Hän joka ei pelkää

Hän joka ei pelkää

Reeta Aarnio
Julkaistu: heinäkuu 29, 2013 (Otava)
Tyylit: scifidystopia, nuoret
Avainsanat: kotimainen

Sidottu.

Mitä tapahtuu, kun tiukasti valvottuun yhteiskuntaan astuu muukalainen? Pysähdyttävä tarina tulevaisuuden maailmasta.

Kirai-poikaa syytetään pienen sisarensa tapaturmaisesta kuolemasta, ja heimo hylkää hänet ajelehtivaan ruuheen. Reservaatin pojan löytää valvotussa ja ohjaillussa yhteiskunnassa elävä perhe, jonka arjen muukalainen sotkee pahasti.

Sisarukset Asisi ja Rei elävät tiukasti säädeltyä arkea. He kiinnostuvat Kiraista ja alkavat pohtia oman elämänsä mielekkyyttä ja raameja. Kenellä on oikeus päättää kaikkien muiden tulevaisuudesta? Mitä tapahtuu niille, jotka rikkovat normeja?

Reeta Aarnio (s. 1971) on yläkoulun äidinkielen opettaja ja yksi Otavan yläkoulun äidinkielen oppikirjan Särmän tekijöistä. Uutta yhteiskunnallisuutta edustava Hän joka ei pelkää puhuttelee vapauden kysymyksiä ja maailman tilaa pohtivia nuoria. Aarnion kiitetyn lasten fantasiasarjan kolmas osa Virvatulen vartijat sai Lukuvarkaus -palkinnon.

(muokattu 26.04.2015)

Nälkäpeli: Matkijanärhi (Nälkäpeli, #3)Perillä (Tarkoitettu-trilogia, #3)Toisaalla (Jäljellä/Toisaalla, #2)Hiekkasotilaat (Routasisarukset, #2)Nälkäpeli 1–3

Sunsetbeach avatar
Kirjan henkilöiden eriäviä mielipiteitä ja suhteita oli mielenkiintoista seurata ja aloin pohtia, millaista elämä tulevaisuudessa oikeasti tulee olemaan. Lopussa jäi mieltäni kaihertamaan, mitä Kiraille ja Asasille tapahtuu jatkossa. Jos aloittaa kirjan, suosittelen myös lukemaan sen loppuun asti.
Mystinen tyttö avatar
Kirja ei herättänyt kiinnostustani alussa ja harkitsin sen kesken jättämistä, mutta nyt olen iloinen, että luin sen loppuun. Jos olet lukemassa tätä kirjaa eikö mielenkiintosi meinaa säilyä yritä jatkaa lukemista ja lue se loppuun. Pidin kirjan tarinasta, henkilöistä ja tekstistä. Oli mukavaa vaihtelua lukea tulevaisuuden kirja, sillä en niistä erityisemmin pidä. Kirjoitustyyli jäi minulle hiukan arvoitukseksi, mutta siitä huolimatta se oli minun mieleeni. Lyhyet tarinat ... (lisää)
Ketunloikka, S.T.A.R.
Uusin jäsen: Henrikki Hoppa