Siilo (Siilon saaga, #1)

Siilo

Hugh Howey
Julkaistu: syyskuu 20, 2013 (Like)
Alkuperäinen nimi: Wool Omnibus
Tyylit: scifidystopia

Alkuteos ilmestynyt viitenä pienoisromaanina 2011–2012. Suomentanut Einari Aaltonen. Sidottu, kansipaperi.

Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2014.

Mikä on velvollisuutesi siilossa?
Pitää yllä järjestystä.
Mitä suojelet ennen kaikkea?
Elämää ja isien perintöä.
Mitä se vaatii?
Uhrauksia.

Ihmiskunnan rippeet elävät valtavassa maanalaisessa siiloissa. Maailma on saastunut elinkelvottomaksi ja ulkoilma on myrkyllistä hengittää. Ihmiset elävät siilossa ankarien sääntöjen ja rajoitusten armoilla. Mutta jotkut uskaltavat kyseenalaistaa vallitsevan järjestyksen ja unelmoida.

Yksi heistä on Jules.

Hän on valmis paljastamaan siilon salaisuudet.

”Pelottava, kiehtova ja salaperäinen romaani, joka tempaa lukijan välittömästi mukaansa.” – The Guardian

Hugh Howey (s. 1975) on amerikkalainen kirjailija, joka asuu Floridassa vaimonsa kanssa. Idea Siilosta syntyi, kun hän keskeytti fysiikan opintonsa ja päätti matkustella maailmalla. Siilon myötä hän nousi täydellisestä tuntemattomuudesta maailmanlaajuisesti tunnustetuksi kirjailijaksi.

”Howey osaa todellakin kirjoittaa, ja hänen luomansa dystopia on kauhistuttava.” – The Guardian

”Siilo vetoaa sekä miehiin että naisiin. Nälkäpelin tapaan se on houkutellut puolelleeen niin scifin lukijat kuin suuren yleisönkin.” – The Wall Street Journal

”Siilo on dystopiakirjallisuuden mestariteos, samaa sarjaa kuin Vuonna 1984 ja Uusi uljas maailma.” – Daily Express

”Teos ottaa purevasti kantaa poliittisiin ääri-ilmiöihin, luokkajakoon ja ylhäältä annettuihin totuuksiin. Lisäksi kirja tutkailee oivaltavasti ihmiseen sisäänrakennettua taipumusta väkivaltaisiin ratkaisuihin.” – Toni Jerrman, Helsingin Sanomat

”Howeylla on tarkka psykologinen silmä. Hän kuvaa moderneja ihmisiä barbaarisissa olosuhteissa. Howey voi osoittautua ykkösluokan jännityskirjailijaksi, joka menestyy aiheessa kuin aiheessa." – Aamulehti

"Tarinan vahvuus on kirjailijan mielikuvituksessa, kiehtovassa maailmassa ja jännittävässä juonessa." – Petja Savoila, Savon Sanomat

"(...) erinomainen ja ajatuksia herättävä kokonaisuus. Vahvat viittaukset poliittisiin ääri-ilmiöihin ja luokkayhteiskuntaan tarjoavat paljon ajateltavaa." – Ville Paso, Vaasan Ylioppilaslehti

”Länsimaisen yhteiskunnan metaforan, siilon syvyyksissä kytee kapina.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati

(muokattu 16.12.2014)

Kutsu (Kepler62, #1)Tähtipöly (Tähtitrilogia, #3)Testamentit (Orjattaresi, #2)Perillä (Tarkoitettu-trilogia, #3)Rajalla

Jouni avatar
Pidin kirjasta, erityisesti alku imaisi tehokkaasti mukaansa. Muutenkin kirja oli hyvin sujuvasti ja vauhdikkaasti kirjoitettu ja tulin lukeneeksi sen varsin nopeasti. Myös maailma oli mielestäni hyvin ja kohtuullisen uskottavasti rakennettu, itselleni tuli syystä tai toisesta siitä selkeitä mielleyhtymiä Fallout-pelisarjaan, erityisesti sen kolmososan alkuun. Kirja on alunperin julkaistu useassa osassa, ja se näkyy jossain määrin kappalerakenteessa, eli kappaleet ovat lyhyitä ja ... (lisää)
Eija avatar
3.5
Siilon tarina veti puoleensa heti prologista lähtien. Siilon oloja ja yhteisöllistä rakennetta valotetaan pikkuhiljaa ja tarina laajenee mukavasti edetessään. Tarina on jännittävä ja mukaansatempaava, mutta siinä on omat heikkoutensakin. Juonenkäänteitä on runsaasti - jopa niin paljon, että viimeisen osan lopussa tapahtuva käänne tuntui jo väkisin väännetyltä. Tarinassa on myös tarpeetonta toistoa ja selittelyä, kun taas jotkut asiat sivuutetaan merkityksettömänä. ... (lisää)
Kirjaneito avatar
4.5
Huh. Sanonpahan vain. Huh. Siilo oli todella koukuttavaa, paikoitellen ahdistavaa, koko ajan jännittävää ja usein pelottavaa scifiä. En halunnut lukea tätä kirjaa illalla ennen nukkumaan menoa. En niinkään pelottavuuden, vaan ennemminkin ahdistavan tunnelman ja tulevaisuudenkuvan takia. Erityisesti miljöö nousi siksi minua inhottavaksi seikaksi. Ajatus siitä, että asuisi valtavassa, yli satakerroksisessa siilossa maan alla ilman pääsyä ulkoilmaan tuntuu ahdistavalta. Liikaa ... (lisää)
LeastKnown avatar
4.5

Itselleni tämä oli loistava lukukokemus. Miljöö oli mielestäni mahtava. Juonenkäänteitäkin oli paljon, ja nekin olivat hyvin toteutettuja. Kirjaa oli jännittävä lukea ja kirja oli mukaansatempaava. Hieman ehkä kauhuakin myös oli mukana - ja tietenkin rakkautta unohtamatta! Post-apokalyptisen kirjallisuuden huippua, jos minulta kysytään.

LongWalk avatar
4.5

Todella hieno teos. Pidin alusta saakka todella paljon. Kirjaa lukiessa tuli hyvä olo tiedosta että tämä on trilogian osa, eli lisää on tiedossa. Lopun lähestyä mietein että jääkö tarina kesken, mutta se ei jäänyt mitenkään oleellisesti, edessä on vain uusi seikkailu.

Suosittelen paljon!

Emelie avatar

Siilo oli hyvä kirja, jossa oli paljon potentiaalia. Valitettavasti tarina alkoi käydä loppua kohden hiukan raskaaksi ja tylsäksi, itseään toistavaksi. Juoni avautui lukijalle hienosti pikkuhiljaa. Aika malttamattomana luin tätä kirjaa aluksi, kun halusin tietää enemmän. Kun salaisuus paljastuu, se hieman latistaa fiilistä ja vie terää pois juonelta. Mutta Siiloon on onnistuttu loihtimaan juuri oikeanlainen klaustrofobinen fiilis, jopa paikoitellen aika ahdistava. ... (lisää)

Katki avatar
Mielenkiintoisesti kulkeva ja laajentuva kirja, joka paljastaa ympäröivää maailmaa koukuttavasti vähän kerrallaan. Henkilöhahmot ovat mielenkiintoisia, joskin jättävät ihan vähän kylmäksi.
Hessianpeel avatar
Tämä oli kyllä aivan mahtava kirja. Kun on päässyt sisälle kirjan maailmaan, niin se on pakko lukea loppuun yhdeltä istumalta. Huh!
Nafisan avatar
Siilosta on vaikea puhua paljastamatta liikaa. Teos on jaettu nopealukuisiin kappaleisiin kuin pieniin novelleihin. Monet yöunet lyhenivät, kun kirjaa ei voinut laskea käsistään. Howey on luonut mielenkiintoisen yhteiskunnan henkilöhahmoineen ja suosikikseni nousi takakannessakin mainittu Jules. Teosta on verrattu Nälkäpeliin, mutta Jules on Katnissiin ja muihin nuorten dystopia-sarjojen sankarittariin verrattuna paljon kypsempi ja vahvempi, mutta silti tuore. Mieletön mimmi! ... (lisää)
Sini avatar
3.5
Ihan oikeesti ostin tän omaksi Elisan ekirjatarjouksesta*, kun on niin kovasti kehuttu. Eikä ihan turhaan. Oli oikein vauhdikas lukukokemus ja pari juonen twistiä yllätti. Pitänee ehkä lukea jatko englanniksi. Tykkäsin paljon. *ei ole drm, vaan vesileima, drm-kirjoja ei osteta.
BookSolder avatar
Siilo on hyvin kirjoitettu kirja ja hyvin mukaansa tempaava. Itseäni rajoitti kirjan varaukset, sillä minulle tuli kiire lukea tämä loppuun. Mutta sain sen luettua ja hyvä että luinkin. Tämä kirja olisi saanut minulta 5 tähteä jos asioita olisi selitetty hieman paremmin. Mutta suosittelen!
BloodyTears avatar
Minä pidin tästä kirjasta, vaikken kauheasti Scifistä perustakkaan. Kirjailija oli saanut hyvin kuvattua siilon maailman, ja ihmisten epätoivon, raivon ja muut tunteet. Ja tämänkin kirjan kohdalla tuli taas sellainen kumma tunne, että olisin lukenut tämän joskus aikaisemminkin. mutta se ei tämänkään opuksen kohdalla voi olla mahdollista, kun tämäkin kirja melko uusi... Mutta suosittelen muillekkin, tämä soveltuu ehkä kaikkein parhaiten aikuisempaan makuun, sillä ihan nuorille en tätä suosittelisi.
Uusin jäsen: Antero Stenhammar