Nälkä - Hannele Mikaela Taivassalo6.08

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Raija Rintamäki. Sidottu.

PELOTTAVAN KAUNIS VAMPYYRITARINA.

Jorunn sanoi kyllä. Hän valitsi ja kantaa mukanaan loputonta ikävää, nälkää. Jorunn on elänyt pitkään ja asunut monessa kaupungissa, Pietarissa, Vilnassa, Tukholmassa, Pariisissa, Berliinissä, Lontoossa… Mutta nyt hän on palannut Helsinkiin, sillä se, joka kaipaa, etsii lakkaamatta.

Nälkä on kertomus rakkaudesta, kaipauksesta ja totaalisesta yksinäisyydestä. Se on hätkähdyttävä ja kammottava kertomus vampyyrista, joka jättää jälkeensä surua ja pelkoa. Naisesta jonka jokainen ikuisesti elävä huokonen kuiskailee ja kirkuu yksinäisyydestä ja kaipuusta seonneena, etsien sitä, jonka luokse on kaivannut kaikki elämänsä vuosikymmenet. Mutta Nälkä piirtää esiin myös historian jaksoja ja henkilöitä, näyttää vuosikymmenien ja -satojen yhteen kietoutumisen hämmentävän kauniisti ja kivuliaasti. Jorunnin tunteet ja fyysisyys kuvataan niin taidokkaasti, että lukija vuoroin pelkää ja vuoroin toivoo hänen puolestaan.

Taivassalon uusi romaani hyppää rohkeasti kauhugenreen, ja tekee sen hypnoottisesti – pelottavan taidokkaasti.

"Nälkä on vampyyriromaani, joka kunnioittaa lajityypin perinteitä ja päivittää tämän kauhuromantiikan alalajin tyylikkäästi 2000-luvulle." - Mari Viertola, Turun Sanomat 1.6.2013

"Taivassalolla on kyky paljastaa ja piilottaa sopivasti. Hän tavoittaa häviävän varjon kadunkulmassa ja auringonlaskun punerruksen vampyyrin kalpeilla kasvoilla. (--) Nälkä säilyttää tyylikkyytensä pikanttiin loppuratkaisuun saakka." - Heidi Lakka, Aamulehti 5.3.2013

"Raija Rintamäen suomennos kuiskailee ja huohottaa juuri oikealla tavalla ja tuo Jorunnin lähelle lukijaa. Kiitokset myös Sanna Manderille teoksen tunnelmaan täydellisesti sopivasta kannesta." - Salla Simukka, Suomen Kuvalehti 11/2013

"Harva teos tekee niin suuren vaikutuksen kuin Hannele Mikaela Taivassalon kolmas romaani Nälkä. Kirja vie lukijalta jalat alta. Taivassalon tapa kirjoittaa tuo mieleen toisen suomenruotsalaisen kirjailijan, Monika Fagerholmin. Teksti on niin hypnoottista, että lukija kuvittelee elävänsä kirjan maailmassa eikä haluaisi sieltä koskaan pois. Tätä verevämpää vampyyritarinaa saa hakea. Unohtakaa siis Twilight ja True Blood!" - Martta Kaukonen, Ilona 8/2013

KAMPANJA: BookBeatissä ja Nexstoryssä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Julkaistu: tammikuu 30, 2013
Muokattu: toukokuu 04, 2018

Kirja-arvioita

5/10 |
syyskuu 03, 2013
Alkuun runollista ilmaisua jaksoi mielenkiinnolla seurata, mutta samankaltaisten taphtumien loputtomaan toistoon alkoi jo kirjan edetessä väsyä. Juoni on varsin suppea kirjan pituuteen nähden, vaikka 240 sivuinen kirja ei mikään mammutti ...
7/10 |
heinäkuu 02, 2013
Tulin kiinnostuneeksi kirjasta, kun näin sen ensimmäisen kerran kirjastossa. Lainaksi asti en ottanut, mutta ilmoitin sen sitten kesälukuhaasteeseen. Tämä merkitsi sitä, että minun pitäisi lukea kyseinen kirja, joten lainasin sen sitten heti ...
4/10 |
maaliskuu 14, 2013
Ahnaasti kävin kimppuun, mutta kerronta tapa oli minulle välillä ihan pakkopullaa, joten ahneus muuttui pian vastentahtoisuudeksi ja lukunautinto jäi minulta miltein nollaan. Tarina on kiva ja luin loppuun vain sen takia. Kirja ei ole ...