Siilo (Siilon saaga #1) - Hugh Howey7.92

Alkuteos ilmestynyt viitenä pienoisromaanina 2011–2012. Suomentanut Einari Aaltonen. Sidottu, kansipaperi.

Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2014.

Mikä on velvollisuutesi siilossa?
Pitää yllä järjestystä.
Mitä suojelet ennen kaikkea?
Elämää ja isien perintöä.
Mitä se vaatii?
Uhrauksia.

Ihmiskunnan rippeet elävät valtavassa maanalaisessa siiloissa. Maailma on saastunut elinkelvottomaksi ja ulkoilma on myrkyllistä hengittää. Ihmiset elävät siilossa ankarien sääntöjen ja rajoitusten armoilla. Mutta jotkut uskaltavat kyseenalaistaa vallitsevan järjestyksen ja unelmoida.

Yksi heistä on Jules.

Hän on valmis paljastamaan siilon salaisuudet.

”Pelottava, kiehtova ja salaperäinen romaani, joka tempaa lukijan välittömästi mukaansa.” – The Guardian

Hugh Howey (s. 1975) on amerikkalainen kirjailija, joka asuu Floridassa vaimonsa kanssa. Idea Siilosta syntyi, kun hän keskeytti fysiikan opintonsa ja päätti matkustella maailmalla. Siilon myötä hän nousi täydellisestä tuntemattomuudesta maailmanlaajuisesti tunnustetuksi kirjailijaksi.

”Howey osaa todellakin kirjoittaa, ja hänen luomansa dystopia on kauhistuttava.” – The Guardian

”Siilo vetoaa sekä miehiin että naisiin. Nälkäpelin tapaan se on houkutellut puolelleeen niin scifin lukijat kuin suuren yleisönkin.” – The Wall Street Journal

”Siilo on dystopiakirjallisuuden mestariteos, samaa sarjaa kuin Vuonna 1984 ja Uusi uljas maailma.” – Daily Express

”Teos ottaa purevasti kantaa poliittisiin ääri-ilmiöihin, luokkajakoon ja ylhäältä annettuihin totuuksiin. Lisäksi kirja tutkailee oivaltavasti ihmiseen sisäänrakennettua taipumusta väkivaltaisiin ratkaisuihin.” – Toni Jerrman, Helsingin Sanomat

”Howeylla on tarkka psykologinen silmä. Hän kuvaa moderneja ihmisiä barbaarisissa olosuhteissa. Howey voi osoittautua ykkösluokan jännityskirjailijaksi, joka menestyy aiheessa kuin aiheessa." – Aamulehti

"Tarinan vahvuus on kirjailijan mielikuvituksessa, kiehtovassa maailmassa ja jännittävässä juonessa." – Petja Savoila, Savon Sanomat

"(...) erinomainen ja ajatuksia herättävä kokonaisuus. Vahvat viittaukset poliittisiin ääri-ilmiöihin ja luokkayhteiskuntaan tarjoavat paljon ajateltavaa." – Ville Paso, Vaasan Ylioppilaslehti

”Länsimaisen yhteiskunnan metaforan, siilon syvyyksissä kytee kapina.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati

Keskustelua: Hugh Howey :: viestejä 16 kpl
Risingshadow arvostelu :: Ville-Markus Nevalainen (VMN)

Julkaistu: syyskuu 20, 2013

Siirros (Siilon saaga #2)7.58
Kohtalo (Siilon saaga #3)7.24

Kirja-arvioita

kesäkuu 05, 2019
Itselleni tämä oli loistava lukukokemus. Miljöö oli mielestäni mahtava. Juonenkäänteitäkin oli paljon, ja nekin olivat hyvin toteutettuja. Kirjaa oli jännittävä lukea ja kirja oli mukaansatempaava. Hieman ehkä kauhuakin myös oli mukana - ...
heinäkuu 04, 2017
Todella hieno teos. Pidin alusta saakka todella paljon. Kirjaa lukiessa tuli hyvä olo tiedosta että tämä on trilogian osa, eli lisää on tiedossa. Lopun lähestyä mietein että jääkö tarina kesken, mutta se ei jäänyt mitenkään oleellisesti, edessä on vain uusi seikkailu. Suosittelen paljon!
huhtikuu 26, 2016
Siilo oli hyvä kirja, jossa oli paljon potentiaalia. Valitettavasti tarina alkoi käydä loppua kohden hiukan raskaaksi ja tylsäksi, itseään toistavaksi. Juoni avautui lukijalle hienosti pikkuhiljaa. Aika malttamattomana luin tätä kirjaa ...
joulukuu 02, 2014
Mielenkiintoisesti kulkeva ja laajentuva kirja, joka paljastaa ympäröivää maailmaa koukuttavasti vähän kerrallaan. Henkilöhahmot ovat mielenkiintoisia, joskin jättävät ihan vähän kylmäksi.
10/10 |
joulukuu 02, 2014
Tämä oli kyllä aivan mahtava kirja. Kun on päässyt sisälle kirjan maailmaan, niin se on pakko lukea loppuun yhdeltä istumalta. Huh!
7/10 |
huhtikuu 19, 2014
Siilon tarina veti puoleensa heti prologista lähtien. Siilon oloja ja yhteisöllistä rakennetta valotetaan pikkuhiljaa ja tarina laajenee mukavasti edetessään. Tarina on jännittävä ja mukaansatempaava, mutta siinä on omat heikkoutensakin. ...
tammikuu 31, 2014
Huh. Sanonpahan vain. Huh. Siilo oli todella koukuttavaa, paikoitellen ahdistavaa, koko ajan jännittävää ja usein pelottavaa scifiä. En halunnut lukea tätä kirjaa illalla ennen nukkumaan menoa. En niinkään pelottavuuden, vaan ennemminkin ...
10/10 |
tammikuu 21, 2014
Siilosta on vaikea puhua paljastamatta liikaa. Teos on jaettu nopealukuisiin kappaleisiin kuin pieniin novelleihin. Monet yöunet lyhenivät, kun kirjaa ei voinut laskea käsistään. Howey on luonut mielenkiintoisen yhteiskunnan ...
7/10 |
tammikuu 19, 2014
Ihan oikeesti ostin tän omaksi Elisan ekirjatarjouksesta*, kun on niin kovasti kehuttu. Eikä ihan turhaan. Oli oikein vauhdikas lukukokemus ja pari juonen twistiä yllätti. Pitänee ehkä lukea jatko englanniksi. Tykkäsin paljon. *ei ole drm, vaan vesileima, drm-kirjoja ei osteta.
joulukuu 17, 2013
Siilo on hyvin kirjoitettu kirja ja hyvin mukaansa tempaava. Itseäni rajoitti kirjan varaukset, sillä minulle tuli kiire lukea tämä loppuun. Mutta sain sen luettua ja hyvä että luinkin. Tämä kirja olisi saanut minulta 5 tähteä jos asioita olisi selitetty hieman paremmin. Mutta suosittelen!