Athenen merkki (Olympoksen sankarit, #3)

Athenen merkki

Rick Riordan
Julkaistu: heinäkuu 22, 2013 (Otava)
Alkuperäinen nimi: The Mark of Athena
Tyylit: fantasia, nuoret, seikkailu
Avainsanat: antiikin mytologia

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Kannen kuva: John Rocco. Sidottu.

Huippusuositun sarjan kolmannessa osassa Percy Jackson seikkailee jälleen Annabethin rinnalla.

Juuri kun Annabeth on saanut Hera-jumalattaren järjestämän eron jälkeen vihdoin tavata Percyn, roomalaisten puolijumalien leiri näyttää valmistautuvan sotaan. Annabethia huolestuttaa myös äidin antama lahja, jossa vaaditaan häntä seuraamaan Athenen merkkiä ja kostamaan tämän puolesta. Ei mikään mitätön toive, kun Percy ja Annabeth yrittävät samalla etsiä ja sulkea Kuoleman oven vanhalla mantereella.

Eniten Annabeth kuitenkin pelkää, että Percy on muuttunut roomalaisten leirissä. Että hän ei enää välitä ystävistään. Vaikka Annabeth sodan ja viisauden jumalattaren tyttärenä on syntynyt johtamaan joukkoja, hän kaipaa kipeästi omaa Leväaivoa rinnalleen.

Historianopettajana pitkään toiminut Rick Riordan tietää, kuinka nuoret lukijat koukutetaan. ”Kirjailijan suurin valtti eli käytännönläheinen komiikantaju pääsee tässä jälleen oikeuksiinsa.” – risingshadow.fi kirjasta Merenjumalan poika.

(muokattu 01.05.2016)

Hirviöidenmeri (Percy Jackson, #2)Olympoksen veri (Olympoksen sankarit, #5)Labyrinttitaistelu (Percy Jackson, #4)Vaiennut oraakkeli (Apollon, #1)Titaanien kirous (Percy Jackson, #3)

The Big Bad Wolf avatar
Kirjaneito avatar
Aina Riordanin kirjaan tarttuessaan muistaa muutaman sivun jälkeen, miksi niistä pitikään niin paljon. Syy on nimittäin huumori, Riordan on yksi hauskimmista kirjailijoista joita tiedän. Kirjat ovat täynnä hauskoja sattumia ja hervotonta huumoria. Seuraavaa käännettäkin on usein vaikea arvata. Kuitenkin Athenen merkkiä myös englanniksi lukeneena kaikki käännökset ja sutkaukset eivät tunnu aivan niin hauskoilta, suomennos ei aina tavoittanut kaikkia kielen hienouksia. Athenen ... (lisää)
Pyrexia avatar
4.5
Täytyy kyllä myöntää, mielenkiintoinen kirja. Pidin siitä, että ollaan uusissa ympyröissä, ja kirja sisälsi monia erilaisia pieniä seikkailuja, vaikka päämääränä oli se yksi ja tietty tehtävä. Kokonaisuutena hieno, vaikkakin minua häiritsi se mihin kohtaan kirja loppui.
EndlessMoment avatar
Tämä kirja tuli kahlattua läpi jo vuosi sitten, englanninkielisenä, ja täytyy sanoa, että vaikka kaikki aikaisemmat Riordanin kirjat olen lukenut suomennettuina, huomasin taas kuinka paljon parempaa hänen tekstinsä on alkuperäiskielellään. Vaikka kielellinen kerronta ei ollut suomennettuna yhtä hyvää kuin englanninkielisenä, oli kirja silti upea lukukokemus. Kuinka Riordan onnistuukaan pitämään kirjan toisensa perään noin kiinnostavana? Tottakai tämän suomenkielisenkin ... (lisää)
Sopuli avatar
Mietinkin miksi mielestäni percyt ovat parempia. NO PERCYN TAKIA!! Kiitos The Big Bad Wolf kun valaisit minua siitä miksi percyn kohdalla fiilis oli hieman omituinen. Koska e tuntuu vieraalta eikä enään samalta kuin Percyissä. Minullekkaan loppu ei tullut yllätyksenä mut raivostuttaa kun joutuu odottamaan kauan seuraavaa... Yllättävää että pienet seikkailut saatiin sopimaan kirjaan. Yleensä tuntuu että niitä on liikaa mutta tässä oli ihan kohtuullisesti. Kiva että myös Jason on tavallaan johtohahmo eikä pelkästään Percy. Seuraavaa osaa odotellessa <3
Lexei avatar
4.5
Kolmas kirja ylsi jopa samalle tasolle kuin ensimmäinen, ellei jopa korkeammalle. Tarinaa oli mukava seurata, kun porukka alkoi liikkua yhdessä. Tämä oli iso ero aiempiin kirjoihin, ja oli osa syy miksi tämä osa oli edeltäjäänsä parempi.
Frost avatar
4.5
Rick on taas onnistunut vangitsemaan niin paljon tunnetta ja tapahtumia samaan kirjaan. Kirjoitus tyyli on sujuvaa ja mukavaa luettava ja tarina etenee sopivaa vauhtia eikä missään vaiheessa jää paikoilleen jumittamaan. Athenen merkki on kirjana ihana ja lopetus ei ollut kamala, päinvastoin! Kirjassa kerrotaan kuinka julmaa elämä voi olla, kuinka julmaa rakkaus voi olla ja kuinka ihanaa se samalla silti on. Kiitos Rick tästä kirjasta!
Ida avatar
Annabeth avatar
Todella hyä.........yksi lemppareistani
MoonEye avatar
En pitänyt tästä niin paljon kuin kansikuvan, nimen ja kirjoittajan perusteella kuvittelin, vaikka muita Riordanin kirjoja on tullut hyvillä mielin luettua. Kirja ei ollut surkea eivätkä hahmot huonoja, mutta tarina oli vähän pitkäveteinen. Meni kauan ennenkuin sain tämän luettua loppuun (vaikka yleensä luen muut riordanin kirjat tosi nopeasti.) Sitä paitsi aloitin monta muuta kirjaa tämän ollessa vielä kesken ja luin ne loppuun ennenkuin kahlasin tämän läpi. Oli siinä ... (lisää)
helen1 avatar
Mielestäni kirja oli hyvä en väitä etteikö olisi mutta silti ei niin hyvä kuin muut riordanin kirjat. ennen olen lukenut innolla riordanin kirjoja mutta nyt en meinannut millään jaksaa lukea kirjaa vaikka ennen olen lukenut ne yhdeltä istumalta mutta nyt kirja oli aika ajoin niin tylsä etten vain jaksanut
WildWolf avatar
Saki avatar
BigReader avatar
Kastehelmi avatar
Aloin melkein kiljua, kun sain tämän syntymäpäivälahjaksi. En voinut uskoa, että monen kuukauden odotuksen jälkeen se olisi omani. Kirja oli, kuten aina, erinomainen. Juoni kulki paperilta toiselle imaisten lukijan kirjan tapahtumiin. Tuntui, kuin olisi itse ollut siellä, kärpäsenä katossa. Juoni kulki niinkin sujuvasti, etten edes huomannut, kun viimeinen sivu oli luettu. Kun kirja oli loppunut, otin heti selvää, milloin seuraava osa ilmastyy. Siihen on liian pitkä odotus! Lukisin englanninkielisen osa, mutta en usko, että englannin taitoni riitäisivät moiseen.
Lonely Reader avatar
Saphira. avatar
Kävin hakemassa tämän kirjastosta ja kun olin saanut sen luettua, säntäsin kirjakauppaan ostamaan Athenen merkin omakseni. Syynä Percabeth <3 Voi, että rakastan Percyä xD Tässä kirjassa roomalaiset eivät tuntuneet yhtä ärsyttäviltä kuin Merenjumalan pojassa, paitsi Octavianus. Paras kirja tästä Olympoksen sankarit sarjasta. Ei siltikään päihitä Percy Jackson -sarjaa. :D
white whisper avatar
Fade avatar
Uh, vihdoin sain tämän kirjan käsiini. Ja kuten aina, Riordan on osannut kirjoittaa kirjan jonka lukemista ei vain pysty lopettamaan ennen viimeistä sivua. Hieman kyllä häiritsi se, miten monen näkökulmasta tekstiä oli kirjoitettu. Tapahtumia tuli näin todella paljon, eikä niitä meinannut pystyä liittämään yhdeksi ehjäsi kokonaisuudeksi. Oli kuitenkin mukava taas päästä lukemaan Annabethin, Percyn, Jasonin ja muiden puuhista "pitkän" tauon jälkeen. Jokaisen luonne ja ... (lisää)
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson