Kuun pimeä puoli

Kuun pimeä puoli

Juri Nummelin
Julkaistu: heinäkuu 6, 2013 (Jalava)
Tyylit: kauhu, antologia
Avainsanat: ihmissudet, kotimainen

Kuun pimeä puoli: Suomalaisia ihmissusinovelleja. Toimittanut Juri Nummelin. Nidottu.

Puoliksi inhimillinen ihminen, puoliksi verenhimoinen peto – ihmissusi on muodonmuutostarinoiden hahmoista hyytävimpiä.

Kuun pimeässä puolessa ihmissusi laajentaa alueensa perinteisistä, synkistä metsämaisemista myös nykyaikaisiin kaupunkeihin ja tulevaisuuteen. Kotimaisen kauhukirjallisuuden taitajien tarinat piirtävät ihmissudesta uudenlaista kuvaa, jossa ihmissusi on toisinaan jopa varsin vähän verenhimoinen.

Suomalaisessa kirjallisuudessa aikaisemmin harvinaiseksi jääneestä ihmissudesta kirjoittavat tässä kokoelmassa muun muassa Johanna Sinisalo, Tiina Raevaara, Sari Peltoniemi, Juha-Pekka Koskinen ja Miina Supinen.

Ihmissuden kirjallista ja kulttuurista taustaa selvittelevän esipuheen lisäksi kirjassa on tutkija Merja Leppälahden jälkisanat ihmissudesta suomalaisessa kansanperinteessä.

Kirjan toimittaja Juri Nummelin on toimittanut lukuisia novellikokoelmia, muun muassa teoksen Verenhimo: suomalaisia vampyyritarinoita (Teos 2011).

Kirjoittajat: Tapani Bagge, Kirsti Ellilä, Harri Erkki , Markus Harju, Saara Henriksson, Jussi Katajala, Rene Kita, Juha-Pekka Koskinen, Hanna-Riikka Kuisma, Matti Kurikka, Anne Leinonen, Merja Leppälahti, Harri István Mäki, Heikki Nevala, Jussi K. Niemelä, Sari Peltoniemi, Tiina Raevaara, Jan Salminen, Tuomas Saloranta, Johanna Sinisalo, Vesa Sisättö, Miina Supinen, Jari Tammi, Christine Thorel.

(muokattu 16.12.2014)

SarvetRajat ja muita kauheita tarinoita (Kuoriaiskirjat, #10)Amerikan vampyyri (Amerikan vampyyri, #1)Kalpea aavistusMies joka oli Torstaina (Suomen dekkariseuran julkaisusarja, #6)

Matti Karjalainen avatar
3.5
Suomalaisia kauhunovelleja ilmestyneitä kokoelmia on viime aikoina ilmestynyt ilahduttavaa tahtia: vampyyrien ja zombien jälkeen vuorossa ovat luontevasti kauhukulttuurin kolmas peruskivi eli ihmissudet. Juri Nummelinin "Kuun pimeä puoli" (Jalava, 2013) kerää yhteen parikymmentä lykantropiaa käsittelevää kauhutarinaa. Vaikka suomalainen kansanperinne tunteekin tarinoita, joissa ihminen muuttuu sudeksi, on lajityyppi meidän kirjallisuudessamme ollut heikonlaisesti edustettuna. ... (lisää)
Dyn avatar
Tasaisen laadukas novellikokoelma, joka kiinnostaa vaikka ei niin ihmissusia fanittaisikaan. Tutkija Merja Leppälahden mainio essee kirjan lopussa kannattaa tosin lukea ennen novelleja, se avaa joitakin niiden piirteitä paremmin. Pidin monista mukaan otetuista novelleista, mutta erityisesti Johanna Sinisalon päätösteksti palkitsee kirjan läpi lukemisesta. Pidemmän päälle teema, se toistuva ihmissusi, kun alkaa olla vähän ennalta-arvattava elementti.
Emelie, Kuurankukka
Uusin jäsen: Inex