Sielut kulkevat sateessa

Sielut kulkevat sateessa

Pasi Ilmari Jääskeläinen
Julkaistu: lokakuu 10, 2013 (Atena)
Tyylit: kauhu, maaginen realismi, jännitys
Avainsanat: kotimainen

Kansi: Jussi S. Karjalainen. Sidottu, kansipaperi.

Hyytävä romaani, joka kysyy, mihin oikein uskot

Sairaanhoitaja Judit on kyllästynyt työskentelemään homeisissa sairaaloissa, eikä kohtelias avioliittokaan enää toimi. Elämän rajallisuuteen havahduttuaan hän päättää toteuttaa unelmansa: hankkiutua ensimmäiselle oikealle ulkomaanmatkalle.

Haave joutaa kuitenkin odottaa, kun lapsuudenystävä Martta palkkaa Juditin töihin ylikansalliseen kotisairaanhoitoyritykseen Helsinkiin. Firma vaatii hoitajiltaan "hiukan tavanomaista enemmän", ja palkka on sen mukainen.

Juditin uusi työ ei ole kuitenkaan ihan sitä mitä hän odotti. Juditin on vakoiltava uutta asiakasta, ateisti Leo Moreauta, jolla on firman tarvitsemaa tietoa. Vapaa-ajalla taas pitäisi pelastaa kuolemansairaan kummipojan sielu. Mitä tekee uuden työnantajan salaperäinen Persinger-laite? Ja miksi outo varjo seuraa Juditia pitkin rankkasateiden piiskaamaa Helsinkiä?

Pasi Ilmari Jääskeläisen kolmas romaani Sielut kulkevat sateessa yhdistää kauhukertomuksen ja psykologisen trillerin. Kirja vie perimmäisten kysymysten äärelle: Mitä uskoa tunnustat? Mitä rakastat? Kenen puolella olet?

Kirjasta sanottua:

Jääskeläinen sovittaa saumattomasti yhteen realismia, fantasiaa ja kauhua.” – Kimmo Rantanen, Turun Sanomat

Tämä on mielikuvituksellinen ja koukuttava kirja, joka on suorastaan pakko lukea yhdellä istumalla. Sopii niille, jotka eivät vähästä hätkähdä.– Kirsi Piha, Nykypäivä

Lumikko oli vasta lupaus tulevasta, Sielut kulkevat sateessa kirkas lunastus. Carpe diem -henkisen romaanin lopussa soi Edith Piafin tahtiin kaunis kiitos elämälle. – Jani Saxell, Parnasso

Kauhukirjailija H. P. Lovecraftin hengessä etenevän romaanin rankkasateessa haahuilee niin epämääräistä väkeä, että lukijalta jäävät kuraleikit koko kesäksi.– Juhani Karila, Helsi

(muokattu 08.03.2016)

Mies joka oli Torstaina (Suomen dekkariseuran julkaisusarja, #6)John Constantine – Hellblazer: Savua ja tultaRämeen olento: Viides kirja (Rämeen olento, #5)ManaajaYön Kaspar

Rockface avatar
Klassikko, todella hieno, monisyinen teos joka jää varmasti elämään...toisaalta kirja saattaa olla aikalaiskriitikoille vielä vähän liikaa. Tiivistämällä kääntyisi loistavaksi elokuvakässäriksi joten saattaa vielä Hollywood kutsua kirjailijaa. Yksi parhaita koskaan lukemiani; samaan aikaan hauska, pelottava, filosofinen ja ironinen. Selvästi vientitavaraa, toivottavasti käännössopimuksia satelee.
The Big Bad Wolf avatar
Taidan pelätä vettä hiukan. Äärimmäisen miellyttävästi ja sujuvasti kirjoitettu persoonallinen kirja. Yleensä kun luen, joudun kytketään aivot pois päältä, etten keskity tapahtumien seuraamisen sijaan sanavalintojen korjaamiseen. Nyt ei tarvinnut. Jääskeläinen kirjoittaa hyvin eri tavoin kuin minä, mutta tyyli on uskomattoman kaunis ja taidokas. Dialogi on realistista ja jo pelkistä repliikeistä tunnistaa hahmon suoraan. Ja itse henkilöt... Ei tule mieleen, milloin ... (lisää)
Aderyn avatar
Upea, upea, upea. Muuten en voi tätä kuvailla. Genreluokittelut Sielut kulkevat sateessa -kirjan kohdalla ovat täysin turhia. Jääskeläinen kirjoittaa kirjoja, joissa yhdistyvät paitsi maaginen realismi, myös kauhu ja jonkinlainen... Sille on tuskin nimeä. Symboliikka on ehkä lähimpänä. Symboleja kirjassa vilisee, ja on lukijan vastuulla poimia ne kaikki ja muodostaa kirjasta oma käsityksensä. Eli helpoksi Jääskeläinen ei lukuprosessia lukijalle tee. Minut kirja aivan ... (lisää)
StaCa avatar
Lukukokemus jakautui jokseenkin kolmeen osaan: alussa odotin, että päästään kunnolla liikkeelle. Toinen kolmannes vei täysin mukanaan ja viimeinen kolmannes irtosi sen verran tehokkaasti reaalifantasian puitteista, että se pikkuisen latisti fiiliksiä. Joillekuille muille nimenomaan loppu on ollut SE juttu, minä en itse saanut siitä kunnolla kiinni. En kokenut tätä kauhuksi sanan varsinaisessa merkityksessä. Lähinnä Se Mikä Taivaassa Asuu oli jollain tragikoomisella tavalla miltei ... (lisää)
Feeniksi avatar
Outo kirja. Ensin ajattelin lukevani jotain normaalia kaunokirjallisuutta. Kirjasta tuli ensin scifi, hiukan eroottinen ja lopuksi thilleri. Aika paljon Stephen Kingin tyylinen kirja. Eli kirja jota en koskaa lukisi. En kuitenkaan saanut kirjaa kädestäni, sillä se vei mennessään. En tiedä pidinkö kirjasta loppujen lopuksi vai enkö....outoa.
Marjo avatar
Monta kertaa meinasin lopettaa kirjan lukemisen, mutta aina jokin sai jatkamaan. Kirjassa on kuvailtu joitain asioita mun makuun liian tarksti, mutta sen sietää. Päähenkilö on yllättävän rauhallinen vaikka kokee yhtä sun muuta kauheutta. Vasta kirjan lopussa paljastui sen nerokkuus.
Eija avatar
Kiinnostus Lovecraft henkistä tarinaa kohtaan lähti käyntiin heti alusta lähtien. Normaali elämänmeno muuttui pian ihan muuksi kuin normaaliksi. Ilmassa on mystisyyttä, selittämättömiä tapahtumia ja hahmoja, joihin haluaa lukiessa malttamattomasti saada selvyyttä. Tarinassa esiintyy eri tyylejä saumattomasti sopusoinnussa. Mm. kauhun saralla on Cthulhu-myyttiä, yliluonnollista kauhua, splatterpunkia, humoristista kauhua jne. Hahmoista Lukija on ihan huippu ja siitä johdannaisena mainittakoon, että kirja on omistettu kirjabloggaajille. Kirjan selkämys kansipaperin alla on myös hieno.
Vanamo avatar
4.5
Kiehtova, ajatuksia herättävä ja hyvin jääskeläismäinen. Alkuasetelma on arkirealistinen, mutta vähitellen asiat alkavat muuttua aina vain oudommiksi. Synkkien sielujen ja vakavan uskonnollisen pohdinnan vastapainoksi kirjasta löytyy myös kumiankkoja ja hyvin maanläheisellä asenteella varustettu päähenkilö.
Pisania
Uusin jäsen: chong wen