Lumoava kirous (Loihtijakronikka, #1)

Lumoava kirous

Kami Garcia, Margaret Stohl
Julkaistu: tammikuu 17, 2013 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Beautiful Creatures
Tyylit: fantasia, paranormaali romantiikka, nuoret
Avainsanat: elokuva, noidat

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Aila Herronen. Sidottu.

Rakkautta ennen ensisilmäystä

Gatlinin uneliaassa pikku kylässä kuka tahansa uusi tyttö herättäisi huomiota. Lena Duchannes ei edes ole kuka tahansa, ja Ethan Watelle hän on jotain vielä enemmän. Lena on tyttö, josta Ethan on nähnyt unia. Tyttö, jonka putoamista hän ei voi estää.

Lenalla ja Ethanilla on yhteys, jota kumpikaan ei voi hallita. Yhdessä he nousevat yhteisön ennakkoluuloja vastaan ja astuvat maailmaan, johon kuolevaiset eivät ole astuneet. Salaisuus, lumoava kirous, on valmis nousemaan esiin, vaientamaan kylässä huutaneen hiljaisuuden.

Lumoava kirous aloittaa eeppisen rakkausdraaman, jonka pohjalta tehty elokuva saapuu Suomeen helmikuussa 2013. Historiallinen noitasaaga on myyty jo 39 maahan.

Herkullinen musta fantasia

”Tämä kirja on lahja Stephenie Meyerin ja True Bloodin faneille.” – SLJ

”Taitavasti punottu, tunnelmallinen ja omaperäinen.” – Melissa Marr, Ilki ihanan ja Sala kavalan kirjoittaja

”Nokkela, täyteläinen ja romanttinen.” – Kirkus Reviews

(muokattu 02.03.2016)

Vedenpaisumus (Lyran kirjat, #1)Lohikäärmeen kummilapsi (Lumotun metsän kronikat, #4)Susiemon klaani (Noitien taistelu, #1)Tuli ja myrkkykatkoOkaruusujen valtakunta (Valtakunta, #1)

The Big Bad Wolf avatar
1.5
Ensireaktio takakanteen, "Jee, taas ties monennen kerran, täysin uusi h*****in Twilight!" Pakko oli lukea, salaa ja kertomatta kenellekään. (Huom, Houkutus on ihan hyväkin kirja! Vaikkei tätä ääneen sovi myöntääkään.) Mielenkiintoisia tutkimuksia. Jos suhteen paranormaali osapuoli on poika, kaikki haluavat häntä. Jos suhteen paranormaali osapuoli on tyttö, kaikki vihaavat häntä ja haukkuvat noidaksi, mikä ei ole kivaa, olkoonkin totta. Missä tasa-arvo? Luulin alkuun ... (lisää)
Q_Black avatar
Okei, osaksi minulle meni tämän kanssa niin pitkään koska tarina ei koukuttanut oikeastaan missään vaiheessa. Kai minä sitten olen lukenut tähän päivään mennessä liikaa tämän tyylistä kirjallisuutta kun ei enää jaksa kiinnostaa. Ensinnäkin en tajua miksi tämä on venytetty sarjaksi ja toiseksikin kirjasta olisi saanut lyhyemmän ja ytimekkäämmän jos tuolta välistä olisi vähän poistellut sitä turhaa jaadajaadaata, joka ei mun mielestä juonellisesti ollut ... (lisää)
HourglassEyes avatar
Pohjatarinaltaa hyvä, mutta turhan hitaasti käynnistyvä tarina. Mielenkiintoisimmat tapahtumat löytyy vasta kirjan lopusta. Mukaansatempaavuus puuttuu tekstistä. Kirjan keskivaiheilla oleva tanssiaiskohtaus olisi saattanut olla yksi mielenkiintoisimpia tai viihdyttävimpiä käännekohtia kirjassa ellei se olisi ollut niin suoran kopio Stephen Kingin Carriesta, ilman verta tosin. Vaikea uskoa että tämän tekstin jälkeen jatko-osaan jää enää mitään kirjoitettavaa, juonellisesti tarina olisi ehkä kannattanut jättää yhteen osaa yksinkertaisella loppuratkaisulla nykyisen venyttämisen sijasta.
Pauliah avatar
Pidin kirjasta, varsinkin nopeatempoisuudesta (kerralla luettu). Mutta inhottamaan jäi mm. piti odottaa loppuun asti että jotain oikeasti jännää tapahtuu, heti tajusin kuka on pahis ja kuka ei, mutta silti yllätyin kun ne oli kirjaan ykskaks lytätty että tää nyt onki pahis. Ainoa pistä en todellakaan pitänyt oli loppu. Tuli sellainen olo että pakolla pakotettu että saadaan toinen osa, vaikka kirjassa ei muuten olisi aineksia jatkoon. (toinen lukuvuosi samanlaista ollaan ei olla jankkausta, pussaillaan ja saadaan sydäri?)
Salde avatar
2.0

Aivan luettavissa oleva kirja, paikoin tosin junnasi paikallaan tylsistymiseen asti. Tästä tehty elokuva on myöskin harmittavan huono, mikä on ikävä juttu, koska idea on hyvä!

Keskiyön kyyhkynen avatar
2.0
Kirja oli suuri pettymys. Lienneekö syynä Ethanin näkökulma vaiko sekava juoni, mutta kirja tuntui siltä että kirjailija oli vain heitellyt paperille ideoita ja arponut järjestyksen. Lopua kohti lukeminen alkoi venyä eikä tarina enään jaksanut kiinnostaa. Oli kirja kuitenkin uusi kokemus, mutta seuraavaa osaa en ole näillä näkymin lukemassa.
Kastehelmi avatar

Mielestäni kirja on ihan hyvä, mutta se ei kuulu suosikkeihini. Jotenkin tarina ei vain napannut ja varsinkin loppu oli mielestäni aika sekava. Mutta suosittelen silti ainakin kokeilemaan kirjaa, sillä voihan olla, että te löydätte kirjasta sen punaisen langan, jonka minä kadotin.

Mystinen tyttö avatar
Odotin tältä kirjalta paljoa, koska siitä on elokuva tehty ja muutenkin pidän noidista, loihtijoista ja sun muista sellaisista. Tähän jouduin kuitenkin pettymään. Teksti oli todella takkuilevaa ja venytettyä. Yksinkertaisesti tylsää. En tiedä oliko vika suomennoksessa, mutta teksti vain oli hitaasti kulkevaa ja tylsää. Kun olin keskelle kirjaa päässyt minusta tuntui, että olisi tarvittu vain yksi luku tapahtumille mitä oli tapahtunut. Liikaa venytettyä tekstiä. Idea on ... (lisää)
inari avatar
Pari ensimmäistä lukua olivat hieman pitkäveteiset, mutta mieleni muuttui todella nopesti! Kirja oli lukemisen arvoinen ja suosittelen kirjaa muillekkin, toista osaa kun ei vielä ole kirjastosta ehtinyt hakea.. Ja vielä! 'Rakkautta ennen ensisilmäystä' Täydellistä!
Myrsky10 avatar
Pidin ehdottomasti tästä kirjasta. aluksi kirja ei vaikuttanut kovin hyvältä, mutta mitä eteenpäin kirjassa pääsi, sen parempi se oikeastaan muuttui. Kirjan olisi voinut vaikka lukea yhdeltä istumalta, jos aika olisi riittänyt. Suosittelen kirjan lukemista, mutta en kyllä lähtisi vertaamaan sitä Stephenie Meyerin kirjoihin.
Hermione Granger avatar
LittleJane avatar
Lilli avatar
2.0
En kyllä ymmärrä miten tätä kirjaa voisi suositella True Blood faneille, en kerta kaikkiaan.. Kyllähän tän nyt luki, mutta en kyllä suosittelisi. Mietinpä vaan, kuinka joku on tästäkin kirjasta viitsinyt tehdä elokuvan..
shewolf avatar
4.5
Tämä upposi. On kivaa vaihtelua että kertojana on välillä miespuolinen henkilö! kun olin päässyt ensimmäisen kappaleen loppuun en enää voinut lopettaa lukemista!
Riley Charlotte avatar
4.5
Mielenkiintoinen kirja. Oli mukava huomata, että fantasia-rakkaus kirjoissa on joskus miespuolinenkin henkilö kertojana. Sellaisia kun harvemmin tulee vastaan. Ihana paksu kirja, joka piti mielenkiinnon koholla koko ajan. Ridley oli suoraan sanoen aivan raivostuttava hahmo jota teki mieli potkia persuksille. Macon eno puolestaan oli salaperäinen mutta silti sydämellinen. Lena ja Ethan oli sellaisia mielenkiintoisia hahmoja ja sopivat kyllä yhteen. Ethanin tädit olivat tosi hauskaa porukkaa ... (lisää)
BookSolder avatar
3.5
Ihan hyvä kirja. Elokuva oli mielestäni hitusen parempi. Mutta kirjakin on todella hyvä. Välillä (kirjassa en päässyt juoneen mukaan, joten kuten voin sanoa että hieman sekavá. Ehdotan kuitenkin että lue jos olet fantasian ystävä! Hyvää vaihtelua "lumoaja poikiin" kun nyt on kyseessä "lumoaja TYTTÖ"
Mai00 avatar
Nage avatar
Kijra oli hieman outo sekä tökkivä. En oikien missään vaiheessä päässyt "sisään" kirjassa. Ihna ok tämä nyt iltojen iloksi oli.
Flesh avatar
0.5
Luin kirjan takakannen ja olen tosiaankin lukenut Stephenie Meyeriä ja Sookie Stackhouseja. Ja sitten Melissa Marrin kirjoja. Mutta jouni ei napannut mukaan ja noin sadan sivun kohdalla tylsistyin ja selasin kirjan läpi. Kuulemistani hehkutuksista huolimatta kirja veti pohjalukemat.
Kirjaneito avatar
2.0
Lumoava kirous on ihan ok kirja. Juonellisesti se ei ole kummoinen ja osa tapahtumista oli todella ennalta arvattavia. Rakkaustarina ei myöskään säväyttänyt. Suurin osa hahmoista oli myöskin aika mitään sanomattomia, poikkeuksena Ethanin ihanat isotädit. Jos kirjan haluaa jostain syystä lukea, ovat ihanan höpsöt mummelit hyvä syy. Heistä lukiessaan hihittelee kerran jos toisenkin. Päälimmäisenä mieleen jäi aika laimea ja mitään sanomaton lukukokemus, jonka jatkon lukee jos jaksaa.
Tablo avatar
Kirja oli hyvä mutta ei mahtava. Pidän itse noitakirjoista sekä juustoisista teinidamoista joten kirjan huomattuani oli se sitten pakko lukea. Kirja vastasi odotuksia ja sisälsi jopa yllätyksiä loppuun saakka jota harva draamakirja sisältäää. Ainakin itse jään odottamaan kirjasarjan seuraavia osia mielenkiinnolla sillä eihän tuo nyt tuohn olisi voinut loppua. Varoitukseksi ehkä sen verta että jos twilight oli justoinen niin tämä on jo purukumia (mutta hyvää sellaista)
ém avatar
Tarinan alku oli hyvä, vaikka se huononikin loppua kohden. Ja vaikka kirjan rakkaustarina olikin aika klassinen, saivat pikku kaupungin noitavainot siihen vähän vauhtia. Romantiikkaa kyllä löytyi, jos sitä lähti etsimään. Juonessa ei ollut paljonkaan arvailtavaa, ja samoja asioita toistettiin mielestäni turhan paljon. Seuraavia osia ei mielestäni tarvitsisi tehdä laisinkaan, ja tarinan loppu tapahtui mielestäni turhan nopeasti koko kirjan odotuksen jälkeen.
Uusin jäsen: Aada