Auringon ydin

@ Johanna Sinisalo
Auringon ydin - Johanna Sinisalo 8.12   75

Sidottu, kansipaperi.

Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2014.

Olemme 2010-luvun Tampereella, mutta historiassa on 1800-luvulta lähtien tapahtunut muutoksia, jotka ovat tehneet Suomesta Euroopan Pohjois-Korean. Suomen Eusistokraattisessa Tasavallassa yhteiskuntarauha ja kansanterveys ovat arvoista tärkeimmät. Kaikki riippuvuutta aiheuttavat nautintoaineet on ankarasti kielletty: huumeet, nikotiini, alkoholi ja kofeiini. Seksin helppo saatavuus on sen sijaan valtion erityissuojeluksessa, ja valtiollinen tiede onkin kehittänyt sen jakelun vaivattomaksi. Ihmissuvusta on jalostettu uusi alalaji: altis, nöyrä ja itseään tyrkyttävä. Ennen heitä kutsuttiin naisiksi.

Yksi vaarallinen huume on kuitenkin jäänyt vielä osittain kitkemättä yhteiskunnasta: chili. Kirjan päähenkilöt Vanna ja Jare sotkevat näppinsä sen rikolliseen välittämiseen. Vannan yrittäessä selvittää, mitä hänen kadonneelle sisarelleen on tapahtunut, Jare törmää outoon uskontokulttiin, jonka käsissä on Auringon ydin. Onko tällä epäinhimillisen tulisella chililajikkeella mahdollisesti vaikutuksia, jotka on syystäkin kielletty?

Suomikumman mestarin uutuusromaani on myös nerokas yhteiskuntasatiiri. Ketkä lopulta hyötyvät ihmisten riippuvuuksista? Voivatko kaikki terveydelliseen hyvään tähtäävät toimenpiteet olla oikeutettuja? Mitä yhtymäkohtia tällä kaikella on meidän omaan aikaamme?

Romaani ampuu Sinisalon yhä tiukemmin suomikumman ytimeen. – Sinisalon vaihtoehtoinen yhteiskunta on yksityiskohtaisesti rakennettu ja se jää mieleen polttelemaan. Markus Määttänen, Aamulehti 20.9.2013

Nyt Sinisalo ei heristä sormea, vaan puristaa kätensä nyrkkiin. Hänen kirjallisessa iskussaan lukijan vatsaan on taitoa ja voimaa. Romaanin jälkeen pitää ottaa hetki lukua. Kääntelen kirjaa kädessäni, ja mietin, että olipahan trippi. Juhani Karila, Helsingin Sanomat 15.10.2013

Sinisalo kirjoittaa herkullisesti eloi-koulutuksesta. Kirjassa on lainattua ja mukailtua monesta tekstilähteestä, myös palveluskoirakoulutuksesta. Kirja ei kuitenkaan manifestoi miesvihaa. (--) Kirjan sukupuolitesteista on lyhyt askel ihmisoikeustesteihin, joilla rajoitetaan toisten ihmisyyttä, jotta se laajenisi niillä, joille mikään ei riitä. Helena Miettinen, Etelä-Suomen Sanomat 21.10.2013

”Hyytävän älykäs dystopia naisia alistavasta, terveysfasistisesta Suomesta.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu syyskuu 20, 2013 (Teos)
Käännetty englanniksi The Core of the Sun

Kirja-arviot 330
Viestit 975
maaliskuu 25, 2017
8 / 10

Kirja koostuu erilaisista aineksista. On kirjeitä, katkelmia teoksista, mainos, opetusaineistoa, kouluaineita, otteita sanakirjasta, novellikatkelma, lehti-ilmoitus, ote lakikirjasta, satu, ote kuulustelupöytäkirjasta, palveluun astumismääräys, laulu, valintatehtävä koe, loru, lehtiartikkeli ja terveysjulkaisu. Tulikohan kaikki mainittua? Kohtalaisen erikoisen formaatin lisäksi on tilaa vielä omaperäiselle tarinalle.

Tapahtumat sijoittuvat nykypäivän Suomeen. Maailma ei tosin ole samanlainen kuin omamme vaan eletään vaihtoehtoisessa maailmassa.

Fictionholic
Arvosanat 99
Kirja-arviot 5
Viestit 0
lokakuu 21, 2015
8 / 10

Taitavasti rakennettua dystopiaa. Erityisen mielenkintoiseksi kirjan tekee se, että se sijoittuu Suomeen. Idea siitä, kuinka Suomesta olisikin ajautunut hiukan pohjoiskoreamainen valtio on kiehtova. Ihmisrodun jalostus teki teoksesta ajatuksia ruokkivan. Toivottavasti kukaan ei jätä kirjaa lukematta alun sekavuuden taki, lupaan että kaikki tuler käymään järkeen! Toivon myös, että heitätte pois ennakkoluulot suomalaista kirjallisuutta kohtaan, mitä tiedän monilla olevan. Teos oli parempi kuin moni muu lukemani ulkomainen dystopia.

Matti Karjalainen
Arvosanat 428
Kirja-arviot 136
Viestit 4
toukokuu 22, 2015
8 / 10

Johanna Sinisalon "Auringon ydin" (Teos, 2014) tuli luettua työpaikan lukupiiriä varten, ja se osoittautuikin varsin hyväksi kirjaksi. Oli mukava lukea vaihteeksi sellaista dystopiaa, joka oikeasti haastaa ajattelemaan ja miettimään nykyistä yhteiskuntaa ja sitä millaiseksi se voisi pahimmassa tapauksessa muodostua. Ehkä tässä on se pieni ero aikuisille ja nuorille aikuisille suunnatun dystopian välillä? Sinisalo käsittelee romaanissaan muun muassa naisen asemaa yhteiskunnassa, kieltämisele perustuvaa päihdepolitiikkaa (tosin chilin varjolla) ja rodunjalostusta. Painaavaa asiaa on siis paljon. Suomen eusistokraattinen tasavalta tarjoaa tarinalle kiehtovan miljöön, jota taustoitetaan tekstiin sijoitelluilla katkelmilla sanomalehdistä, kirjoista ja muista vastaavista fiktiivisistä - tai joissakin tapauksissa ei niin fiktiivisistä, kuten Kotilieden esimerkki osittaa - lähteistä. Loppuratkaisun aiheuttamasta pienestä pettymyksestä huolimatta "Auringon ydin" on yksi parhaista lukemistani kotimaisista dystopioista, ellei ihan se paras.

Wind
Arvosanat 418
Kirja-arviot 13
Viestit 601
syyskuu 24, 2014
10 / 10

Mielestäni Sinisalon paras kirja. Sinisalolla on mystinen kyky kirjoittaa täysin uskottavasti ihan mahdottomistakin asioista.

The Big Bad Wolf
Arvosanat 484
Kirja-arviot 79
Viestit 690
huhtikuu 10, 2014
8 / 10

Menikö tässä viitisen päivää rauhoittua? Ja joo, tahdoin kirjoittaa arvosteluni vasta kouluaineen palautuksen jälkeen, ettei samankaltaisista ajatuksista voi vähentää pisteitä. Miljöö on uskomaton. Vaikka sielua kirvelee kotimaisemien värittäminen näin epätasa-arvoiseksi, se on tehty niin ihailtavan taidokkaasti. Teksti on loistavaa, kaikki sanakäänteilyt jotain kadehdittavaa. Ja asioiden kertominen, se ettei mitään sanota suoraan ja pohdita, vaan ojennetaan info näillä eri tekstiformaateilla. Mahtavaa. Ensimmäinen puoli koukutti todella aktiivisesti tahdikkaalla yhteiskunnan esittelyllä. Juonen alkaessa nousta pääosaan olin melkein pettynyt, kun mielenkiinto olisi riittänyt paljon pidempäänkin yhteiskuntaopin luentoon. "Siis ei mulla kiinnosta mitä näille hahmoille käy..." Vaan kiinnostipa kuitenkin lopulta ja hiukan taisi sydän sykkiä epätahtiin. Sinänsä tästä ei puutu yhtään mitään. Tekstin taso, omaperäisyys... Paras kirja nyt vähään aikaan. Ja chiliä unohtamatta.

Reta Anna Maria
Arvosanat 176
Kirja-arviot 50
Viestit 60
helmikuu 25, 2014
9 / 10

Periaatteessa idea on hyvin simppeli: tyttö ei sovi muottiin, kamppailee asian kanssa, ajautuu laittomuuksiin ja pohtii elämäänsä taaksepäin. Mutta se, miten tämä kaikki oli kirjoitettu, teki kirjasta hyvin kiinnostavan ja pelottavan. Dystopiaa, joka ei oikeastaan ole niin kaukana tulevaisuudessa. Kirja saattaa aiheuttaa hämmentävää himoa chiliä kohtaan.

Nafisan
Arvosanat 665
Kirja-arviot 93
Viestit 192
helmikuu 21, 2014
8 / 10

Varoitus! Tämän kirjan lukeminen saattaa aiheuttaa kuumotusta ja vakavaa chiliriippuvuutta, lukeminen omalla vastuulla! Auringon ydin on teos, jossa Johanna Sinisalo ylittää itsensä. Kirjailija aloittaa teoksensa varsin rajusti, hän ei päästä lukijaansa helpolla vaan tarjoaa heti iskun vyön alle. Kun lukija saa taas hengen kulkemaan, hän on jo teoksen koukussa. Sinisalo provosoi lukijaa esittämällä rodunjalostuksella tuotetun, Barbie-nukkemaisen eloi-naisen, joka koulutuksella saadaan palvelemaan isäntäänsä, maskuliinista masko-miestä kuin koira. Voisin väittää, että tämä on parasta suomalaista dystopiaa, jota olen lukenut. Sinisalolla on todellinen taito kirjoittaa äärimmäisen mielenkiintoisesti, saaden lukijan hihkumaan innosta. Hänen luomansa maailma on uskottava - ja ehkä siksikin niin pelottava ja epätavoiteltava. Suosittelen teosta ennakkoluulottomalle lukijalle, joka nauttii dystopioista, vaihtoehtohistoriasta, naisen aseman pohtimisesta ja chilistä. Tämän teoksen lukee hetkessä, sillä lukemista ei malta keskeyttää.

Sini
Arvosanat 714
Kirja-arviot 37
Viestit 482
joulukuu 21, 2013
9 / 10

Sinisalon kuvittelema vaihtoehtohistoriallinen Suomi on pelottavan todellisen oloinen dystopia, jossa ihmislajia jalostetaan sopimaan konservatiivisiin rooleihin. Oikea nainen keskittyy naimisiinmenoon, lapsiin ja kodinhoitoon. Jos et sovi tähän muottiin, sinut steriloidaan. Kirja olisi huvittava, jollei se pitäisi koko ajan mielessä, että oikeasti on ihmisiä, joiden mielestä tuo maailma ei suinkaan olisi dystopia vaan ihanne. Kadonneen sisaren mysteeri ja chilin asema vaarallisena nautintoaineena maustoivat sopan erittäin kiinnostavaksi ja nautinnollisesti. Nyt kiinnostaisi lukea tähän rinnalle Jan Salmisen Äidinmaa ja katsoa kuinka sen suomikuva keskustelee Sinisalon luoman kanssa.

Iltaneth
Arvosanat 19
Kirja-arviot 12
Viestit 0
marraskuu 5, 2013
8 / 10

Tämän romaanin maailmankuva sai meikäläisen kiehumaan raivosta useamminkin kuin kerran. Silti huomasin tämän lukuprojektin aikana ajattelevani kirjaa ja sen maailmaa lukemisen ulkopuolellakin. Sinisalo on järkyttävän kekseliäs kirjailija, joka on saanut tämän kaiken tuntumaan niin mahdolliselta, niin mahdottomalta kuin se kuulostaakin. Hän on onnistunut luomaan mielenkiintoisia henkilöhahmoja todella kauhistuttavaan maailmaan. Vaikka sinänsä tällainen special snowflake -päähenkilö ei yleensä meikälläistä innostakaan, tämän romaanin päähenkilöksi sellainen sopi kuin nakutettu. Vannan ja Jaren suhteen kehittymistä oli mielenkiintoista seurata, samaten sitä miten he tässä maailmassa pärjäsivät. Kaikki Sinisalon kehittelemät yksityiskohdat, jotka tekivät tästä maailmasta niin kamalan ja mielenkiintoisen, oli ilo poimia tekstistä. Romaanissa oli käytetty myös erilaisia tekstiformaatteja kertovasta tekstistä kirjeisiin ja lakitekstiin lentiartikkeleihin, mikä teki lukemisesta lennokasta, sujuvaa ja mielenkiintoista.

lokakuu 14, 2022
Antoi 8 / 10 arvosanan kirjalle