Hotel Sapiens

Hotel Sapiens

Leena Krohn
Julkaistu: helmikuu 9, 2013 (Teos)
Tyylit: scifi, maaginen realismi
Avainsanat: ekokatastrofit, kotimainen

Hotel sapiens ja muita irrationaalisia kertomuksia. Ulkoasu: Dog Design. Sidottu, kansipaperi.

Helmet-kirjallisuuspalkintoehdokas 2016.

Hotel Sapiens on ihmisten tarha ja turvapaikka. Hotel Sapiens on hulluinhuone. Se on myös koulutuskeskus ja museo. Se on pakolaisleiri ja evakuointikeskus, koska sinne tulleet tai tuodut ovat paossa maailmasta, jota luultavasti ei enää ole. Hotel Sapiens on sairaala ja lääketieteellinen tutkimuslaitos, sillä talon asukkaita tutkitaan ikään kuin he olisivat harvinaisen taudin kantajia. Ja pahan, parantumattoman taudin kantajia he ovatkin: taudin nimeltä ihmisyys.

Hotel Sapiens on romaani maailmastamme, jonka asukkaat eivät ole kunnossa ja joka näyttää tulleen tiensä päähän. Krohn on jälleen kirjoittanut häiritsevän hauskan ja syvästi viisaan kirjan.

”Krohnin yhä uusia arvoituksellisia kuvia luova fantasia on Hotel Sapiensissa parhaimmillaan. – Pirjo Lyytikäinen, Helsingin sanomat 10.2.2013

Leena Krohn pakottaa ajattelemaan, mutta tekee sen originellien ja toisaalta tunnistattavien ihmistyyppien ja havainnollisen ympäristökuvauksen avulla. Oman värinsä kertomuksiin tuovat erilaiset avoimet ja kätketyt kulttuuriset viitteet. Hotel Sapiensin kertomuksissa on lohdullista viisautta, hyvää tekevää huumoria ja raikasta satiiria, eli muuatta huvittavaa henkilöhahmoa lainaten kaiken kaikkiaan 'hyvä meininki' – Raija Hakala, Aamulehti 9.2.2013

Leena Krohnin romaani tutkii ihmisyyttä tulevaisuudessa ja iskee nykypäivän ilmiöihin. Tutulla vierauden alueella liikutaan. Leena Krohnin uusin romaani Hotel Sapiens on tekijälleen ominainen luotaus toden ja maagisen, teknologian ja ihmisyyden, järjen ja kaaoksen rajapinnasta ja kaksijakoisuudesta. – Risto Löf, Savon sanomat 24.2.2013

5/5 tähteä. Tämä viisas, kummallinen ja kiehtova romaani kannattaa lukea saman tien uudestaan." – Jonna Tapanainen, Me Naiset 8/2013

Kiinnostavinta kirjassa on se tapa, jolla Krohn täysin vapautuneesti liikkuu esteettisten tunnelmien luomisesta kantaaottavaan yhteiskunnallisuuteen. – Virpi Alanen, Turun sanomat 17.2.2013

(muokattu 18.10.2019)

Kuoleman säteen salaisuusFullmetal AlchemistTummanpunaista sadettaGunnm 1: Ruostunut enkeliAamunkoitto (Xenogenesis-trilogia, #1)

Nafisan avatar
3.5
Olen lukenut Krohnilta aikaisemmin vain Tainaronin, joka lumosi erikoisella kerrontatavallaan. Tainaronia ja Hotel Sapiensia yhdistää yksi erityinen krohnmainen ominaisuus: jokainen luku on kuin oma saarensa, mutta pienet palaset muodostavat yhdessä kokonaiskuvan maailmasta - ja se kuva käsittelee ihmisyyttä, joskus hyvin yllättävilläkin tavoin. Kertojana suurimmassa osassa lukuja on Väinö K., mies, joka nuorempana harrasti pilvibongaamista. Hahmojen nimet ovat hyvin erikoisia ... (lisää)
Hiistu avatar
”Hotel Sapiens” on Krohnille tuttuun tapaan laajojen ajatusten teos, joka vaatii myös lukijansa mukaan ajatustyöhön. Lukijan painotuksista riippuen kirja on mahdollista lukea esimerkiksi ekologisen teemansa kautta, maailman hätähuutona, tai vaikkapa ihmisyyden puolustuspuheena. Tarinan puitteet ovat kutkuttavat. Jonkinlaisen katastrofin myötä ihmiskunnan yhteinen maailma on kutistunut yhden hotellin kokoiseksi. Hotel Sapiens on ihmisten evakuointikeskus tai säilytyspaikka. ... (lisää)
Q_Black avatar
2.0
Okei, minä en ymmärtänyt tätä kirjaa laisinkaan. Tajusin kyllä mitä luin, mutta ilmeisesti kirjaan upotettu hieno sanoma ei tehnyt minuun mitään vaikutusta. En osannut laisinkaan odottaa mitä kirja piti sisällään kun sen hetken mielijohteesta kirjastosta varasin ja no, oikeastaan tämän olisi voinut jättää sinne hyllylle kokonaan. Useinkaan en osannut lukiessa yhdistää kenestä tarinaa kerrottiin ja kuka kertoi. Muutamat hahmot tulivat tarinan myötä tutuiksi, mutta koko ... (lisää)
duiduli
Uusin jäsen: Antero Stenhammar