Lohikäärmetanssi 2 (Tulen ja jään laulu, #5)

Lohikäärmetanssi 2

George R. R. Martin
Julkaistu: elokuu 14, 2014 (Kirjava)
Alkuperäinen nimi: A Dance with Dragons
Tyylit: fantasiakorkea fantasia
Avainsanat: locus-palkinto, lohikäärmeet, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 2011. Sisältää alkuteoksen loppuosan. Suomentanut Satu Hlinovsky. Kannen kuva: Petri Hiltunen. Kartat: Jeffrey L. Ward. Sukujen vaakunat: Virginia Norey. Nidottu.

Locus-palkinto (paras fantasiaromaani) 2012. Hugo-palkintoehdokas 2012, World Fantasy -palkintoehdokas 2012, British Fantasy -palkintoehdokas 2012.

Lohikäärmetanssi on huippusuositun Tulen ja jään laulun viides osa, jossa Valtaistuinpelistä alkanut tarina jatkuu täyttä vauhtia niin vanhojen tuttujen kuin uusienkin hahmojen kohtalokkailla kertomuksilla.

Rautavaltaistuimelle riittää tunkua, vaikka valtaistuinpelin nappuloita poistuu pelistä kovaa vauhtia. Tyrion Lannister haluaa kuitenkin päästä mahdollisimman kauas hovista ja etenkin kuningattaresta. Westeros jää taakse, ja Tyrion saa kokea millaista on olla etsintäkuulutettu kääpiö vieraalla maalla.

Muurilla Yövartion ylikomentaja Nietos on vaikeiden valintojen edessä. Yövartio ei ota osaa Valtakunnan politiikkaan, mutta Stannis joukkoineen häärää ympärillä kuninkaan elkein. Muukalaisten uhka voimistuu ja työsarkaa olisi loputtomasti, mutta vihollisia on Muurin molemmin puolin, eikä omista joukoistakaan tiedä keneen voi luottaa. Ainoastaan talven tulo on varmaa. Ja joukossamme on monia, jotka eivät näe kevättä.

Orjakauppiaanlahdella Daenerys Targaryen puolestaan oppii, ettei ole helppoa olla kasvavien lohikäärmeiden äiti, varsinkaan yksinhuoltajana. Sulhastarjokkaita kyllä riittäisi, mutta onko kukaan heistä luottamuksen arvoinen? Lohikäärmetanssin tahti kiihtyy, ja askelkuviot käyvät monimutkaisiksi. Kompurointiin ei ole varaa, eikä pysähtyä saa. Jos katson taakseni, olen hukassa.

George R. R. Martin on kirjoittanut pitkän uransa aikana lukuisia palkittuja teoksia, mutta hänen pääteoksensa Tulen ja jään laulu -sarja nosti hänet maailmanmaineeseen. Time-lehti nimesi hänet "Amerikan Tolkieniksi", ja HBO:n tuottama Tulen ja jään lauluun perustuva TV-sarja Game of Thrones nosti hänet nykyfantasian supertähdeksi.

(muokattu 15.09.2018)

George R. R. MartinKirjailija: George R. R. Martin
GRRM:n haastattelu 'Late Show with Stephen Colbert' ohjelmassa
Darkki 200 päivää sitten
| 1 kommentti (Darkki 200 päivää sitten)
Aloita uusi keskustelu tästä kirjasta | Näytä kaikki keskustelut

Brisingr (Perillinen, #3)JäälohikäärmeTulen perillinen (Throne of Glass, #3)Lohikäärmetanssi 1 (Tulen ja jään laulu, #5)Perillinen (Perillinen, #4)

Jussi avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
tarunen avatar
4.5
Arvio koskee Lohikäärmetanssia kokonaisuutena, siis osia 1 ja 2. Teos lisää Tulen ja jään lauluun uusia ulottuvuuksia, ja olen yhä vakuuttuneempi siitä, että fantasiasarjasta on kehittymässä kokonaisuus, joka on merkittävää kirjallisuutta. GRRM on taitava kirjailija, jolla on näkemystä ja kykyä ohjata lukijaa pohtimaan ihmisenä olemisen peruskysymyksiä. Hän käyttää joitakin viihteellisä tehokeinoja kuten yksityiskohtaisia väkivaltakuvauksia minun mielestäni turhan ... (lisää)
Q_Black avatar
3.5
Vihdoinkin sain kahlattua taas yhden osan läpi! Huomasin kylläkin, että näiden kirjojen teksti alkaa muuttua helpommaksi joka osan myötä joskin vieläkin vaaditaan paljolti keskittymistä ettei mitään oleellista mene ohi. Varmasti kylläkin meni taas jotain ohi, mutta pääosin pysyin kärryillä. Olihan tässäkin taas henkilöitä joita piti muistella keitä he ovat, mutta suurimman osan muistaa jo pelkästään tv-sarjan takia. Martin on niin ilkeä juonikuvioissaan, että sai ... (lisää)
Gissa avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]