5. aalto (5. aalto, #1)

5. aalto

Rick Yancey
Julkaistu: syyskuu 2, 2013 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The 5th Wave

Tyylit: scifi, nuoret
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Ulla Selkälä. Kannen kuvamateriaali: Stephen Mulcahey / Arcangel Images. Sidottu, kansipaperi. 2. painos 2016, uusi kansikuva.

”Totuus on, että heti kun ne löysivät meidät, pelimme oli pelattu.”

1. AALTO: Sähköt katkeavat.
2. AALTO: Onnekkaat pakenevat.
3. AALTO: Vain epäonnisimmat jäävät henkiin.
4. AALTO: Ainoa tapa selviytyä on pysyä yksin.
5. AALTO: Se alkaa nyt.

Cassie on tyttö jolla on M16-rynnäkkökivääri, kadonnut pikkuveli ja adrenaliinin terävöittämät aistit. Seitsemän miljardia ihmistä on kuollut, infrastruktuuri tuhottu ja planeetta kasvottomien muukalaisten miehittämä. Epätoivoinen Cassie pakenee ja varoo luottamasta keneenkään.

Toisaalla vihan ajama Zombie on valmis tuhoamaan vihollisen hinnalla millä hyvänsä. Kun salaperäinen Evan tarjoaa Cassielle apuaan, on päätös vaikea. Kaoottinen Maa vilisee ihmishahmoisia soluttautujia ja väärän valinnan hinta on kuolema.

Rick Yancey räjäyttää lukijoiden silmien eteen oivaltavan ja pelottavan scifivision, jonka Publishers Weekly nimesi vuoden odotetuimpien uutuuksien joukkoon. Trilogia-avaus teki heti ilmestyttyään komeettamaisen nousun The New York Timesin bestsellerlistan kärkisijoille.

Kirjasta sanottua:

"Scifikirjallisuuden uusi helmi." – USA Today

"Yhdistä Nälkäpelin adrenaliini ja Cormac McCarthyn Tien elegiset sävyt ja alat olla lähellä." – Entertaintment Weekly

"Yancey laittaa lukijansa pohtimaan, mistä ihmisyys pohjimmiltaan rakentuu." – Publishers Weekly

"Huikea, hurja ja äärimmäisen viihdyttävä. Uppoaa niin kolmetoistakesäiseen kuin kolmekymppiseen. Ahmin vauhdilla." – Justin Cronin, The New York Times Book Review

"Yanceyn viiltävän raju, miltei paranoidinen kertomus suuresta rohkeudesta vielä suurempien kauhujen keskellä." – Booklist

"Cassie on hienosti hahmoteltu päähenkilö. Hän on perustellusti yhtä aikaa sekä kova että hauras. (...) romaani on yksi viime vuosien parhaista muukalaisinvaasiotarinoista – millä tahansa asteikolla mitattuna." – Antti Oikarinen, Tähtivaeltaja

"Nerokkainta teoksessa on sen tapa haastaa ihmisten käsitykset itsestään, muukalaisista ja ihmiskunnasta." – Hanna Ruokomäki, Onnimanni

Muokannut Jussi (04.06.2016)

Tarkoitettu (Tarkoitettu-trilogia, #1)Jedin paluu: Voiman pimeä puoliVeden allaStar Wars: Galaktiset taistelutGenesis

Moonlight avatar
4.5

Wau..mikä kirja! 5. Aalto on todellakin yksi parhaista vähään aikaan lukemistani scifeistä ja yleisesti ottaen kirjoistakin. Aivan uskomattoman hyvin huumoria mausteena muuten niin ahdistavissa oloissa ja henkilöt loistavia! Suosikkini ehdottomasti ovat Evan ja Sammy, tai sanotaanko Nugetti :') tuo nimi sai mut nauramaan melkein joka kerta kun se sieltä pongahti, miten voikaan olla osuvampi! xD Evan sekä Sammy kummatkin kolahti muhun heti. Zombi oli ihan ok, mutta ei uponnu niin hyvin ... (lue lisää)

-Veera- avatar
Minun mielestäni tämä kirja on mahtava! En malttanut olla ahmimatta kirjaa jo heti silloin kun sen kirjastosta lainasin. Luin sen heti toisen kerran putkeen! Etsiskelin kirjaa kirjakaupoista ja en sitä harmikseni löytänyt. Sitten kerran ihan vain ohikulku matkalla satuin kulkemaan kirjakaupan ohi jossa tämä oli siinä ikkunassa näytillä! Tietenkin menin ja ostin sen :) Olen kuullut että tästä tulee elokuva kesällä 2015! Ilmoitin sen kuullessani äidille: Minä menen sitten ... (lue lisää)
Kirjaneito avatar
Tässä on kirja joka saa sinut huolestumaan, koska et omista turvallista pommisuojaa, rynnäkkökivääriä, muonavarastoa ja Suurta Suunnitelmaa odottamattomien tilanteiden (lue: avaruusolentojen hyökkäyksen) varalle. Luettuani Viidennen aallon elin koko seuraavan päivän hiukan pakokauhuisessa tunnelmassa vilkuilin taivaalle ja odottaen näkeväni ufoaluksen. Viides aalto suorastaan kahlitsi minut lukemaan ja ahmaisinkin tämän reilun neljänsadan sivun pituisen kirjasen yhdessä ... (lue lisää)
Kirjakaapin tyttö avatar
5.Aalto oli minulle juoneltaan täysi yllätys. En tiennyt mitä odottaa. Takakannen perusteella sisältö olisi voinut olla minkälainen tahansa. Cassie oli mukava henkilöhahmo, jonka ajatuksiin pystyi helposti samaistumaan. Hänen ajattelutapansa oli todella huvittavaa luettavaa. Itsensä toruminen ja moittiminen sai aina hymyn korville. Evan on erinlainen mieshenkilö, eikä Zombissakaan ollut mitään vikaa. Melkein purskahdin itkuun parissa kohtaa, mikä kertoo siitä, että kirjailia on ... (lue lisää)
Tempeste avatar
3.5
Ruttola avatar
Snapsu avatar
0.5

Mielestäni kirja oli niin tylsä etten jaksanut lukea sitä edes loppuun. Tahtumat olivat niin paikallaan junnaavia ja ihmiset aivan liian yksiuloitteisia että kirja olisi saanut minua innostumaan. Olisin tarvinut enemmän tunnetta ja vimmaa.

lolde avatar

Katsoin pari viikkoa sitten kirjaan perustuvan elokuvan ja pidin siitä niin paljon että pakkohan kirjakin oli heti mennä ostamaan ja lukaista, ja se ehdottomasti kannatti. Kierrän yleensä ufokirjat kaukaa, mutta olen iloinen että päätin tehdä poikkeuksen. 5. aalto pursuaa jännitystä, eikä pientä - joskin vähän epänormaalia, romantiikkaakaan sovi unohtaa. Kirjan henkilöt olivat kaikki hyvin suunniteltuja ja loppuun asti vietyjä, ja tietty omiksikin suosikeiksi nousivat Cassie, Evan ja Ben.

anmamat avatar
Kirja oli todella viihdyttävä, eikä sitä malttanut laskea käsistään. Kirja ei myöskään ollut niin ennalta arvattava kuin monet muut nuorten fantasiakirjat. Suosittelen dystopian ystäville!
Kirjakruununprinsessa avatar
CCrystal avatar
Tätä kirjaa kohtaan minulla oli suuret ennakkoluulot. En pidä scifikirjallisuudesta enkä varsinkaan avaruusolioista. Harvemmin myöskään pidän mieskirjailijoiden teoksista. MUTTA TÄMÄ! Olen todella iloinen, että suurista ennakkoluuloista huolimatta sain itseni tarttumaan tähän kirjaan ja kiitos siitä kuuluu tänne Risingshadowsiin. Täältä luin, että vaikka yleensä ei pitäisi scifikirjallisuudesta, niin tämä on hyvä. Ja niinhän se olikin. Tässä oli menoa ja ... (lue lisää)
Lady_ avatar
MustaParonitar avatar
Tykkäsin, paljon. Koko idea viidestä aallosta... Se oli erilainen, omaperäinen ja kiinnostava. Se piti hereillä koko kirjan ajan. Päähenkilön tunteet olivat uskottavia ja todentuntuisia. Cassie on yksi niistä päähenkilöistä, joista pidän. Hänessä oli sitä kaikkea: omatoimisuutta, sitkeyttä, rohkeutta ja kuitenkin inhimillisyyttä. Ainoa asia josta en pitänyt oli Evan. Itse asiassa vihasin koko tyyppiä. Brzzz, jotenkin luontaantyöntävä hyypiö. Zombie taas oli huippu cool! Suosittelen kaikille!
millinen avatar
4.5
Huhhuh. 5. aalto on kirja, joka täytyi lukea heti loppuun saakka. Se herätti juuri niitä oikeita tunteita, joiden takia pulssi vaan kohosi kohoamistaan. Alussa minua hämäsi ajan, paikan ja näkökulman epäselvät vaihdokset, mutta kun niitä oppi odottamaan, teksti tuntui todella paljon sujuvammalta. Hahmot olivat pääosin hyvin kirjoitettuja, tosin se ei tarkoita että olisin pitänyt kaikista niistä... Kokonaisuutena loistava kokemus. Suosittelen lämpimästi!
Radioactive avatar
4.5
Kun näin tämän kirjan ajattelin, että minun on pakko lukea tuo. Joten lainasin sen nopeasti ja menin kotiin. Kirja oli vaan yksinkertaisesti ihana! Toivon, että toinen osa tulee pian.
Matti Karjalainen avatar
No niin, hajaantukaa! Etsintä on ohitse, eikä täällä ole enää mitään nähtävää. Rick Yanceyn "5. aalto" (WSOY, 2013) on paras nuorille aikuisille suunnattu dystopiagenren edustaja sitten Suzanne Collinsin "Nälkäpelin". Eräänä kauniina päivänä avaruusalus ilmaantuu taivaalle ja sylkee sisuksistaan neljä ilmestyskirjan ratsastajaa, jotka syöksevät ihmiskunnan tuhon partaalle. Sähköt katkeavat sähkömagneettisen pulssin seurauksena, jättimäinen aalto raunioittaa ja ... (lue lisää)
Urelen avatar
Wau. Lainasin kirjan kirjastosta alunperin pelonsekaisella odotuksella, joudunko jättämään taas yhden kirjan kesken tylsän juonen tai huonon kerronnan takia (tätä olen joutunut tekemään viime aikoina paljon). Nyt kirjan lukeneena täytyy sanoa, että olisin tehnyt elämäni virheen, jos olisin sen kirjastoon jättänyt. Tunnelma pysyy koko tarinan jännittävänä. Yanceyn ajatus aaltomaisesta hyökkäystavasta on kiinnostava, hahmot todentuntuisia ja uskottavia, ja kun itse viidennen ... (lue lisää)
rudi92 avatar
5. aalto on mahtava kirja. Juoni on loistava, samoin päähenkilöt. Cassie on räväkkä ja hyvän huumorintajun omaava nuori nainen. Zombi on päättäväinen ja karu tappaja, joka ei välttämättä olekaan mikään paha. Evan on suloinen nuori mies, vaikka hänen tarinansa arvaakin jo heti. Ja Sam on ihana pikku poika, jonka vain toivoisi selviävän. Kirjassa on loistavia kohtauksia, mitkä saavat haukkomaan henkeään. Loppu on myös todella erinomainen. Odotan innolla sarjan toista osaa.
Fade avatar
3.5
Jaahas, että tällainen kirja tällä kertaa. Kun nappasin tämän kirjastosta mukaani, en edes jaksanut lukaista takakantta - kansi oli sen verran kiinnostavaa ja tylsyys oli iskenyt juuri siinä kohtaa. Kotiin päästyäni sitten aloin ihmetellä, että miksi ihmeessä menin lainaamaan tällaisen kirjan?! Vaikka takakansi saikin kiinnostuksen ihan suhtkoht hyvin heräämään, ei tämän tapaiset scifi kirjat ole ehkä ihan niitä minulle tarkoitettuja.. Päätin kuitenkin sitten avata kirjan ... (lue lisää)
Nage avatar
Kirja oli todella hyvä ja mielenkiintoinen luettava. Cassie oli ihana ja vaikka Evanin oikean henkilöllisyyden pystyi arvaamaan heti, se ei tehnyt kirjast yhtään huonompaa. Jatkoa odotellessa!! (Ja toivottavasti siinä jatkossa Cassie valitsee Evanin eikä Beniä ;))
Paikalla 7 jäsentä ja 72 vierailijaa:
therogis, LordStenhammar, Wicked-Willie, Niksu, Oskari Cederqvist, NoctilucA, punnort
Uusin jäsen: Oskari Cederqvist