Da Vinci -koodi (Robert Langdon #2) - Dan Brown 7.24   142

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Pirkko Biström. Sidottu ja nidottu laitos.

Loistava trilleri mystikkojen suurimmasta salaisuudesta

Mikä on salaisuus, jonka paljastumista mahtava Vatikaani pelkää eniten? Sitä on varjellut vuosisatojen ajan salaseura, jonka jäseniin on kuulunut eräitä maailman kuuluisimpia taiteilijoita ja tiedemiehiä. Miksi he kätkivät töihinsä monia vihjeitä, mutta eivät uskaltaneet paljastaa tietämästään enempää?

Professori Robert Langdon tutkii työkseen uskonnollisia symboleita, mutta työmatka Pariisiin mullistaa kaiken. Ranskalainen poliisi herättää hänet hotellista ja pyytää mukaansa Louvreen. Maailman kuuluisimman museon johtava kuraattori Jacques Saunière on murhattu.

Viimeisinä hetkinään hän jätti Louvreen salaperäisen viestin, jonka selvittämiseen tarvitaan Langdonin asiantuntemusta. Arvoitusta tulkitsemaan kutsutaan myös viehättävä Sophie Neveu, joka kuuluu Ranskan tiedustelupalvelun taitavimpiin kryptologeihin. Viesti johdattaa heidät vaarallisen salaisuuden jäljille. Sen edestä ollaan valmiita kuolemaan – ja murhaamaan.

Da Vinci -koodi on mestarillinen trilleri, joka on kukkuroillaan kiehtovaa kulttuuri- ja taidehistoriaa mystisistä salaseuroista ja salaperäisistä symboleista. Ennen kaikkea se on erinomaisen vetävää jännitystä, joka pitää tiukasti otteessaan. Uskallatko selvittää Da Vinci -koodin?

"Lue kirja ja valaistu." – The Washington Post Book World

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu 2004 (WSOY)
Alkuperäinen nimi The Da Vinci Code
Tietoja muokattu joulukuu 11, 2017

Robert Langdon -kirjasarja

Sarja sisältää 5 pääteosta ja yhteensä teoksia 5 kpl.

Enkelit ja demonit (Robert Langdon #1) 7.02   113

Arvosanat 80
Kirja-arviot 2
maaliskuu 7, 2019
8 / 10

Ihan mielettömän mielenkiintoista, yrittää itsekin kirjan mukana selvittää salaliittoja ja kuvioita ja loppuun saakka jännittää mitä siinä käy.

Kirjaneito
Arvosanat 402
Kirja-arviot 87
Viestit 568
toukokuu 3, 2014
6 / 10

Da Vinci -koodi on erittäin mukaansatempaava ja jännittävä kirja. Tapahtumat eivät seisahdu hetkeksikään, koko ajan joko selviää uutta tai sitten juostaan poliiseja karkuun. Ja välillä kuvaillaan rakennusten arkkitehtuuria tai historiaa. Minä pidän nerokkaista suunnitelmista ja arvoitusten ratkaisemisesta ja siinä mielessä Da Vinci -koodi olikin minulle erittäin antoisa ja nautinnollinen kirja. Lukija saa pohdiskella arvoitusta Langdonin ja tämän apurin, Sophie Neveaun mukana ja yllättyä usein. Koko arvoitus ja siihen liittyvä salaliittoteoria olivatkin erittäin kiinnostavia. Lisäksi Brown lyö pöytään aikamoisen määrän historiallista ja arkitehtuurista informaatiota, josta nautin. (Vaikkakin kirjaa lukiessa joutui välillä pohdiskelemaan mikä fakta nyt onkaan salaliittoteoriaa ja mikä oikeaa historiallista tietoa.) Da Vinci -koodia lukiessani jouduin tosiaan paikoitellen muistuttamaan itseäni, että kysessä todellakin on romaani. 520 sivua fiktiota. Kirjailija on ehkä tehnyt taustatyönsä vakuuttavasti, mutta se ei tee kaikesta totta. Silti minulta menee luultavasti muutama päivä ennen kuin kykenen suhtautumaan normaalisti Raamattuun, Leonardo Da Vinciin, Vatikaaniin tai Disneyn elokuviin. Vaikka Da Vinci -koodissa on vetävä juoni ja kiinnostavia yksityiskohtia, se ei ainakaan minulle ollut mikään maailmaa mullistava kirja. Mukana on sen verran paljon kaavamaisuuksia trillereistä, etten kyennyt suhtautumaan siihen täysin henkeäni haukkoen. Ei sillä, että kliseet erityisesti vauhtia haittaisivat, Da Vinci -koodi ei vain ollut minulle sellainen elämää mullistava ja erityisen loistava lukukokemus. Kyllähän tätä ihan mielellään luki, mutta siihen se sitten jäi.

Myrsky10
Arvosanat 257
Kirja-arviot 155
joulukuu 31, 2013
6 / 10

Hyvä ja ihan mielenkiintoinen kirja. Todenmukaiset paikat tekevät kirjasta erilaista luettavaa.

Dragonil
Arvosanat 154
Kirja-arviot 7
Viestit 112
heinäkuu 23, 2013
10 / 10

Ehdottomasti paras Dan Brownin kirja jonka olen lukenut! Mikä on parasta, juoni on tehty uskottavasti ja asiat selitetty kunnolla. Muitakin ''salaliittoteoria'' kirjoja on tullut luettua, eivätkä ne vedä vertoja tälle mestariteokselle. Suosittelisin lukemaan kirjan kuvitetun teoksen, koska se tekee lukuhetkestä vielä paremman! Painoksessa on kuvat kaikista paikoista/maalauksista joista puhutaan, ja se tekee lukemisesta helpompaa. Suosittelen kaikille, toivottaen nautinnollisia lukuhetkiä!

Haldir
Arvosanat 10
Kirja-arviot 5
kesäkuu 30, 2013
10 / 10

Dan Brown on loistava kirjailija. Da Vinci-koodissa jännitys pysyy alusta loppuun asti, mutta kaikein mahtavinta kirjassa on se, että nuo paikat ja historialliset tapahtumat ovat totta... Uskottava juoni, joka vie mennessään... Suosittelen kaikille erittäin lämpimästi:)

Saki
Arvosanat 92