Kumppanukset (Maailmanjako, #1)

Kumppanukset

R. A. Salvatore
Julkaistu: lokakuu 24, 2013 (Jalava)
Alkuperäinen nimi: The Companions
Tyylit: fantasia
Avainsanat: dungeons & dragons, forgotten realms

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Mika Renvall. Kannen kuva: Tyler Jacobson. Sidottu.

Mitä hyötyä kullasta on, jos ystävät eivät tule nostamaan kaatunutta maasta?

Kuinka kauan mies muistetaan hänen kuoltuaan?

Se on lopulta ainoa todellinen mittapuu. Kun elämän kipinät viimein sammuvat, jäljelle jää vain se, mitä muistetaan. Rikkautta ei lopulta punnita kullassa vaan siinä, kuinka montaa ihmistä olet koskettanut. Kyyneleissä, jotka vuodatetaan, kun sinua surraan. Lämpimissä ajatuksissa, kun sinua ja elämääsi muistellaan.

– Drizzt Do'Urden

Kumppanukset aloittaa uuden Maailmanjako-sarjan. Kun maailmat jakautuvat, koko Forgotten Realms mullistuu.

R. A. Salvatoren kirjat mustan haltian Drizzt Do'Urdenin seikkailuista ovat olleet suosittuja niin Yhdysvalloissa kuin Suomessakin.

Muokannut Jussi (08.03.2016)

Aavekuningas (Murroskaudet, #3)Kuninkaan nousu (Kumppanusten kirja, #2)Kharonin kynsi (Ikikesä, #3)Jumalsyntyinen (Maailmanjako, #2)Rautakääpiön kosto (Kumppanusten kirja, #3)

Lime99 avatar
Oli erittäin hyvä kirja, suosittelen ehdottomasti lukemista! Todella herkullinen juoni yms., mutta se ei ollut asiani. Ihmettelen, että katoaako Drizzt kumppaneineen tyystin sarjasta (mikä olisi kauheaa!),vai antaako Salvatore muiden rakentaa ja "värittää" sarjan juonta muilla hahmoilla? http://www.goodreads.com/series/92711-the-sundering Yllä olevasta linkistä näkee, että sarjaa on tulossa (ainakin) kuusi osaa, joissa nopeasti selattuna yhdessäkään kirjassa/arvostelussa ei mainita Drizztiä, saati sitten muita Salin Kumppaneita... Toivottavasti he eivät katoa pitkäksi aikaa :(
Nella avatar

Itse en ole ennen Dungeons and dragons -maailman kirjoja lukenut, mutta teos herätti mielenkiintoni kirjamessujen alekorista. Tarinassa käsitellään useamman eri hahmon seikkailuja ja kaikki tapahtumat punoutuvat lopuksi yhteen oikein hienosti.

Kirja on aluksi melko sekava ja itse en meinannut ymmärtää kaikkea lukemaani. Teksti on kuitenkin koko ajan todella mielenkiintoista, jonka takia tarinaa jaksaa kyllä mainiosti lukea eteenpäin.

Kirjan kaikki hahmot ... (lisää)

Niksu avatar
3.5