Jänkäjärven syöverit (Aigi-saaga, #1)

Jänkäjärven syöverit

Ante Aikio
Julkaistu: toukokuu 28, 2013 (Goranus & Texthouse)
Käännetty englanniksi: Fathoms of the Fenlake

Tyylit: fantasia
Avainsanat: kotimainen, suomalainen kansanperinne

Sidottu.

Uuden Aigi-kirjasarjan ensimmäisessä osassa Jänkäjärven syöverit päähenkilö on nuori Aigi. Hän on ihmisen poika, suuren lentonoidan Vuolabin sukua, mutta hän on kasvanut Eläväisten maailmalle käänteisessä Saivomaailmassa. Aigin matka saamelaisen mytologian maailmoissa alkaa kilvoittelulla kevätauringon ensisäteestä ja jatkuu sukelluksella Saivomaailmaan etsimään lapsuudenystävää. Vauhdikkaalla taipaleella on apua gobmien, skaimmadasten ja muiden voimaolentojen tuntemuksesta.

Jänkäjärven syöverit on erilainen fantasiatarina. Teos pohjautuu ikiaikaisen taruston hahmoihin. Kirjan kuvituksessa aurinkoinen Njavezan, kylmänkalpea Hahtezan, väkivahva Stallu ja hukutetun ihmisen haamu Vesiraukka saavat ensimmäistä kertaa ulkoiset piirteet. Voimakas luontoyhteys, neuvokkuus, rohkeus ja myyttiset voimat ovat aina olleet läsnä saamelaisuudessa. Värikäs uskomusmaailma yritettiin aikoinaan tuhota, mutta Aigi-saaga ammentaa henkensä sitkeästi säilyneestä perinteestä kuin se olisi ikuista totta. Noitamaisen kiehtova kirja langettaa lukijansa loveen.

Kirjan esittelyvideo.

Muokannut Thialfi (08.02.2015)

KontiainenTuulien taikuri (Maan, veden ja tulen väki, #4)MörkövahtiTiera (Sammon vartijat, #2)Talviverinen (Pohjankontu, #3)

Hiistu avatar
"Jänkäjärven syöverit” tutustuttaa lukijaansa saamelaiseen muinaisuskoon noidaksi mielivän Aigi-nuorukaisen seikkailujen avulla. Kirjan päähenkilö Aigi on saamelaisnuorukainen, mahtavan lentonoita Vuolabin viimeinen elossa oleva jälkeläinen. Hänellä on läheiset välit haltijakansoihin ja heitä auttaessaan hän päätyy toistuvasti vauhdikkaisiin seikkailuihin, joissa hänen rohkeuttaan ja neuvokkuuttaan koetellaan. Seikkailuillaan Aigi oppii tarvittavia taitoja ja tietoja ... (lue lisää)
Zombie avatar
AIka hyvä sekoitus kansanperinnehahmoja ja fantasiaa. Molemmat kirjan seikkailut toimivat ja tapahtumat ovat luontevia ja uskottavia, jos tässä genressä voi yleensä näin olla. Itseasiassa tämähän poikkeaa perusfantasiasta koska saamelaisen mytologian hahmoja (siis oikeita sellaisia :-) liikkuu mukana, tämä kyllä jossain mainittiinkin. Luen kyllä jatko-osankin.
Mainadi avatar
Nyt tuli luettua kerrassaan erikoislaatuinen teos! Kiinnostuin tästä kirjasta hienon kannen perusteella. Tuo laadukas ja koukuttava Youtube-teaseri oli sitten lopullinen tekijä, joka sai minut hankkimaan kirjan itselleni. Kirjan kansi- ja muu kuvitus yhdessä trailerin kanssa ovat Suomen mittakaavassa todella laadukasta työtä. Samoin on onneksi kirjan tekstisisällöllinen puolikin. Kirja on erilainen. Tätä erilaisuutta ei voi kunnolla edes sanoin kuvailla, mutta onneksi se on ... (lue lisää)
Aragorn avatar
Suomalaisen fantasiakirjallisuuden helmi jossa Saamelainen mytologia herää henkiin. Oli ilo lukea seikkailu joka sijoittuu meidän pohjoiseen. Suosittelen! Odotan innolla seuraavaa kirjaa.
punnort, Louhikäärme
Uusin jäsen: Kristoffer Schauman