juoni eteni koko ajan, eikä kirja ollut missään vaiheessa tylsä. Kirja oli viihdyttävää ja kevyttä luettavaa.
Iivari
Uusin jäsen: Antero Stenhammar